آخرین اخبار

10. شهريور 1393 - 23:34   |   کد مطلب: 15319
در آستانه میلاد امام رضا (ع) جشنواره دوبیتی‌سرایان رضوی در همدان به کار خود پایان داد.

به گزارش رودآور به نقل از تسنیم، ظهر امروز و در آستانه میلاد با سعادت امام رضا (ع) و در دهه کرامت جشنواره دوبیتی‌سرایان رضوی در همدان برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در این مراسم با بیان اینکه یک‌هزار و 600 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود، افزود: پس از داوری از سوی هیئت داوران هشت اثر به عنوان برتر معرفی و هشت اثر نیز به عنوان آثار قابل تقدیر تجلیل شدند.

فاضل عبادی بیان کرد: در این جشنواره آثار بسیاری از شاعران جوان ارسال شده بود که در نهایت به برگزیدگان آن جوایزی اهدا شد.

حجت الاسلام حسن طاهری، امام جمعه رزن نیز به کرامت امام رضا (ع) اشاره کرد و با بیان اینکه شعر و شاعری در وصف ائمه معصومین(ع) بسیار مسرت‌بخش دانست و گفت: باید از جوانانی که با شور شوق برای اهل بیت شعر می‌سرایند، قدردانی کرد.

یکی از شاعران دوبیتی‌سرای کشور نیز گفت: در دو سال گذشته بحث جایزه ادبی باباطاهر را مطرح کردم که تنها یک سال برگزار شد و دیگر برگزار نشد.

بیژن ارژن با تأکید بر اینکه با تغییرات مدیران نباید فرهنگ و ادب به فراموش سپرده شود، افزود: اگر بتوانیم جشنواره دوبیتی سرایی رضوی را به جایزه بزرگ باباطاهر گره بزنیم، جشنواره تخصصی دوبیتی صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در طول تاریخ تا امروز بسامد دوبیتی‌هایی که سروده شده بسیار کمتر از سال‌های بعد از انقلاب است به طوری که دوبیتی پس از انقلاب رشد کرده است.

این شاعر دوبیتی‌سرا، دوبیتی را زبان مردم عامه دانست و گفت: دوبیتی قالبی است که سینه به سینه سپرده می‌شود و ریزش‌ها و رویش‌ها متعلق به مردم است.

عضو هیئت داوران جشنواره دوبیتی‌سرایان رضوی نیز گفت: دوبتی قالب شعری غریبی است که مغفول مانده و در دیوان شاعران جایی ندارد.

میرهاشم میری با بیان اینکه 400 دوبیتی ارسال شد، ابراز کرد: اگر قرار است شاعران نخبه‌ای داشته باشیم ابتدا باید تعمیم به دوبیتی داشته باشیم.

وی بیان کرد: 140 شاعر جوان یک‌هزار و 600 اثر به این جشنواره ارسال کرده‌اند که با توجه به محدودیت جشنواره تنها به دو قالب شعر فارسی توجه کرده‌ایم.

عضو هیئت داوران جشنواره دوبیتی‌سرایان رضوی اظهار کرد: 807 اثر از آثار ارسالی رباعی و 395 اثر دوبیتی و مابقی در قالب‌های قصیده، غزل، سپید و قطعه ارسال شده بود.

وی خاطرنشان کرد: پیشینه ادبی همدان در دوبیتی‌سرایی و که برگرفته از باباطاهر است و دوبیتی‌سرایان معاصر همدان دلیل اختصاص این جشنواره به همدان است.

در پایان به هشت برگزیده دوبیتی‌سرایی از نقاط مختلف کشور لوح تقدیر و جایزه نقدی اهدا شد و به هشت برگزیده آثار قابل تقدیر لوح سپاس و یک تابلو فرش به عنوان یادبود اهدا شد.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان