آخرین اخبار

24. دى 1398 - 15:03   |   کد مطلب: 37348
رایگان شدن سونوگرافی‌های دولتی صحت ندارد.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، این روزها خبرهایی در فضای مجازی منتشر می‌شود مبنی بر اینکه سونوگرافی‌ها در بیمارستان‌های دولتی رایگان شد و طبق اعلام دیوان عدالت اداری کشور دریافت هرگونه وجه بابت انجام سونوگرافی توسط متخصصین زنان در بیمارستان‌ های دولتی ممنوع است.

معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی همدان در این خصوص اظهار کرد: رایگان بودن سونوگرافی‌ها در مراکز دولتی صحت ندارد اما نباید هزینه‌ای بابت سونوگرافی‌هایی که برای تشخیص بیماری بوده و متخصص رادیولوژی آن را انجام نداده، دریافت شود‌.

ابراهیم جلیلی گفت: به عنوان مثال برخی از همکاران مانند متخصصین طب اورژانس و زنان و زایمان، سونوگرافی‌های تخصصی برای تشخیص انجام می‌دهند در صورتی که متخصص رادیولوژی نیستند و به همین دلیل این افراد نمی‌توانند هزینه سونوگرافی جدایی دریافت کنند.

وی خاطرنشان کرد:  افرادی باید در حوزه سونوگرافی دوره‌هایی را ببینند و کسانی که این مراحل را نگذرانده‌اند نباید در انجام سونوگرافی هزینه ای دریافت کنند و تنها هزینه این سونوگرافی در ویزیت آنها حساب می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا تصریح کرد: به عنوان مثال متخصص زنان که دوره سونوگرافی ندیده، می‌تواند سونوگرافی انجام دهد اما نمی‌تواند علاوه بر هزینه ویزیت از بیمار هزینه دیگری دریافت کند، چون تخصصی ندارد اما برای تشخیص بهتر می تواند سونوگرافی هم انجام دهد و  سونوگرافی او تنها در حیطه زنان و ناباروری است.

وی با اشاره به اینکه آئین‌نامه‌ای در این خصوص در کشور و نیز استان ابلاغ شده است تاکید کرد: فردی که متخصص نازایی است اما کار سونوگرافی هم در مطبش انجام می‌دهد که دوره‌ای در این خصوص ندیده، نباید هزینه‌ای برای انجام سونوگرافی دریافت کند.

جلیلی با بیان اینکه در رشته‌های مختلف گرفتن حق ویزیت برای سونوگرافی تفکیک شده و کمی این امر پیچیده است گفت: با ابلاغ آئین‌نامه در استان خوشبختانه تاکنون مشکلی نبوده و تخلفی هم صورت نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: رایگان شدن سونوگرافی صحت ندارد و در شبکه‌های اجتماعی مطالبی منتشر می‌شود که نتیجه برداشت‌های مختلف افراد از آئین‌نامه‌هاست.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با بیان اینکه انجام کار سونوگرافی به تخصص و هزینه نیاز دارد و یک رادیولوژیست حق‌الزحمه‌ای از بیمار نمی‌گیرد و حق‌الزحمه سونوگرافی یا رادیولوژی را می‌گیرد که به عنوان حق ویزیت اوست گفت: این فرد نمی‌تواند هم هزینه ویزیت و هم هزینه سونوگرافی دریافت کند و طبق تعرفه ابلاغ شده در قالب هزینه ویزیت هزینه سونوگرافی دیده شده است.

وی بیان کرد: در استان دریافت هزینه اضافی برای سونوگرافی مشاهده نشده اما در برخی از استان‌ها این مشکل وجود داشته و به همین دلیل ابلاغیه‌ای صادر شده تا دیگر شاهد این جریان نباشیم.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان