آخرین اخبار

8. شهريور 1393 - 23:08   |   کد مطلب: 15276
کارشناس کمیته تجویز و مصرف منطقی دارو معاونت غذا و دارو استان همدان گفت: تفاوتی از نظر ماده موثره دارویی بین داروهای شرکت های مختلف ایرانی یا خارجی وجود ندارد و تاثیرهای فارماکولوژیک مشابهی داشته و این که داروهای خارجی بهتر هستند، باور غلط و غیر منصفانه ای است.

به گزارش رودآور به نقل از ایرنا، طیبه اسماعیلی افزود: داروهای گیاهی هم مانند داروهای شیمیایی دارای مواد موثر همانند داروهای شیمیایی هستند ولی بیان این نکته هم ضروری است که ماده موثر بسیاری از داروهای شیمیایی و صنعتی نیز از گیاهان دارویی استخراج می شوند.

وی عنوان کرد: با توجه به این نکات داروهای گیاهی هم مثل داروهای دیگر موجود در داروخانه دارای عوارض خاص خودشان هستند و بدون توصیه و مشاوره داروساز و پزشک بهتر است مصرف نشوند.

وی با اشاره به برخی راهکارها برای کاهش بروز عوارض دارویی عنوان کرد: برای کاهش احتمال بروز عوارض دارویی، پزشک و داروساز خود را از همه داروهای مصرفی (از قبیل شیمیایی، گیاهی و یا بدون نسخه) مطلع کرده و از خود درمانی پرهیز شود زیرا این روش در کنار مضر بودن روند درمان فرد را پیچیده تر و طولانی تر می کند.

وی اضافه کرد: بعضی از افراد در زمینه دارو به باورهای نادرستی اعتقاد دارند که در بیشتر موارد هم برای آنها درد سرساز است.

وی گفت: تعداد داروهای مصرفی براساس مشخصات فرد بیمار تجویز می شود و شرایط متفاوت بیماران درمان های متفاوتی را به دنبال دارد و با وجود اینکه در بیش از نیمی از بیماران دارو درمانی بطور صحیحی انجام می شود اما در بعضی بیماران درمان با شکست مواجه می شود.

وی بیان کرد: همچنین علاوه بر مصرف زیاد دارو، مصرف کم و نا به جای داروها نیز باعث اتلاف منابع و خطرات بزرگ در نظام سلامت می شود.

اسماعیلی اضافه کرد: برخی افراد بر این باور هستند که داروهای تزریقی داروهای موثرتری هستند و این که چون داروی تزریقی مستقیم به خون وارد می شود موثرتر است در حالیکه این باور غلط بوده و به طور قطع نمی توان گفت که اثر آمپول بیشتر ازانواع خوراکی آن است.

وی ادامه داد: از آنجایی که 70درصد از تزریق هایی که در کشور انجام می شود غیر ضروری و سلیقه ای است و بیش از 50 درصد عوارض به ثبت رسیده در مراکز ثبت عوارض ناخواسته داروها (ADR) در کشور ناشی از مصرف داروهای تزریقی می باشد و عوارض ناشی از تزریق ممکن است شدیدتر از داروهای غیر تزریقی باشد، پس هیچ گاه بیماران نباید به پزشک خود برای تجویز فرآورده های تزریقی اصرار کنند.

وی عنوان کرد: تعدادی از داروها را می توان خود سرانه مصرف کرد اما مصرف هیچ دارویی به صورت خودسرانه توصیه نمی شود ولی در این میان پرهیز از مصرف خودسرانه مسکن ها و آنتی بیوتیک ها اهمیت بیشتری دارد.

اسماعیلی اضافه کرد: مصرف بی رویه مسکن ها به ویژه مسکن های ضد التهابی غیر استروئیدی مانند پروفن و ژلوفن اثر مخربی بر روی کلیه ها داشته و مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها هم بدون تجویز پزشک منجر به درمان ناقص و بروز مقاومت نسبت به دارو می شود.

این کارشناس کمیته تجویز و مصرف منطقی دارو ادامه داد: اگر فرد اواسط دوره درمان احساس بهبودی کند باید آنتی بیوتیک را طبق دستور پزشک تا پایان دوره مصرف کند زیرا قطع آنتی بیوتیک ها در نیمه های درمان فقط میکروب های حساس را از بین می برد و باکتری های مقاوم باقی خواهند ماند و هنگام بروز مجدد بیماری های عفونی فرد را از دسترسی به داروهای موثر درمان محروم می کند.

داروی دگزامتازون بیشترین داروی مصرفی در استان همدان است.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان