آخرین اخبار

15. شهريور 1393 - 16:27   |   کد مطلب: 15458
رییس گروه بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت استان همدان گفت: زنان باردار از وسایل برقی و مولد اشعه مانند تلویزیون، رایانه و سایر وسایل برقی حداقل نیم متر تا یک متر فاصله بگیرند.

به گزارش رودآور به نقل از ایرنا، حسینعلی نوروزی افزود: احتیاط بر این است که این فاصله در مورد وسایلی که الکتروموتور دارند مانند سشوار، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی به عنوان منابع مولد اشعه در منزل که بخش دیگر تهدید کننده سلامت زنان باردار و جنین است نیز رعایت شود.

وی گفت: هرجایی که وسیله الکتریکی روشن باشد در اطراف آن دو میدان الکتریکی و مغناطیسی ایجاد می شود که این میدان ها حاوی انرژی هستند و اگر فرد در این میدان ها قرار گرفت انرژی موجود در آن ها بر بدن تاثیر می گذارد.

وی اظهار کرد: در هرجایی که وسیله الکتریکی روشن باشد در اطراف آن دو میدان الکتریکی و مغناطیسی ایجاد می شود که این میدان ها حاوی انرژی هستند که با قرار گیری در این میدان ها انرژی موجود در آن ها بر بدن تاثیر می گذارد از طرفی مادران باردار لازم است تا حدامکان از رفتن به مراکز پزشکی کار با اشعه خودداری کنند.

وی ادامه داد:پرتوهای موجود در مراکز درمانی به دلیل وجود دستگاه های مختلف مولد اشعه بسیار زیاد است و این پرتوها برای زنان باردار خطرناک است.

وی اضافه کرد: بنابراین اگر زنان باردار وارد این مراکز شدند می بایست تا حد امکان از اتاق هایی که در آن ها از اشعه ایکس استفاده می شود فاصله بگیرند و در مواقع لزوم برای رادیولوژی، روپوش های محافظ از جنس سرب بپوشند و فقط قسمتی از بدن راکه می خواهند از آن عکس بگیرند بدون محافظ باشد.

نوروزی افزود: قرار گرفتن مادران باردار در معرض اشعه ایکس دندانپزشکی ممکن است برای جنین خطرناک باشد و باعث تولد نوزدان با وزن کم شود لذا در مواقع عکسبرداری دندان، روی شکم و تیرویید باید با محافظ ها پوشیده شود تا از پرتوگیری های ناشی از عکسبرداری محافظت شود.

وی عنوان کرد: مادران باردار باید در استفاده از تلفن همراه سه اصل فاصله، زمان و حفاظ را رعایت کنند و توصیه می شود تا جایی که امکان دارد سعی کنند در حین استفاده از تلفن همراه فاصله دو تا سه سانتی متری را رعایت کرده و از hands free استفاده کنند.

وی بیان کرد: اثرات تداخل استفاده از تلفن همراه و وسایل دیگر مانند مایکروویو و دستگاه های پزشکی بسیار مهم بوده و تداخل استفاده از تلفن همراه و وسایل یاد شده اثرات سو امواج تلفن همراه را بر جنین تشدید می کند.

وی با بیان اینکه بیش از 80 درصد تشعشعاتی که ما را تهدید می کند طبیعی است عنوان کرد: نور خورشید، عمده ترین منبع طبیعی است که دارای تشعشعات است و کشور ما به دلیل قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی ویژه، در معرض تشعشعات بسیار زیاد نور خورشید قرار دارد به همین دلیل بیشتر افراد دچار عارضه های پوستی می شوند.

وی تصریح کرد: بنابراین به زنان باردار توصیه می شود بین ساعات 10تا 16 که زمان اوج تشعشعات خورشیدی است تا حد امکان در معرض نور خورشید قرار نگیرند، همچنین لازم است زنان باردار برای بیرون رفتن در هوای آفتابی از محافظت کننده هایی مانند کلاه و کرم های ضد آفتاب معتبر استفاده کنند.

نوروزی گفت: تاثیرات این تشعشعات، برگروه های آسیب پذیر مانند کودکان، افراد مسن و زنان باردار بیشتر است و باید به افرادی که در این گروه قرار دارند، آموزش داده شود تا منابع مولد اشعه را بشناسند و نسبت به این امر حساس شوند.

رییس گروه بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت استان همدان گفت:بین این پرتوها می توان به پرتوگیری های طبیعی با گاز رادون اشاره کرد که این گازها درخانه هایی که در طبقات زیرزمین قرار دارند و یا تهویه مناسب ندارند به وجود می آید بنابراین لازم است خانه ها را به تهویه های مناسب تجهیز کرد تا گردش هوا در آن به خوبی انجام شود.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان