آخرین اخبار

5. شهريور 1393 - 10:48   |   کد مطلب: 15220
بازی‌های آسیایی اینچئون کره‌جنوبی در حالی از 26 شهریور آغاز خواهد شد که امید اصلی مردم ایران مثل همیشه به ورزش اول کشور دوخته شده است.

به گزارش رودآور به نقل از همدان ورزش، بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون ۲۶ شهریورماه کلید می‌خورد و مثل همیشه این کشتی‌گیران هستند که بهتر از هر کسی می‌دانند انتظارات از آن‌ها بیشتر از سایر رشته‌های ورزشی است.

 در میان اسامی اعزامی به بازی‌های آسیایی اما همان‌طور که انتظار می‌رفت نام میثم مصطفی‌جوکار دلاورمرد ملایری تیم ملی هم به چشم می‌خورد.

 مردی که بدون اغراق یک سال برای به دست آوردن دوبنده تیم ملی در بازی‌های آسیایی تلاش شبانه‌روزی داشت تا امروز بلیط کره‌جنوبی را در دستان خود ببیند.

 البته نباید از این موضوع به سادگی گذشت که مصطفی‌جوکار در ابتدا چشم به بازی‌های جهانی دوخته بود و شاید باخت او در انتخابی تیم ملی برابر عسگری‌محمدیان، کادر فنی تیم ملی را مجاب کرد تا از کشتی‌گیر مازنی برای حضور در بازی‌های جهانی بهره ببرند.

اگرچه نسبت به بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگجو، حضور کشتی‌گیران همدانی در تیم ملی با کاهش روبرو بوده است اما روی تشک رفتن میثم جوکار و نتیجه گرفتن او در این بازی‌ها می‌تواند همه را به تداوم موفقیت‌های آینده آخرین بازمانده نسل طلایی کشتی همدان امیدوار کند.

نسلی که موفقیت‌های آن را مسعود مصطفی‌جوکار آغاز کرد و شاید قرار است برادر کوچک او به این موفقیت‌های طلایی تداوم یا در بدبینانه‌ترین حالت پایان دهد.

1886df39a3ecb4a3cda10daf1a0030dc15978436

 

مسعود جوکار در رقابت‌های المپیک ۲۰۰۴ آتن مدال نقره وزن ۶۰ کیلوگرم را به گردن آویخت تا این مدال سرآغاز فصلی نو در کشتی همدان باشد. گرچه مربی امروز تیم ملی کشتی آزاد در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۲ بوسان نیز می‌توانست صاحب‌ عنوان شود اما در اتفاقی نادر به علت اطلاع نداشتن مسؤولان تیم از زمان مسابقه او در سالن حاضر نبود و از دور مسابقات حذف شد.

اما بعد از مسعود مصطفی‌جوکار، نابغه‌ای دیگر از کشتی ملایر برخاست و در دنیای بزرگ کشتی قدعلم کرد. سخن از صادق گودرزی است، مردی که امروز نام او به لحاظ تعداد مدال کسب شده در تاریخ کشتی کشور در میادین مختلف آسیایی، جهانی و المپیک در میان کشتی‌گیران ایرانی در رده دوازدهم به چشم می‌خورد.

 

گودرزی تا قبل از سال ۲۰۰۹ موفقیت‌های خوبی در کشتی به‌دست آورده بود اما برای این کشتی‌گیر که تازه برای خود نامی دست و پا کرده بود کسب مدال طلای قهرمانی آسیا در این سال می‌توانست بهترین اتفاق ممکن باشد.

10524_orig

 

قهرمان ارزنده کشتی ایران اما در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگجو عملکرد خیره‌کننده‌ای از خود به منصه ظهور گذاشت و عنوان قهرمانی این بازی‌ها را کسب کرد. البته گودرزی در سال ۲۰۰۹ به بازی‌های جهانی هرنینگ دانمارک اعزام شد و اتفاقاً در همین مسابقات مدال ارزشمند برنز را به مالکیت خود درآورد.

 

اوج درخشش صادق گودرزی اما در المپیک ۲۰۱۲ لندن بود. جایی که او مدال نقره المپیک را کسب کرد و شاید از بداقبالی او بود که در زمان موفقیت‌هایش، کشتی‌گیر نابغه‌ای به نام «جوردن باروفس» از آمریکا ظهور کرد تا گربه‌سیاهی باشد برای صادق گودرزی و دیگر کشتی‌گیران وزن ۷۴ کیلوگرم دنیا.

 

جمال میرزایی اما یکی دیگر از نام‌آوران نسل طلایی کشتی همدان است. کشتی‌گیری که شاید در عین موفقیت از او بتوان به عنوان ناکام‌ترین ورزشکار این نسل طلایی نام برد.

jamal-mirzaei--gold

 

 

میرزایی پس از کسب عناوینی متعدد در سطوح مختلف، همراه با تیم منتخب ایران در جام ریاست جمهوری ترکیه نشان طلا کسب کرد و چندی بعد قهرمان جوانان آسیا شد.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان