آخرین اخبار

15. تير 1393 - 8:54   |   کد مطلب: 14298
مدیرکل بهزیستی استان همدان گفت: همدان با داشتن ۱۶۴ هزار و ۶۳۴ سالمند جزو استان های پیر کشور به لحاظ جمعیتی محسوب شده و ۹ درصد سالمندان کشور در همدان زندگی می‌کنند.

به گزارش رودآور به نقل از تسنیم، اکبر سوری اظهار کرد: براساس  سرشماری‌ های انجام شده 8.2 درصد از جمعیت کشور معادل بیش از 6 میلیون نفر را سالمندان تشکیل می دهند که 9 درصد سالمندان در همدان زندگی می کنند و از نظر جمعیتی جزء استان‌ های پیر کشور محسوب می شویم.

وی افزود: 164 هزار و 634 سالمند با سنین بیش از 60 سال در سطح استان همدان وجو دارد که از این تعداد 5 هزار و 38 نفر تحت پوشش کمیته امداد خدمات مستمر دریافت می کنند و بیش از 2 هزار نفر آنها مردان تشکیل می دهند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان تصریح کرد: بیشتر جمعیت سالمند استان در روستا‌ها ساکن هستند و در سال 2050 جمعیت سالمند استان همدان به 26 درصد می رسد که سهم زنان از سالمندی بیشتر است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه اکنون بیشترین جمعیت کشور دارای میانگین سنی 19 تا 39 را دارند پیش بینی می شود تا سال 1404 جمعیت سالمندان به 15.5 درصد و همچنین در 20 سال آینده جمعیت سالمندان در کشور به 26 میلیون نفر برسد بنابراین اقدامات پیشگیرانه، بهبود شرایط زندگی و برنامه ریزی اصولی برای سالمندان از هم اکنون باید انجام شود.

سوری مصرف دارویی، کمبود نیروی متخصص طب سالمندی، فضای نامناسب شهر برای تردد سالمندان را از مهمترین مشکلات سالمندان برشمرد و گفت: هر سالمند روزانه به صورت میانگین 3 تا 4 قلم قرص مصرف می کند که این مسئله خود مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر تأمین سلامت افراد قبل از رسیدن به کهولت سنی افزود: با ارتقا کیفیت زندگی و بهبود روش و سبک زندگی می توان بخشی از مشکلات دوران سالمندی را کاهش داد بنابراین باید افراد از خدمات بهداشتی، رفاهی، درمانی و توانبخشی مناسبی بهره مند شوند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه براساس بررسی های انجام شده زندگی 86 درصد سالمندان به همراه فرزندان است و 20 درصد سالمندان تحت پوشش بیمه‌ نیستند، عنوان کرد: تأمین حداقل نیازهای اساسی و فراهم شرایط حضور و زندگی سالمندان در بین اعضای خانواده می تواند در حفظ شأن و حرمت سالمندان تأثیر بسزایی داشته باشد.

وی امر آموزش را در تأمین سلامت سالمندان موثر دانست و افزود: کنترل مستمر وضعیت روحی و جسمی  سالمندان، کنترل وزن، چربی و فشار خون، تهیه رژیم غذایی مناسب، مشاوره با پزشک معالج و کارشناسان بهداشتی و رعایت اصول بهداشتی از جمله مواردی است که باید برای تامین سلامت سالمندان مورد توجه قرار گیرد.

سوری از ساخت پارک سالمندان در همدان با همکاری شهرداری خبر داد و گفت: شهرداری همدان به منظور تأمین رفاه حال شهروندان و به ویژه سالمندان اقدامات موثری را انجام داده است و با مناسب سازی فضای شهر زمینه حضور اجتماعی این قشر از جامعه را فراهم کرده است در این راستا با اختصاص زمین و 2 میلیارد تومان بودجه به دنیال اجرای طرح پارک سالمندی در همدان است.

ایمیل: roodavar1@gmail.com                 سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان