آخرین اخبار

12. شهريور 1393 - 22:24   |   کد مطلب: 15375
طرح مسكن مهر كه قرار بود مانع افزايش قيمت ها شود در همدان نتوانست ترمز قيمت هاي نجومي مسكن را بكشد و از سوي ديگر ساكنان مساكن مهر ملاير نيز از كيفيت احداث ساختمان هاي خود ناراضي هستند و خانه هايشان با آنان سر نامهرباني دارند.

به گزارش رودآور به نقل از مهر، دولت بر اساس قانون اساسی متولی اصلی تامین مسکن برای اقشار نیازمند است و اجرای طرح مسکن مهر با هدف تامین مسکن نیازمندان، تسریع در روند عرضه و تقاضا و جلوگیری از افزایش قیمت مسکن در کشور و در دوران دولت گذشته آغاز شد.

اجرای چنین طرح بزرگی که برای اولین بار در تاریخ کشور روی داد هر چند با روندی مناسب تا  قبل از  افزایش تورم در سال 91 به پیش می‌رفت اما اکنون به پایان رساندن آن به دستان دولت تدبیر و امید  سپرده شده و این دولت نیز وعده به پایان رساندن آن‌ها را سر می‌دهد که در هفته دولت سالجاری نیز شاهد افتتاح واحدهايی از آن‌ درهمدان بودیم.

هر چند بخش مسکن در کشور و استان همدان برنامه ریزی جامعی چون قانونمندی، تعیین اهداف و اولویت‌های اسناد بالا دستی را باید در برگیرد اما یکی از اساسی‌ترین اهداف که همان کاهش قیمت مسکن بود حداقل در مرکز استان همدان را نتوانست برآورده کند و مساکن مهر نتوانستند تاثیری بر قیمت‌های مسکن به صورت منطقه ای داشته باشند.

در این خصوص می‌توان عنوان کرد که به علت حذف قیمت زمین که متولی را مجبور به استفاده از زمین‌هایی خارج از محدوده خدمات شهری نمود مهم‌ترین علت، عدم حصول نتیجه در کاهش قیمت‌ها باشد، امری که می‌توانست با تخریب بافت فرسوده و یا ساخت واحدها در مناطق حاشیه ای شهر همدان باعث ارتقاd ساختار شهری و تاثیر در کاهش قیمت‌های نجومی مسکن در همدان شود.

دولت تدبیر کار بزرگی برای ادامه ساخت مساکن مهر انجام داد

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: هدف اصلی ساخت مساکن مهر براساس قانون اساسی ساخت منازلی بود تا به کمک قشرهای کم در آمد جامعه بیاید و آنها صاحب مسکن شوند.

علی نعمت چهاردولی با اشاره به اینکه در جامعه عده ای نیازمند واقعی ساخت مسکن هستند، اذعان داشت: امروز اگر مسکن مهر به کمک این قشرها نیاید هیچ گاه نمی‌توانند صاحب خانه شوند، به رغم  تاکید بر ازدواج جوانان اکنون آنان با مشکل مواجه هستند.

وی اظهار داشت: اکنون جوانان در بخش اشتغال با مشکل مواجهند و در درآمد نیز با معضلاتی روبرو هستیم  و دولت تدبیر کار بزرگی برای ادامه ساخت مساکن مهر انجام داد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ابتدا مقرر شد با صفر کردن قیمت زمین و دادن تسهیلات برای ساخت واحدهای مسکن مهر این واحدها به نیازمندان واقعی برسد، بیان داشت: از ابتدای سال 84 تا 90 کار به خوبی پیش رفت و آورده‌های کمی را متقاضیان پرداخت کردند و برخی با نهایت مبلغ آورده صاحب مسکن شدند اما مشکل از سال 91 شروع شد که روند اجرا تغییر کرد.

چهاردولی ادامه داد: به جای ورود پیمانکاران دولتی بخش خصوصی وارد شد و واسطه گری شدت گرفت و هر پیمانکار با دریافت مقداری سود کار خود را به فرد دیگری می‌سپرد که این خود باعث بی سرو سامانی و افزایش قیمت شد.

وی با اشاره به اینکه با تحریم‌ها نیز با افزایش قیمت مصالح مواجه شدیم، گفت: اکنون به رغم تمام مشکلات توانستیم کار را تا جای مناسبی به پیش ببریم.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در خصوص اجرای این طرح در حوزه استحفاظی خود عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات مسکن مهر انتخاب زمین‌ها خارج از شهر بود که به همین دلیل تاسیسات  وزیر ساخت‌ها فراهم نبود، راهکار این امر استفاده از بافت فرسوده بود، اگر جدی تر کار می‌کردیم شاید اکنون مشکلات امروز را نداشتیم.

چهاردولی افزود: ساخت مسکن مهر در بافت‌های فرسوده باعث می‌شود بافت‌های ضعیف شهری که با خطراتی در زمان بلایای طبیعی مواجه هستند، احيا شوند، علاوه بر از بین رفتن نمای نازیبا حاشیه شهر همدان، در این صورت مشکلات زیر ساخت را نداشتیم و حداقل هزینه کرد روی می‌داد.

وی عنوان کرد: 9 هزار مسکن مهر ساخته و تا 70 درصد در آن مستقر شده‌اند و نیاز به امکانات دارند و یکی از نواقص  این طرح عدم دیدن نیازهای جانبی آن  است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز نیازمند ساخت بیمارستان، پارک و دیگر خدمات در کنار این طرح‌ها هستیم که برای رساندن آب به واحدهای مسکن مهر  ملایر یک میلیارد تومان منابع مالی تامین، لوله‌ها خریداری و در چهار تا پنج ماه آینده مشکل آب در آنجا حل خواهد شد.

چهاردولی افزود: امنیت لازم در مساکن مهر باید با تاسیس پاسگاه‌های نیروی انتظامی تامین شود که مقرر است مدرسه دیگری نیز در مسکن مهر ملایر ساخته شود.

وی با اشاره به اینکه همه باید با همدلی مشکلات مساکن مهر را در اقصی نقاط استان حل کنیم، بیان داشت: مشکلاتی در خصوص تاسیس سایت فروشگاه توسط اوقاف وجود دارد که به دنبال حل آنها هستیم.

مسئولان جواب قانع کننده ای ندارند

یکی از ساکنان مساکن مهر در ملایر نیز با اشاره به اینکه قرار بود ظرف سه سال واحدها تحویل داده شود که این زمان به پنج سال رسید و پول آورده نیز در حالی که مقرر بود 9 میلیون تومان باشد به 20 میلیون تومان رسید، بیان داشت: مسئولان جواب قانع کننده ای ندارند، می‌گویند خدا شکر کنید خانه به دستتان تحویل داده شده است.

احمد کبیری افزود: خانه‌ها کیفیتی ندارند و شاهد ترک خوردن دیوارهایش هستیم در حالی که آن را  یک سال است تحویل گرفتیم و امنیت لازم وجود ندارد .

وی با اشاره به اینکه با توجه به اینکه مدرسه در سایت وجود ندارد باید فرزندان خود را به شهر ملایر بفرستیم، اذعان داشت: ترک‌های بزرگی از ساختمان از طبقات اول تا آخر وجود دارد، در پشت بام نیز لوله‌های دودکش شکسته است، سيم هاي تلفن به هم ريخته، آسانسورها مشكل دارد و حتي براي ايجاد فضاي سبز، خود اقدام به كاشت و آبياري آن مي كنيم چراکه متولي مشخص نيست.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان همدان در خصوص آخرین وضعیت مسکن مهر عنوان کرد:  تعداد کل مساکن مهر تعهد شده برای ساخت 39 هزار 805 واحد بوده که از این میزان 30 هزار  971 واحد در شهرهای بالای 25 هزار نفر و مابقی در شهرهای زیر 25 هزار نفر ساخته و یا در حال ساخت است.

محمد رودباری با اشاره به اینکه در شهر زیر 25 هزار نفر متولی ساخت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است، افزود: در شهرهای بالای 25 هزار متولی ساخت مجموعه راه شهرسازی است که در این بخش 19 هزار 125واحد در شهرهای بالای 25 هزار نفر و 4 هزار 451 واحد در شهرهای زیر 25 هزار نفرساخته و تحویل متقاضیان شده است.

وعده پايان طرح تا پايان سال آينده

سرپرست اداره کل راه وشهرسازی استان همدان با اشاره به اینکه تعداد باقی مانده مساكن مهر تا پایان سال جاري وسال آینده به اتمام می رسد، گفت: در شهرستان ملایر هشت هزار واحد مسکن مهر دارد که حدود پنج هزار واحد آن به بهره برداری رسید.

رودباری با اشاره به اینکه از سال 89 تا مهر 90 توانستیم 39 هزار واحد مسکن را در همدان ساخته و تحویل متقاضیان دهیم، اذعان داشت: در مسکن مهر ملایر شاهد کمبود مدرسه برای واحدهای مسکن مهر هستیم که 500 میلیون تومان یارانه برای ساخت آن اختصاص یافته است.

وی بیان داشت:  آنچه قرار بود اتفاق بیفتد این بود که زمین را دولت و تسهیلات را بانک در اختیار متقاضیان قرار می‌داد تا مسکن ارزان قیمت به متقاضیان برسد.

سرپرست اداره کل راه وشهرسازی استان همدان با اشاره به اینکه از دی ماه سال 90 به بعد شاهد تورم در بازار کشور و در ادامه آن تاثیر در  قیمت مصالح بودیم، اذعان داشت: یکی از دلایل افزایش مسکن همین موضوع است و دیگر اینکه قیمت پایه گذاری شده آن از ابتدا برای تولید مسکن که 300 هزار تومان در نظر گرفته شده بود نیز بسیار کم است چرا که در داخل شهر شاهد بودیم این تولید هزینه بیشتری داشت.

رودباری افزود: از واحد مهر یک تا 19  ملایر همگی توسط تعاونی‌ها ساخته شده‌اند و با کنترل اداره کل تعاون وقتی مشکلی دارد واحد را تحویل نگیرند.

وی اذعان داشت: در مساکن سه جانبه نظارت جدی تر وجود دارد ولی وظیفه نظارت داریم و نظام مهندسی نیز بر اجرا نظارت دارد .

آنچه بدیهی است اینکه این طرح میراث عمرانی است که به دولت جدید سپرده شده و دولت نیز هر چند  به نادرست از سوی عموم متولی همه امور دیده می‌شود اکنون باید به دنبال اتمام طرح و رفع نواقص باشد.

متقاضیان این مساکن نیز در بخش تعاونی‌ها با نگاه واقع بینانه مشکلات و معضلات را تنها از بخش دولتی نبينند بلکه به دنبال تقویت نظارت بر اجرا باشند تا شاهد این گونه ساختمان هایی که مناظر زیبایی دارند اما فاقد امکانات لازم هستند نباشیم.

با نگاهی به آینده می‌توان دریافت هر چند در حال حاضر اجرای این طرح نتوانست بر قیمت مسکن در همدان تاثیرگذار باشد اما در آینده و به علت افزایش وسعت حریم شهر همدان شاهد خواهیم بود مساکن ساخته شده در دل شهر قرار خواهند گرفت و در آن زمان تاثیرات خود را بر قیمت گذاری خواهند داشت.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان