آخرین اخبار

5. ارديبهشت 1400 - 6:05   |   کد مطلب: 39807
رئیس اداره ورزش و جوانان تویسرکان با بیان اینکه کِوبُری به عنوان بلندترین قله استان همدان جزء ۳۱ قله پروژه سیمرغ کشور قرار گرفته، گفت: بنابراین کوهنوردی موفق به دریافت مدال یا همان نشان ویژه سیمرغ می شود که صعود به این قله را هم در برنامه خود داشته باشد.

«محسن شایسته» در گفت و گو با خبرگار رودآور؛ گفت: اواسط پاییز سال گذشته با تأیید سازمان نقشه برداری و سازمان جغرافیایی کشور "قله کِوبُری" در تویسرکان با ارتفاع  ۳ هزار و ۵۸۶ متر بلندترین قله و بام جدید استان همدان معرفی شد.

وی اظهار کرد: بدین ترتیب کِوبُری، جزء ۳۱ قله پروژه سیمرغ کشور که طرح اعلامی از سوی فدارسیون کوهنوردی است قرار گرفته، بنابراین کوهنوردی موفق به دریافت مدال یا همان نشان ویژه سیمرغ می شود که صعود به این قله را هم در برنامه خود داشته باشد.

* سیمرغ، طرحی برای توسعه گردشگری کوهستان است

رئیس اداره ورزش و جوانان تویسرکان به رونمایی از تابلو قله کِوبُری اشاره کرد و افزود: یکی از اهداف توجه به صعود به این 31 قله در پروژه سیمرغ، معرفی مرتفع ترین قله های هر استان به کوهنوردان کشور و توسعه گردشگری کوهستان است.

*باغ شهر سرکان، آغاز راه کوتاه ترین مسیر برای صعود به "کِوبُری"

شایسته با بیان اینکه مسیرهای متعددی برای صعود به قله کِوبُری وجود دارد، تصریح کرد: با این وجود کوتاهترین مسیر به طول کمی هفت و نیم کیلومتر است که از باغ شهر سرکان آغاز می شود.

وی عنوان کرد: چشمه های بی نظیر، سرسبزی فوق العاده و طبیعت چشم نواز مسیر صعود به این قله از سمت سرکان، می تواند برای هر کوهنوردی دلنواز و منحصر به فرد باشد.

رئیس اداره ورزش و جوانان تویسرکان در ادامه از مهیا بودن شرایط صعود برای کوهنوردان به این قله خبر داد و عنوان کرد: خوابگاه دانشگاه آزاد تویسرکان و همچنین خانه کوهنورد شهر سرکان میزبانانی شایسته برای علاقمندان به صعود به بام استان همدان محسوب می شوند.

شایسته با اشاره به وجه تسمیه نام این قله گفت: "کِو" در زبان محلی به معنای کبک و "بری" هم به تعداد زیاد اطلاق می شود، یعنی "محلی زندگی کبکان" که در نهایت محلی ها به این قله "کِوبُری" می گویند.

انتهای پیام/ز

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان