آخرین اخبار

17. تير 1393 - 10:50   |   کد مطلب: 14341
استان همدان به عنوان یکی از پنج استان برتر از لحاظ گردشگری در کشور هنوز آنطور که باید به جایگاه خود از لحاظ جذب توریسم و گردشگر نرسیده چراکه ارتقا این صنعت در استان همدان نیازمند معرفی و شناساندن ظرفیت ها و پتانسیل های همدان به خارج از استان و حتی کشور است.

به گزارش رودآور به نقل از مهر، استان همدان حرف های زیادی در عرصه گردشگری برای گفتن دارد و از لحاظ جاذبه های گردشگری و تاریخی دارای پتانسیل ها و ظرفیت های بسیار بالایی است.

اما همدان با داشتن ظرفیت های بالا و جاذبه های طبیعی منحصر به فرد در حوزه گردشگری هنوز آن طور که باید و شاید نتوانسته در جذب توریسم و گردشگر در کشور و یا در خارج از کشور مطرح شود.

از طرفی در یک سال اخیر و با روی کار آمدن استاندار جدید اولویت نخست استان بارها و بارها گردشگری و ارتقا آن بیان شده و به زعم مدیران ارشد استان همدان، گردشگری اولویت نخست استان همدان برای پیشرفت و ایجاد اشتغال است.

فصل تابستان و اوقات فراغت این فصل زمان مناسبی برای جذب گردشگر و توریسم است که باید نهایت برنامه ریزی و استفاده از این فرصت برای جذب توریسم و گردشگر به استان همدان انجام شود تا بتوان همدان را آنطور که شایسته نامش است به دنیا معرفی کرد.

در همین راستا با مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان که چند هفته ای بیش نیست که سکان مدیریت میراث فرهنگی استان را بر دست گرفته به گفتگو نشستیم و برنامه های میراث فرهنگی برای ارتقا گردشگری را جویا شدیم.

ارتقای گردشگری در همدان نیازمند برنامه ریزی است

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان در مورد برنامه های میراث فرهنگی در راستای ارتقا سطح گردشگری استان همدان به خبرنگار مهر گفت: یکی از اولویت های مهم استان در حال حاضر گردشگری است که در واقع به معنای عام آن شامل صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری می شود.

ریحان سروش مقدم با بیان اینکه برای رسیدن به هدف ارتقا گردشگری باید برنامه ریزی هایی انجام داد، افزود: تحلیل وضعیت موجود استان از لحاظ گردشگری و اینکه چه میزان از سهم اشتغال استان را گردشگری تامین می کند از جمله مواردی است که باید بررسی کرد.

وی ادامه داد: باید سهم گردشگری در ایجاد کسب و کار در استان را مشخص و تقاضاهای کار جدید را مشخص کنیم و با برنامه ریزی های لازم به شیب مناسب صنعت گردشگری دست یابیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: باید برنامه هایی در صنعت گردشگری در نظر گرفته شود که موجب کاهش نرخ بیکاری و افزایش سهم این صنعت در ایجاد اشتغال باشد.

سروش مقدم با اشاره به اینکه باید سهم استان همدان از گردشگران خارجی و داخلی در کشور در نظر گرفته شود، عنوان داشت: باید فضا و وضع موجود تحلیل شده و سپس برنامه ریزی های مختلف در راستای گردشگری استان همدان انجام شود.

تبلیغات در داخل استان برای رشد گردشگری بی فایده است

وی بیان داشت: تبلیغ در همدان برای توسعه صنعت گردشگری همدان هیچ فایده ای ندارد و تبلیغات و اطلاع رسانی در مورد استان همدان باید به بیرون از مرزهای همدان و مرزهای کشور برود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با تاکید بر اینکه تبلیغات در راستای گردشگری استان همدان باید به شیوه علمی و برنامه ریزی شده انجام پذیرد، افزود: شیوه های نوع و خلاقانه و استفاده از ظرفیت های استان همدان و شناسایی پتانسیل ها ی استان باید در تبلیغات مدنظر قرار گیرد.

سروش مقدم در مورد وضعیت گردشگری استان همدان نیز ابراز داشت: متاسفانه صنعت گردشگری استان همدان آن طور که انتظار می رود صنعت اول استان قرار گیرد، ارتقا نیافته است.

تبلیغات در مورد استان همدان به شرکت های خصوصی واگذار شود

وی در مورد تبلیغات گردشگری استان همدان در خارج از استان گفت: اجرای برنامه هایی با همکاری شرکت های خصوصی و نهادهای مردمی و سرمایه گذاران شروع شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه کمیته تبلیغات کار خود را از مدت ها قبل کار برای شناساندن استان همدان شروع کرده، اظهار داشت: با تورهای گردشگری خارج از استان در این راستا مکاتباتی انجام شده است.

سروش مقدم بیان داشت: استان همدان در این هفته میزبان مدیران تعدادی از آژانس های اروپا است به طوریکه این نمایندگان از کشورهایی مانند آلمان، ایتالیا، بلزیک و فرانسه در استان همدان حضور دارند.

وی عنوان داشت: جشنواره تابستانی استان همدان نیز به طور رسمی از روز عید فطر کار خود را در همدان آغاز می کند و تا 16 شهریور ادامه دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه در ماه رمضان نیز برنامه ریزی های مختلف برای جشنواره تابستانی انجام می شود و تبلیغات مختلف در این راستا انجام خواهد شد، ابراز داشت: برنامه هایی که برای جشنواره تابستانی در نظر گرفته شده می تواند گامی برای معرفی پتانسیل های استان همدان به خارج از استان باشد.

معاون امور عمرانی استاندار همدان نیز با تاکید بر اینکه ارتقا گردشگری استان همدان از اولویت های نخست در استان همدان است، ابراز داشت: استان همدان دارای ظرفیت ها و پتانسیل های بالایی است که بار ها و بارها در جلسات به آن تاکید شده و حال برای ارتقا گردشگری استان همدان نیازمند برنامه و راهکار هستیم.

ماه رمضان فرصتی برای برنامه ریزی در جذب گردشگر به استان

محمودرضا عراقی با بیان اینکه در ماه رمضان باید حداکثر تلاش خود را برای دو ماه بعد از ماه رمضان انجام دهیم، بیان کرد: در زمینه تبلیغات برای نشان دادن پتانسیل های همدان آن چنان که شایسته است موفق نبوده ایم و در این زمینه باید کارهای حرفه ای انجام شود.

عراقی با بیان اینکه برای انجام پروژه ها مشاور می گیریم اما در زمینه تبلیغات برای استان و شهر همدان این کار را نمی کنیم، افزود: اطلاع رسانی هنر می خواهد و باید در زمان و با نگارش، هنرمندی و ظرافت بیان شود تا در ضمیر نا خودآگاه مردم بنشیند

وی با بیان اینکه همدان ظرفیت های لازم را دارد و فقط باید شناسانده شود، افزود: درصورت شناساندن همدان به ایران و دنیا می توانیم از ظرفیت گردشگری استان برای توسعه اقتصاد استان استفاده و امیدواریم بتوانیم مقدمات لازم را برای حضور مسافران آماده کنیم.

وی با بیان اینکه مهمترین کاربعد از ماه رمضان برای خدمات سفر انجام نظارت درست است، عنوان کرد: برنامه های خدمات سفر تدوین می شود اما مهمترین و مشکل ترین کار نظارت بر فعالیت ها است.

جلب رضایت مردم در خارج استان

محمود رضا عراقی با بیان اینکه جلب رضایت مردمی در خارج استان بحث مهمی است که باید انجام شود، عنوان کرد: از رسانه های استان همدان که در بحث گردشگری حساسیت زیادی دارند تشکر می کنم چراکه رسانه ها وضعیت گردشگری استان را به چالش می کشند و نقاط ضعف و قوت را یادآور می شوند.

عراقی استفاده از رسانه ها را یک فرصت برشمرد و ادامه داد: یکی از بهترین ناظران بر عملکرد مسئولان رسانه ها هستند که می توانند نقاط ضعف و قوت را نشان دهند تا مسئولان ظرفیت ها را ایجاد کنند.

با توجه به جایگاه و پتانسیل های استان همدان در گردشگری و از آنجا که استان همدان دارای ظرفیت ها و جاذبه های تاریخی و طبیعی منحصر به فردی است که می تواند چشم هر بیننده ای را به خود خیره کند باید تاکید داشت که ارتقا سطح گردشگری استان همدان و رسیدن استان به جایگاهی که شایسته آن است و از طرفی معرفی استان همدان به سایر استان ها و یا حتی خارج از کشور نیازمند همت مسئولین استانی است.

ایمیل: roodavar1@gmail.com                 سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان