آخرین اخبار

31. ارديبهشت 1393 - 15:51   |   کد مطلب: 13492
رئیس هیئت باستانی استان همدان گفت: هیئت ورزش باستانی و زورخانه ای جزئی از میراث فرهنگی است که نیاکان برای ما به یادگار گذاشته اند .

به گزارش رودآور به نقل از همدان ورزش، سرهنگ محمد مهدی پویا فر رئیس هیئت باستانی استان همدان  در مراسم ورزش باستانی و زورخانه ای اظهار کرد: هیئت ورزش باستانی و زورخانه ای جزئی از میراث فرهنگی است که نیاکان برای ما به یادگار گذاشته اند .

وی نیز با اشاره به اینکه سابقه ورزش پهلوانی و زورخانه ای در کشور به پیش از اسلام باز می گردد که سینه به سینه منتقل شده، تصریح کرد: هر ورزش باستانی از انواع خاصی از تمرینات رزمی در دوره خود حکایت دارد.

پویا با بیان اینکه ورزش پهلوانی نیز از جمله ورزش های رزمی به شمار می آید که هر حرکت آن گویای یک نوع تمرین رزمی است، افزود: گرفتن میل تمرینی برای به دست گرفتن گرز در میدان جنگ، استفاده از کباده تمرینی برای قوی کردن بازوان برای استفاده از تیر و کمان، برداشتن سنگ تمرینی برای قوی کردن ماهیچه ها برای استفاده از سپر، به کار بردن تخته شنا تمرینی برای استفاده از قبضه شمشیر و چرخیدن تمرینی برای مبارزه در میدان جنگ در آن واحد با چند نفر بوده است.

وی  ابراز کرد: از اولین پهلوانان این ورزش پهلوانی می توان به نام پهلوان پیله همدانی اشاره کرد که بخاطر جثه قوی  و تنومند به این اسم نامگذاری شده است .

این مراسم به مناسبت هفته میراث فرهنگی  مراسم ورزش باستانی و زورخانه ای با  همکاری هیئت ورزش های پهلوانی و زورخانه ای و اداره کل میراث فرهنگی  در برج قربان همدان برگزار شد.

ایمیل: roodavar1@gmail.com                 سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان