آخرین اخبار

14. شهريور 1393 - 13:00   |   کد مطلب: 15419
مدیرکل امور عشایری همدان با بیان اینکه در حال حاضر در همدان ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر عشایر در استان وجود دارد، گفت: کمبود آب دامان عشایر همدان را گرفته است.

به گزارش رودآور به نقل از تسنیم، حمزه علی یزدانی در باره کمبود آب در جامعه عشایری و نحوه آبرسانی به این قشر از جامعه اظهار کرد: با توجه به میزان کم بارندگی در سطح کشور و کمبود آب، این امر در جامعه عشایری مستثنی نبوده و آنان را نیز درگیر کرده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در استان همدان 12 هزار و 500 نفر عشایر وجود دارد، عنوان کرد: این جمعیت عشایر در قالب 2 هزار و 500 خانوار در مکان‌های مختلف در استان همدان مستقر بوده و 80 درصد این جامعه عشایری در همدان کوچنده هستند.

مدیرکل امور عشایری استان همدان اظهار کرد: همچنین عشایر استان همدان داری 350 رأس دام و در شهرستان های ملایر، جوکار، سامن و غیره مشغول چرای دام و گذران زندگی هستند که به دلیل کمبود آب با مشکلاتی مواجه هستند اما امور عشایری استان با هماهنگی استان‌های مربوطه توانسته با یک دستگاه تانکر به این جامعه عشایری آبرسانی کرده و تا حدودی این مشکل را رفع کرده است.

وی اظهار کرد: در همین راستا امور عشایری استان همدان با یک دستگاه تانکر به مناطق مختلفی که خانواده های عشایری در آن حضور دارند آبرسانی می کنند.

یزدانی در پاسخ به سئوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا هزینه آبی از عشایر بابت آبرسانی گرفته می شود یا خیر عنوان کرد: سعی کردیم تا این امر به صورت مشارکتی انجام گیرد به این شکل که هزینه ناچیزی در قبال آبرسانی گرفته شود تا خانواده های عشایر نیز در مصرف آب صرفه جویی لازم را داشته باشند.

وی ابراز کرد: با توجه به اینکه مجوز برداشت آب از سوی آب و فاضلاب برای عشایر صادر شده اما در بعضی از نقاط مانند جوکار و غیره مشکل تنش بین روستاییان و عشایر بر سر آب وجود دارد که سعی کردیم با هماهنگی نهادهای مربوطه این مشکل حاد نشود و آن را حل کنیم.

مدیرکل امور عشایری استان همدان افزود: روستاییان به دلیل فصل برداشت محصول به آب احتیاج دارند و همین مسئله باعث شده تا آنان نتوانند از حق‌آبه خود برای آبرسانی به عشایر بگذرند اما با توجه به اینکه برداشت محصول کم کم رو به پایان است ما می توانیم از این آب برای جامعه عشایر خریداری کنیم.

وی گفت: در حال حاضر بیشتر مشکل مربوط به کمبود آب در منطقه جوکار است که اجازه برداشت آب را به عشایر نمی دهند و در تلاش هستیم تا با خرید آب عشایر استان را یاری کنیم.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان