آخرین اخبار

19. خرداد 1393 - 14:35   |   کد مطلب: 13916
توليد تراورس هاي بتني براي خطوط ريلي سريع السير در همدان اين منطقه را به قلب تامين زير ساخت هاي راه آهن كشور تبديل كرده تا جايي كه كيفيت ساخت اين محصول باعث پيشي گرفتن آن از سرعت قطارهاي موجود در كشور شده و این درحالیست که هنوز راه آهن همدان فعال نشده است.

به گزارش رودآور به نقل از مهر ، 128 سال از ساخت اولين خط راه آهن توسط بلژيكي ها در ايران مي گذرد و اكنون هشت هزار 160 كيلومتر خطوط ريلي در كشور ساخته شده كه  اين ميزان هنوز نتوانسته نيازهاي كشور را پاسخ دهد.

قطار در ايران ساليانه 21 ميليون نفر را جا بجا و 31 ميليون تن بار را نيز به نقاط مختلف كشور  مي برد از اين رو جايگاه دوم را پس از جاده ها در نقش حمل نقل در ايران دارد.

در 33 سال گذشته تنها پنج هزار کیلومتر خطوط ریلی در کشور کشیده شده و در واقع سالانه تنها 156 کیلومتر خط آهن جدید در کشور ایجاد شده و از سوی دیگرحدود نیمی از استان های کشور نيز هم اکنون هیچ گونه دسترسی به خطوط ریلی ندارند.

آمارها نشان مي دهد ميزان سرمايه گذاري در ساخت جاده ها در ايران 50 برابر سرمايه گذاري براي ساخت قطار است در حالي كه توسعه راه آهن مي تواند ساليانه دو هزار و 500 ميليارد تومان صرفه جويي اقتصادي داشته باشد.

 از سوي ديگر در حالي كه رقم های وحشتناك 20 هزار كشته در سال در بخش جاده اي در كشور به وقوع مي پيوندد اين تعداد در كل تاريخ راه آهن در كشور به 700 نفر مي رسد.

آمارها نشان ميدهد 40 درصد از خطوط ريلي كشور كه شامل زير ساخت آن نيز مي شود فرسوده اند چرا كه عمري معادل هفت دهه دارند و اين امر باعث شده سرعت قطار ها در ايران به متوسط مابين 120 تا 140 كيليومتر برسد و اين در حالي است كه در اروپا  ميانيگين سرعت قطارها 200 تا 300 كيليومتر است.

يكي از مهم ترين زمينه ها براي افزايش سرعت حمل نقل در اين بخش فراهم شدن زير ساخت توليد تراورس ها بتني  است كه براي زير ساخت ايجاد راه آهن استفاده مي شود، امري كه توليد آن چند سالي است مورد توجه يك شركت همداني قرار گرفته و اكنون به موفقيت هاي بي مانندي در كشور دست يافته است.

در فاصله پنج كيلومتري از شرق شهر همدان و در جاده منتهي به شهر ملاير شركتي به نام بتون بريس وجود دارد كه اكنون به مهمترین توليد كننده زير ساخت ريلي كشور با توليد ترارس هاي بهم تنيده تبديل شده است كه قابليت  راه اندازي خطوط ريلي در ايران را با سرعت 300 كيلومتر در ساعت فراهم مي كند.

اين شركت با نگاه به لزوم توسعه صنعت حمل نقل ريلي به دنبال تامين زير ساخت هاي مورد نياز صنعت ريلي است تا بتواند با توليدات مقرون به صرفه اين صنعت را از ركود توسعه خارج كند.

رئيس خانه صنعت ومعدن همدان در بازدید خبرنگاران از این مجموعه در خصوص تاريخچه شكل گيري اين شركت عنوان كرد: اين شركت از 32 سال قبل تاكنون در همدان فعال بوده و توليد تيرهاي برق  قديمي ترين محصول توليدي اين مجموعه است.

حسين ميرابيان با اشاره به اينكه در راستای تحقق سند چشم انداز 20 ساله كشور و همچنين اهميت به توسعه زير ساخت هاي آن در صنعت ريلي ايده ساخت تراورس های ريلي را به اجرا در آورده ايم، عنوان كرد: پس از دو سال تلاش گسترده مختصصين در بهمن 1390 توليد آزمايشي اين محصول آغاز شد.

توليد تراورس به هم تنيده براي اولين بار در ايران

وي اذعان داشت: تراورس هاي توليد شده در اين مجموعه به روش طولي ومنطبق با آخرين تكنولوژي هاي روز به صورت پيش تنيده ساخته شده است و اين محصول براي اولين بار در ايران توليد شده و قابليت پشتيباني از قطارهاي سريع السير كه سرعتي بيش از 300 كليومتر در ساعت و همچنين  تحمل 30 تن بار  توسط قطارهاي باربري را دارد.

مدير عامل شركت بريس با اشاره به  توليد تراورس در دو شركت ديگر در كشور با فن آوري قديمي ، اظهار داشت:  نحوه توليد اين نوع تراورس در اين مجموعه منطبق با  آخرين تكنولوژي هاي  جهاني و به اطلاح long line است.

ميرابيان با اشاره به اينكه تجهيزات و ماشين هاي توليدي از كارخانه ای در انگلستان خريداري شده است، اظهار داشت: شركت توليد كننده تجهيزات بيش از 50 سال سابقه  فعاليت در حوزه  ساخت قطعات زير ساخت راه آهن را دارد.

مدير عامل شركت بريس با اشاره به اينكه اين مجموعه ظرفيت توليد 500 كيلومتر  تراورس را در سال دارد ، عنوان كرد: در حال حاضر  تامين كننده تراورس ها ريلي اتصال مترو تهران به  ورامين ،كرج به هشتگرد ،حرم امام خميني (ره)به فرودگاه امام  خميني (ره) تا شهر پرند و پروژه راه آهن ملاير به كرمانشاه  هستيم.

تامين زير ساخت های راه آهن كشور عمان در همدان

ميرابيان  اذعان داشت: به زودي به عنوان تامين كننده تراورس ها ريلي در  راه آهن سريع السير كشور  عمان كه با سرعت 25 كيلومتر قطارهاي ان حركت مي كنند وارد عمل خواهيم شد.

وي در خصوص برنامه هاي آتي شركت براي توسعه عنوان كرد: تكميل تجهيزات براي روسازي خطوط ريلي، احداث كارخانه جديد ،توليد اسل تراك بتني و توليد تراورس هاي زوجي از برنامه هاي آينده شركت است.

ميرابيان كه رئيس خانه صنعت ومعدن همدان نيز هست در خصوص ميزان اشتغال آفريني اين مجموعه گفت: 200 نفر در اين مجموعه مشغول به فعاليت هستند.

وي با اشاره به اينكه تامين بتن هاي مورد نياز ساخت پل آيت الله نجفي شهر همدان نيز به عهده اين شركت قرار داده شده است ، افزود: امكان ارسال بتن به 20 طبقه در اين مجموعه فراهم شده است كه در نوع خود در غرب كشور بي نظير است.

مديرعامل شركت بريس اظهار داشت: در بخش توسعه  شركت به دنبال توليد تراورس هاس سوزني  وداخل شهري هستيم.

وي با اشاره  به اينكه در حال مذاكره براي تامين زير ساخت هاي مترو شهر شيراز هستيم، افزود: بخشي از توليدات شركت در طرح مترو حرم امام خميني(ره) به شهر پرند در حال استفاده است.

ميرابيان با اشاره به اينكه اين مجموعه با استفاده از آخرين فن آوري هاي روز جهان ساخته شده است، افزود: روش توليد بتون در اين مجموعه در كشور منحصر به فرد است.

رئيس خانه صنعت ومعدن همدان با تاكيد بر اينكه همه واحدهاي صنعتي با مشكل سرمايه در گردش مواجه اند، اذعان داشت: به دنبال رفع مشكل همه واحدهاي صنعتي هستيم.

وي ابراز اميدواري كرد: محصولات اين شركت همداني به زودي  به خارج از كشور صادر شود.

يک کارشناس حمل ونقل ريلي نيز معتقد است كه ناوگان ريلي کشور با آن که از قدمت ۸۰ ساله برخوردار است اما هنوز با چالش هاي اوليه براي تامين زير ساخت ها دست به گريبان است.

سيدمهدي يدي همداني عنوان كرد: راه آهن ايران در مقايسه با ديگر کشورها راه درازي در پيش دارد به طوري که در بسياري از کشورها شبکه ريلي آن ها تکميل شده و به تناسب آن توسعه ناوگان انجام گرفته است.

وي با اشاره به اينكه در ايران علاوه بر اين که نياز به احداث خطوط جديد داريم در زمينه ناوگان به ويژه در تامين لوکوموتيو با کمبود مواجه هستيم، اظهار داشت: در زمينه شاخص هاي توسعه ناوگان و زيرساخت ها فاصله  زيادي با كشور هاي عضو اتحاديه بين المللي راه آهن داريم.

يدي همداني اظهار داشت: از سال ۱۹۰۳ تا امروز فناوري برقي وارد سيستم حمل و نقل شده و قطارهاي با سرعت بالا ساخته شده و بيش از ۵۰ سال است که سرعت قطارها در برخي کشورها به ۲۵۰ کيلومتر در ساعت افزايش يافته و در حال حاضر کشوري نظير چين در حال ساخت ۱۵هزار کيلومتر خط آهن با سرعت ۲۵۰کيلومتر در ساعت است.

وي به هزينه ساخت ريلي با سرعت بالا اشاره کرد و افزود: هزينه ساخت هر کيلومتر با سرعت بالاي ۲۵۰ کيلومتر در ساعت تقريبا ۱۵ميليون دلار هزينه مي شود و در ايران خط پرسرعت نداريم و اين سرمايه گذاري بدون کمک دولت امکان پذير نيست.

گفتني است اين شركت در حال حاضر  مي تواند ساليانه يك هزار تراروس توليد كند كه ظرفيت تبديل به دو هزار  عدد را نيز دارد، همچنين امكان توليد ترارس هايي كه حتي در ايران  ظرفيت استفاده از آن وجود ندارد و لازمه استفاده در كشورهاي توسعه يافته  است را نيز دارا است.

در حالي كه وزير  راه و شهر سازي چندي پيش خواستار افزايش سرعت قطارها در كشور به 200 كيلومتر شد ،لازم است است بيش از پيش از ظرفيت هاي اين مجموعه هاي فن آفرين در كشور استفاده شود تا جايي كه قابليت هاي آنان به علت عدم امكان استفاده در كشور بي كار برد باقي نماند.

از سوي ديگر با توجه به اينكه استان همدان شاهد عبور دو خط راه آهن  از خود است كه تنها يكي از آنها راه اندازي شده و خط راه آهن اصلي همدان- تهران  زير سازي آن به اتمام رسيده و مرحله قرار گرفتن تراورس و ريل  هنوز به پايان  نرسيده است نبايد از توليدات ديگر  نقاط ايران براي توسعه آن استفاده كرد.

بدون شك توسعه ريلي نه تنها در استان بلكه در ايران مي تواند موجب شكوفايي اقتصادي با استفاده از كاهش هزينه ها شود.

ایمیل: roodavar1@gmail.com                 سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان