آخرین اخبار

11. تير 1393 - 10:51   |   کد مطلب: 14265
شیرین­بیان گیاه بومی مناطق مدیترانه است و در ایراندر اکثر نقاط کشور می­روید. شیرین بیان گیاهی است چند­ساله و دارای ساقه­ای به طول یک متر که در نواحی معتدل تا ارتفاع دو متر می­رسد. برگ­های آن مرکب از تعدادی برگچه­های سبزرنگ است.

به گزارش رودآور به نقل از ایسنا، گل­های شیرین بیان به رنگ بنفش، سفید و زرد بوده، میوهآن مانند نیام و محتوی 5 تا 6 دانه است. ریشه شیرین­بیان به طور خیلی عمیق در زمین فرو می­رود. پوست ریشه قهوه­ای سیر و سیاه است. مغز ریشه زرد رنگ بوده و طعم آن بسته به انواع مختلف تغییر می­کند به طوریکه شیرین­بیان اسپانیاطعم ملایم دارد در حالیکه شیرین­بیان یونان دارای طعم تلخ است.

ریشه شیرین­بیان از هزاران سال قبل در ایران و مصر و یونان برای درمان بیماری­ها استفاده می­شده است. در طب سنتی چین، شیرین­بیان یکی از داروهایی است که برای درمان بسیاری از بیماری­ها از آن استفاده می شود. در قرن هشتم میلادی این گیاه از چین به ژاپن آورده شده و هنوز نمونه­های اولیه آن در موزه سلطنتی ژاپن وجود دارد.

ترکیبات شیمیایی

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی واحد همدان گفت: ریشه شیرین بیان دارای گلوکز، ‌ساکاروز، آسپاراژین، مواد آلبومیدی، ‌رزین و کمی اسانس است.

"رامین امیری" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه همدان، افزود: مهم­ترین ماده مؤثره ریشه شیرین بیان را اسید گلیسیریزیک تشکیل می­دهد. این ماده 50 مرتبه از شکر شیرین­تر و مقدار آن متفاوت است.

خواص داروئی

وی خاطرنشان کرد: شیرین­بیان از نظر طب قدیم ایران گیاهی با طبع معتدل است و آن را به صورت قطعات کوچک به قطر نیم و طول یک و نیم سانتیمتر به فروش می­رسانند.

امیری ادامه داد: مهمترین خاصیت شرین بیان درمان زخم معده و سرطان معده است که برای این منظور شربت باید شیرین بیان را تهیه کرده و هر روز به مقدر یک قاشق غذاخوری قبل از غذا به بیمار داد و اگر این کار تا چهار ماه تکرار شود، شخص معالجه خواهد شد.

امیری اظهار کرد: در یک بررسی علمی بر روی انسان مشخص شد که شیرین­بیان با عملکردی قاطع زخم معده را درمان می­کند و در حال حاضر در بازار آسپرین­هایی وجود دارند که پوشش شیرین­بیان دارند و همین موضوع از زیانباری آسپرین در بروز و پیشرفت زخم دستگاه گوارش کم می­کند و بیمارانی که تحمل خوردن آسپرین را به علت زخم دستگاه گوارش ندارند، می­توانند از این نوع آسپرین استفاده کنند.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی همدان اعلام کرد: در طب مدرن از شیرین­بیان برای درمان التهاب بدن و دردهای مفاصل استفاده می­شود و از این نظر بررسی­های علمی زیادی چه بر روی حیوانات آزمایشگاهی و چه بر روی انسان انجام گرفته است. ماده مخصوص  Glycyrrhizin موجود در شیرین­بیان برای افرادی که به صدمه ستون فقرات دچار می­شوند، استفاده شده و نتایج چشمگیری به وجود آورده است. همین ماده شیمیایی موجود در شیرین­بیان قادر است ناهنجاری­های ریوی را که در اثر تصادف به وجود می­آید درمان کند و ثابت شده که در حقیقت بهترین و مؤثرترین دارو برای  درمان التهاب بدن است.

خواص ضد سرطانی

امیری تصریح کرد: شیرین­بیان در سلامتی کبد نقش مهمی دارد و این موضوعی است که چینی­ها از هزاران سال قبل به آن معتقد بودند. در طب جدید دانشمندان موفق شده­اند از عصاره ریشه شیرین­بیان سرطان کبد را درمان کنند و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شوند تا خود در مبارزه با این بیماری عمل کند.

وی اضافه کرد: عده­ای از پژوهشگران باور دارند که شیرین­بیان می­تواند سبب سلامت قلب و عروق شود، چراکه در پایین آوردن کلسترول و تری گلیسیرید بالای خون نقش دارد. شیرین­بیان چربی بافت­های بدن را به سوخت و ساز می­رساند و از انباشته­شدن چربی در بدن جلوگیری می­کند. خاصیت جالب دیگر شیرین­بیان جلوگیری از ورود بیش از حد آب به داخل بافت­ها و سلول­های بدن است.

امیری گفت: شیرین­بیان در کنترل نمک بدن نیز نقش دارد و در نتیجه از بروز فشار خون و افزایش وزن پیشگیری می­کند.

وی اضافه کرد: شیرین­بیان داروی مؤثری برای عوارض دوره یائسگی زنان نیز به شمار می رود و از گرگرفتن و به وجود آمدن عارضه افسردگی جلوگیری می­کند و سبب تقویت حافظه شده از بروز عارضه فراموشی نیز پیشگیری می­کند. نوعی فیتواستروژن موجود در این گیاه م­تواند در تنظیم استروژن طبیعی بدن نقش داشته باشد وکمبود این هورمون را جبران کند.

امیری گفت: ریشه­شیرین بیان حاوی مقدار قابل توجهی فلاوونوئید، روغن­های ضروری، Sterols و Coumarins است و به صورت چای، قطره، کپسول و تنقلات می­توان از آن استفاده کرد. چای شیرین­بیان در درمان عارضه  خستگی شدید و سردرد میگرن مؤثر است.

طرز استفاده

وی درباره دم کرده شیرین بیان نیز اظهار کرد: مقدر 50گرم ریشه بدون پوست شیرین بیان را آسیاب کرده و در یک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید مدت 10 دقیقه دم بکشد.

امیری اضافه کرد: برای تهیه جوشانده نیز 20 گرم ریشه شیرین­بیان بدون پوست را آسیاب کرده و در 100 گرم آب ریخته و آنقدر بجوشانید تا دو سوم آن باقی بماند.

امیری ادامه داد: برای درست کردن شربت نیز ریشه شیرین­بیان بدون پوست را آسیاب و با آب مخلوط کرده و آنقدر بجوشانید تا غلیظ شود البته می توان تکه های شیرین­بیان را مانند آب نبات در دهان گذاشته و بمکید.

مضرات

امیری هشدار داد: استفاده زیاد از شیرین­بیان برای طحالمضر است و اگر می­خواهید از شیرین­بیان برای برطرف کردن بیماری و برای مدت طولانی استفاده کنید، بهتر است آنرا با کتیرا بخورید.

ایمیل: roodavar1@gmail.com                 سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان