آخرین اخبار

11. شهريور 1393 - 12:02   |   کد مطلب: 15324
استان همدان در حال حاضر در شرایط بحران کمبود آب و کاهش شدید منابع آب زیرزمینی قرار دارد که متاسفانه حفر چاه های غیر مجاز برای تامین آب کشاورزی به این بحران دامن زده بطوری که هم اکنون بیش از هزار حلقه چاه غیرمجاز در این استان حفر شده است.

به گزارش رودآور به نقل از مهر، استان همدان از استان هایی است که در چند سال اخیر با بحران کمبود آب روبرو بوده و شهر همدان نیز جزو 11 شهر تنش آبی کشور معرفی شده و افت شدید آب های زیر زمینی، خشکی دشت ها و خشک شدن چاه های آب در مناطق مختلف استان همدان از جمله مواردی است که در اثر بحران آب به وجود آمده است.

عواملی چون برداشت بی اندازه از منابع آب زیر زمینی، کشت محصولات پر آب بر در کشاورزی استان همدان، کشاورزی به روش سنتی، افزایش جمعیت و توسعه استان و کاهش بارندگی ها و نزولات جوی در سال های اخیر موجب شدت بحران آب در استان همدان شده است.

اما یکی از دلایل مهم در کاهش آب های زیر زمینی استان همدان و بیلان منفی دشت های استان، برداشت بی رویه و بی حد و مرز از منابع آب زیر زمینی توسط حفر چاه های غیر مجاز برای کشاورزی است.

متاسفانه عده ای از کشاورزان برای آبیاری زمین های کشاورزی خود بدون توجه به بحران آب در استان همدان اقدام به حفر چاه برای آبیاری زمین های خود می کنند که این موضوع باعث کاهش شدید منابع آبی در استان شده است.

1000 حلقه چاه غیر مجاز در استان همدان شناسایی شد

در همین رابطه معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای همدان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یک سری از چاه ها که قبل از سال 1385 حفر شدند و در سال 1389 قانونی تصویب شد که به این چاه ها پروانه و مجوز اعطا شد و بنابراین این چاه ها حتی اگر پروانه نداشته باشند قانونی هستند.

منصور ستوده با بیان اینکه سه هزار و 500 حلقه چاه فاقد پروانه بهره برداری اما قانونی در استان همدان وجود دارد، افزود: مالکان این چاه ها برای دریافت پروانه از طریق دفاتر پیشخوان اقدام کردند.

وی با تاکید بر اینکه در دشتهای ممنوعه استان همدان هیچ گونه مجوز حفر چاه صادر نمی شود، بیان داشت: بعد از سال 1385 قانون گذار به حفر هیچ چاهی مجوز نمی دهد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای همدان ادامه داد: تاکنون هزار حلقه چاه غیر مجاز در استان همدان شناسایی شده و با توجه به اعتبارات ملی و استانی تعلق گرفته در این حوزه از ابتدای سال تاکنون 130 حلقه چاه در استان همدان پر شده است.

ستوده بیان داشت: از محل اعتبارات طرح تعادل بخشی از بخش اعتبارات ملی و استانی سهم آب منطقه ای همدان 700 میلیون تومان بوده است که بخشی برای پر کردن چاه های غیر مجاز هزینه می شود.

وی با اشاره به اینکه پر کردن 200 حلقه چاه غیر مجاز در برنامه امسال آب منطقه ای است،ابراز داشت: پر کردن چاه های غیر مجار برعهده مالک بوده اما با توجه به اینکه مالک در پر کردن چاه ذی نفع است این اقدام را آب منطقه ای انجام می دهد و سپس از طریق دادگاه برای دریافت هزینه اقدام می شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای همدان عنوان داشت: هزینه پر کردن هر چاه یک میلیون تومان است.

اعتبارات جوابگوی پر کردن چاه های غیر مجاز در استان نیست

ستوده در مورد برنامه هایی که برای جلوگیری از حفر چاه غیر مجاز انجام می شود، ابراز داشت: 16 اکیپ گشت آب منطقه ای در دشت های شمالی و جنوبی استان همدان در حال گشت زنی هستند.

وی ابراز داشت: حفر چاه های غیر مجاز از طریق اطلاع رسانی شورا ها، دهیاری ها و مخبر ها به بازرسان آب منطقه ای اطلاع داده می شود وهماهنگی پاسگاه حکم قضایی صادر می شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای همدان با بیان اینکه چاه های غیر مجاز ظرف هفت یا هشت سال حفر شده اند، ابراز داشت: به دلیل بحران آب در استان همدان و تنش آبی در شهر همدان برای پر کردن چاه های غیر مجاز نیاز به اعتبار بیشتری است و اعتبارات جوابگو نیست.

ستوده با اشاره به بحران آب در استان همدان و کاهش شدید منابع آبی در استان همدان اظهار داشت: در مورد کاهش آب در استان همدان چند موضوع دخیل است که یکی از آنها حفر چاه های غیر مجاز برای کشاورزی است.

کسری مخازن آب در استان 230 میلیون متر مکعب است

وی ادامه داد: بیلان منفی دشت های استان همدان 230 میلیون متر مکعب بوده به طوریکه کسری مخزن 230 میلیون متر مکعب است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای همدان اظهار داشت: برای چاه های مجاز کارت هوشمند صادر شده است تا بر اساس پروانه بهره برداری از آن برداشت شود.

ستوده ابراز داشت: اگر چاه های مجاز هم اضافه برداشت کنند با مالکان برخورد شده و برق آنها قطع می شود.

وی با بیان اینکه 16 هزار حلقه چاه مجاز در استان همدان وجود دارد، ابراز داشت: از این تعداد 10 هزار حلقه چاه آب کشاورزی و مابقی چاه های آب شرب و صنعتی است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای همدان در مورد کاهش شدید منابع آب زیر زمینی استان همدان گفت: برداشت آب از چاه های غیر مجاز و چاه های مجاز و خشکسالی هایی که در سال های اخیر اتفاق افتاده است باعث شده است که منابع تجدید پذیر استان همدان کاهش یابد.

ستوده با اشاره به اینکه عواملی چون توسعه استان، افزایش جمعیت و توسعه کشاورزی از دلایل کاهش منابع آب زیر زمینی است، افزود: متاسفانه مصرف آب زیر زمینی بیشتر از تولید آب در استان همدان است.

تمام دشت های استان همدان ممنوعه است

وی با اشاره به اینکه هفت دشت مستقل در استان همدان وجود دارد، عنوان داشت: در مجموع 13 دشت در استان همدان وجود دارد که همه آنها ممنوعه است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای همدان با بیان اینکه دشت های مرزی استان همدان نیز جزو دشت های ممنوعه است، اظهار داشت: دشت کبودرآهنگ ممنوعه بحرانی است و هیچ گونه مجوزی برای حفر چاه صادر نمی شود.

ستوده در این مورد بیان داشت: تنها در دشت ها ممکن است بنابر نیاز برای چاه آب شرب و صنعتی با ظزفیت 25 میلیون متر مکعب برداشت آب مجوز صادر شود.

وی بیان داشت: شرکت آب منطقه ای استان همدان برای برون رفت از وضعیت بحران آب یک سری پروژه ها را مانند احداث های سد سرابی، سد کلان ملایر، سد شنجورو سد نعمت آباد و سد تالوار را در دست اجرا است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای همدان بیان داشت: راه اندازی تصفیه خانه عباس آباد که 200 لیتر در ثانیه آب تولید می کند از جمله اقدامات است.

ستوده در ادامه سخنانش ابراز داشت: در مجموع بخش عمده آب استان همدان در کشاورزی مصرف می شود که با سیستم آبیاری سنتی است و مصرف بالایی دارد.

وی بیان داشت: تغییر الگوی کشت، تجهیز سیستم آبیاری کشاورزی به آبیاری نوین و کشت گلخانه ای از جمله اقداماتی است که باید انجام شود.

حال که استان همدان با بحران کمبود آب مواجه شده و برداشت بی رویه آب روز به روز به این مشکل می افزاید برای پیشگیری از این موضوع علاوه بر همت مسئولین استانی و تامین اعتبارات، مردم استان نیز  باید به این موضوع واقف باشند که حفر چاه غیر مجاز مساوی با نابودی منابع آبی، دشت ها و استان همدان و در ازای آن آینده فرزندانشان است.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان