آخرین اخبار

1. ارديبهشت 1399 - 13:26   |   کد مطلب: 12646
شهرستان خوش آب و هوای تویسرکان به توجه به اقلیمش دارای گیاهان بهاری معطر، خوش طعم و بویی است که تویسرکانی ها علاوه بر رنگارنگ کردن سفره های شان، از خواص دارویی این گیاهان نیز بهره می برند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ فصل بهار، فصل رویش انواع سبزی های کوهی در شهرستان تویسرکان است.

به گفته مسعود اکبری سرپرست جهاد کشاورزی تویسرکان؛ با توجه به شرایط خاص جغرافیایی و آب و هوایی شهرستان تویسرکان، بیش از ۷۶ درصد انواع گیاهان و سبزی های کوهی خوراکی کشور در این شهرستان می روید و این روزها این سبزی ها و گیاهان خواهان زیادی در بین مردم بویژه روستاییان دارد.

هر ساله در اوایل فصل بهار برخی تویسرکانی ها به سمت دشت ها و کوها می روند و مشغول برداشت سبزی های کوهی یا محلی می شوند. شاید گفتگو این چند روزه بانوان این شهرستان با یکدیگر مربوط به چیدن، پاک کردن و پخت و پز و یا خشک کردن این گیاهان برای استفاده در طول سال باشد.برخی از این گیاهان مانند پاغازه، کنگر، گنور، شنگ، پیچک، برزه، سیرونه، تولکه، کنگر برخی از انواع این گونه گیاهان معطر هستند.

جواد ربیعی کارشناس گیاهان دارویی در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: گیاهان بهاری با دارا بودن انواع ویتامین های مختلف از جمله ویتامین‌های A،B،C  و املاح معدنی منگنز، روی، گوگرد، ید و کلسیم خواص دارویی و تغذیه‌ای بسیاری دارند.

وی تصریح کرد: برخی از این گیاهان خواص پاکسازی دستگاه گوارش، تصفیه خون، ضدعفونی‌کننده و پاک‌کننده مجاری تنفسی و ادراری، کم‌خونی و سوءتغذیه دارند و برخی دیگر مقوی حافظه و هوش و آرامش بخش هستند و یا در درمان عفونت‌های کبدی، ریوی، آسم، گریپ، زکام و سرفه درمان روماتیسم و آرتروز مؤثر هستند.

این کارشناس گیاهان دارویی توصیه کرد: البته باید دقت داشت که هر شخص با توجه به نوع مزاج خود از گیاهان بهاری استفاده کند و باید به این نکته توجه داشت هر گیاهی برای هر مزاجی مناسب نیست، به طور مثال کاسنی برای مزاج های گرم مناسب است.

خبرنگار رودآور از تویسرکانی های ارجمند نیز گزارش آماده کرد؛ برخی از بانوان و یا مردان با سلیقه از پختن آش ها و غذاهای محلی با سبزی های کوهی گفتند و عده ای از خواص درمانی این گیاه دارویی صحبت کردند.

خانم بصیری که مشغول خریدن کنگر بود می گوید: کنگر با دارا بودن ویتامین ها و املاح معدنی بسیار، خواص بسیاری از جمله هضم کننده غذا، ضد اسهال، ضدعفونی‌کننده، اشتهاآور، تب‌بری را دارد و برای درمان مرض قند مفید و مصرف آن باعث تقویت دستگاه گوارش می‌شود.تمام قسمت های گیاه کنگر قابل استفاده است و بسیاری از بانوان تویسرکانی از آن برای خورش کنگر استفاده می کنند.

خانم منصوری نیز با بیان اینکه از هیچ سم و کود شیمیایی برای تولید سبزی های محلی یا همان تره کوهی استفاده نمی شود و به صورت طبیعی و خودرو می رویند، اظهار کرد: به همین دلیل این سبزی ها معطر هستند و طعمی خاص به غذاهایی که با آن ها پخته می شوند می دهند.

وی تصریح کرد: از جمله این غذا ها می توان به انواع آش ها، کوکو، پلوسبزی و سالاد اشاره کرد.

خانم زنگنه نیز به خبرنگار ما گفت: در این روزها عده ای هم هستند که به طور شخصی و برای مصرف خانگی خود به دل صحرا می زنند و علاوه بر تفریح با خانواده خود به چیدن گیاهان مخصوص بهار مشغول می شوند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از سبزی های کوهی خواص دارویی و شفابخشی نیز دارند، می افزاید:  به طور مثال تره کوهی ضد عفونی کننده روده‌ها است و برای معالجه رماتیسم و بیماریهای کبدی مفید است، یا پونه کوهی که گیاهی خوشبو شبیه نعناع و پونه است و عطر ویژه ای دارد و من برای و مزه دادن به فرنی و همچنین تهیه سس از آن استفاده می کنم.

یکی از فروشندگان سبزی های کوهی نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور گفت: این سبزی ها هم قیمت مناسبی دارد و هم اینکه خواص بسیاری دارند، برخی ها از شنگ برای تمیز کردن خون بهره می گیرند، برخی دیگر از این گیاه برای رفع ورم روده و کلیه و یا پیچک که جوشانده آن برای رفع ترش‌ کردن معده و تلخی دهان مؤثر است.

این فروشنده می افزاید: گیاه برزه هم برای رفع خارش‌های قارچی و جوشانده آن برای شستن زخم‌های چرکی و نیز برای کاهش فشار خون استفاده می شود.

آقای فقیری یکی دیگر از افرادی است که سبزی های کوهی را چیده و برای فروش به بازار می آورد او به خبرنگار ما گفت: برخی از این سبزی های کوهی که ما آن ها را از مناطق کوهستانی می چینیم مثل سیره، پونه کوهی، پیازه ، شِنگ ،کنگر،سیرک،تره کوهی،سوسنبر(نعنای فلفلی)،آویشن، قازیاقه، پیچک، قارچ، ترشک، مرزه کوهی، چای کوهی و کاکوتی هستند.

انتهای پیام/زنگنه

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان