آخرین اخبار

11. بهمن 1394 - 14:24   |   کد مطلب: 10954
عبارت “انقلاب ما انفجار نور بود” كه غالباً درشعارها استفاده میشود، برگرفته از اظهارات «ياسر عرفات» -رئیس سابق جنبش فتح در اوايل انقلاب اسلامى به ايران آمد و به محضر حضرت امام رسيد و شخص عرفات در خلال صحبت هایش در دیدار امام (ره) درباره انقلاب اسلامى ايران می باشد كه به اشتباه به عنوان سخن امام خمينى(ره) ‏تلقى شده است.

رودآور؛  یکی از رایج ترین جملات منسوب به حضرت امام خمینی (ره)، جمله معروف “انقلاب ما انفجار نور بود” است که احتمالاً بسیاری از خوانندگان محترم نیز این جمله از معروف ترین جملات آن امام راحل (ره) می دانند. جالب این‌که به‌ويژه در دهه‌ی فجر (که در آستانه‌ی آن قرار داریم) فراوان از آن استفاده مى‏شود و آن را در روزنامه‏ ها و مطبوعات مى‏نويسند و گاه از صدا و سيما پخش مى‏شود و به‏بنيانگذار جمهورى اسلامى، حضرت امام خمينى(ره) نسبت داده می شود.

متأسفانه این اشتباه سال گذشته بارها از سوی صدا و سیمای استان همدان نیز صورت گرفت و حتی در بنرها و پرچم های مورد استفاده در مراسم های ویژه این ایام نیز توسط ادارات و ارگان های مختلف مورد استفاده قرار گرفت.در مدارس نیز بنرهایی با این جمله و منسوب به امام خمینی(ره) نصب شد.

امید است با توضیحات ذیل مسئولین ذی ربط دقت لازم را برای استفاده از این گونه جملات در بنرها و پرچم ها داشته باشند تا ناخواسته در اذهان شبهه ای ایجاد نشود.

در ادامه باید گفت: حقیقت آن است که اساسا هیچ گاه امام چنین جمله ای را به زبان نیاورده اند! برای اثبات این مدعا کافی است که به صحیفه امام (ره) – که مجموعه بیانات معظم له در ان گردآوری شده است- سری بزنید.

حال قطعا برای شما این سوال مطرح می شود که پس جمله معروف فوق الذکر، از کیست و چگونه به غلط امام نسبت داده شده و این‌گونه فراگیر هم شده است؟ برای پاسخ به این پرسش کافی است بازهم به کتاب ارزشمند «صحیفه‌ی امام» مراجعه کنیم. در صفحه 181 از جلد ششم «صحيفه‌ی امام» این جمله به «ياسر عرفات» -رئیس سابق جنبش فتح- منتسب دانسته شده و این گونه ذکر شده است كه وی در اوايل انقلاب اسلامى به ايران آمده و به محضر حضرت امام رسيده و رسيده‏و شخص عرفات در خلال صحبت هایش در دیدار امام (ره) درباره انقلاب اسلامى ايران، به ايشان عرض كرده است: «آنها (دشمنان انقلاب اسلامى ايران) مى‏گويند: زلزله‏اى رخ داده، ما مى‏گوييم كه انفجار نورروى داده است.» جالب است «مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى(ره)» در پاورقى همين صفحه 181، از جلد ششم «صحيفه امام» نیز به بروز این غلط مشهور اشاره می نماید و در توضیح می نویسد: « عبارت «انقلاب ما انفجار نور بود» كه غالباً درشعارها استفاده مى‏شود، برگرفته از اظهارات فوق مى‏باشد كه به اشتباه به عنوان سخن امام خمينى‏تلقى شده است.»(1)

البته غرض از ذکر این واقعیت ناگفته و مورد غفلت، کم کردن از ارزش انقلاب شکوهمند اسلامی نیست، چراکه اساسا چنین حرکتی الهی و نورانی ای چنان درخشنده است که نیازی به جمله شخص سارشکاری چون عرفات برای پی بردن به ارج و ارزش آن نیست. ذکر این نکته ضروری است که امام راحل (ره) تعابیری نزدیک به انفجار در مورد انقلاب داشته اند که شاید از نظر مفهومی جای تأمل و تدبر داشته باشد. امام فرموده اند «نهضت انفجاري ايران در اثر ديكتاتوري واختناق وفشار رژيم پهلوي هشداري بود براي همه مستكبرين در مقابل مستضعفين و... دولتها بايد در خدمت ملت ها باشند وملت ها پشتيبان آنان تا آسايش براي همه گان باشد عاقبت اختناقها انفجار است.» (2) یا در جاي ديگر مي فرمايد :«يكي از عواملي كه موجب پيروزي شماها شد همين زيادي ظلم وزيادي اختناق بود ،كه اين اختناق وفشار زياد شد ،انفجار از آن پيدا شد»(3)

همچنین بنیانگذار جمهوری اسلامی در تعبیر دیگری چنین فرموده اند:«ملت ايران مي دانند كه انقلاب عظيم ايران كه در نوع خود كم نظير يا بي نظير است از ارزشهاي بزرگي برخوردار است...اميد است كه اين انقلاب جرقه وبارقه اي الهي باشد كه انفجاري عظيم در توده هاي زير ستم ايجاد نمايد وبه طلوع فجر انقلاب مبارك حضرت بقيةالله ارواحنا لمقدمه الفداء منتهي شود.»(4) و یا مي فرمايند: «تقريبا ما به اين مرتبه رسيده ايم كه ملت ما يك دفعه يك انقلابي كرد ويك انفجاري درست حاصل شد كه نظير آن در هيچ جا نبود، يك ملتي كه همه چيزش وابسته بود و اين رژيم سابق همه چيز اين را از دست داده بود و همه چيز ما را وابسته كرده بود، يك دفعه يك انفجاري در بركت همين مجالس بود.» (5)

البته در تبیین چرایی تشبیه انقلاب به انفجار (به طور عام) در ادبیات امام  و نیز این که تعبیر اخص (انفجار نور) علی رغم آن که از امام نیست تا این حد فراگیر و جامعه پذیرشده می توان گفت در واقع انفجار نور بندگي در جهان ظلماني استكباري معاصر باشد كه انقلاب همانند نور، ظلمت مستكبرين را برملا ساخت. امواج وتاثيرات انقلاب اسلامي در تمام جهان نمايان شد؛و همه ملتها به حقوق خود در مقابل حكومت هاي جور به خود آمدند. در سايه‌ی آن فضا، نورانيت معنوي و همه چيز رنگ معنوي به خود گرفت. بنابراين ایرادی نخواهد داشت اگر ادعا کنیم انقلاب اسلامي، انفجاري از نور در عصر ظلمت و سكون و سكوت بود، كه لرزه بر بنيان طاغوت ها و ابرقدرت ها انداخت . از سویی انفجار نور می تواند مبين انفجار عشق با پيوند بين رهبر و مردم، باشد؛ كه تا آن زمان اين علاقه و ارتباط بين رهبر و ملت اينگونه سابقه نداشته است، يك مرتبه در اين برهه از زمان ،مثل نورپرتو افكني كرد، و به اوج خود رسيد. از پرتو انوار پيروزي انقلاب هزاران چشمه نور در زندگی این ملت جوشيد و جلوه های عشق و اميد را در اعماق جانها و روانها متجلی ساخت ازسویی  همانطور كه گاه نوربه طور ناگهاني روشن وخاموش مي شود، پيروزي انقلاب اسلامي از اين جهت كه ،عموم تحليل‌گران سياسي و همه كساني كه در رخدادها و حوادث ايران دخيل بودند وقوع چنين پيروزي را، حتي تا روزهاي واپسين عمر رژيم شاه ناممكن مي‌دانستند، بيشتر شبيه به يك نور ومعجزه بود تا تحولي عادي. واين پيروزي را كسي پيش بيني نمي كرد و مانند نوری تابیده شده و ظلمت را شکسته است.

1ـ  صحيفه امام، مجموعه آثار امام خميني (قدس‏سره)، چاپ اول، تهران، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(قدس‏سره)، 1378، ج 6، ص 181

2ـ  صحيفه نور ج7 ص32

3ـ صحيفه نور ؛ج8،ص444

4ـ همان ج15 ص75

5ـ همان ج16ص348

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان