آخرین اخبار

18. شهريور 1393 - 20:59   |   کد مطلب: 15565
با وجود اینکه خرسک از فرش ماشینی بهتر است اما امروز مورد بی مهری قرار گرفته و مردم رغبتی به استفاده از این نوع فرش ندارند.

به گزارش رودآور به نقل از ایسنا، قالی ایرانی، هنر ماندگار و گران قیمت مردم سرزمینمان است، البته همیشه این طور نیست که همه قالیهای دستباف فوق العاده گران باشند بلکه بخشی از قالیهای دستباف پشمی، تقریبا قیمتی معادل یک قالی ماشینی با کیفیت معمولی دارد.

قالیهای دستباف پشمی شاید سنگین‌تر به‌نظر بیاید اما دوام بیشتری نسبت به قالی ماشینی دارد.

خرسك از اقسام فرش دستباف گره بافته و نوع هنري خاص و جزء قالي و قاليچه بوده، بافتي همچون قالي دارد و پشم در پشم بافته مي شود.

وجه تمايز آن با قالي استفاده از زمينه اي تقريبا يكدست، رنگهاي زلال در آن نسبت به رنگهاي غليظ غالب بوده و تركيب ساختار اصلي آن قرينه بودن عمودي و افقي طرحهاي هندسي مثلث و لوزي و خطوط شكسته است.

دار يا تمدار آن همانند قالي و گليم و بصورت افقي است. اين دستبافته درشتناك دارای پرزهاي پشمين و بلند بوده و از نرمي و درخشندگي خاص برخوردار است.

اين دستبافته بنا بر گفته افراد مسن كه نزدیک به واقعيت است به طور عمده در گذشته به عنوان زير انداز(فرش) و بعضا در زمستانهاي سرد به عنوان رو انداز و گرمابخش مورد استفاده قرار می گرفت و همانند خرسكهاي امروزي ريشه ها را در سر وته رها نمي كردند تا مزاحم صورت شود.

مامفورد نويسنده كتاب فرشهاي مشرق زمين درباره فرش خرسک مي گويد: اينها چيزي جز لحافهاي ضخيم نيست كه براي پوشش و روانداز بافته اند اما تنوع بازار فرش آنها را به فرش گستردني مبدل ساخته است.

بنابراین ایجاد تنوع در طرحها و رنگهای به کار رفته در خرسکها می تواند به رونق خرید و فروش این دست بافت منجر شود. به نظر می رسد چیزی که خرسکها کم دارند و از آن رنج می برند کمبود نوآوری و خلاقیت در بافتشان است.

فرش خرسک و درشت بافت کمتر مورد اقبال قرار می گیرد

رئیس اداره فرش استان همدان گفت: فرشهای خرسک و درشت بافت همدان کمتر مورد اقبال قرار می گیرند.

"احمد علی بابایی" در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)_منطقه همدان، با بیان اینکه در حال حاضر براساس تقاضا و نیاز بازار، فرش بافته می شود، اظهار کرد: زمانی خانه ها بزرگ بودند و فرشهای بزرگ پارچه مورد نیاز بود اما امروزه با وجود کف پوشهای متعدد و متنوع، استفاده از مبلمان و آپارتمانی شدن منازل، بافندگان فرش به سمت تولید فرشهای کوچک پارچه گرایش یافتند.

وی تصریح کرد: امروز سلیقه مصرف تغییر کرده و فرشهای کوچک پارچه نفیس مورد پسند مردم است به طوریکه فرشهای خرسک و درشت بافت از فرشهای قدیم همدان بوده و کمتر مورد قبال قرار می گیرد.

مردم به استفاده از تابلو فرش گرایش یافته اند

علی بابایی ادامه داد: با توجه به آپارتمانی شدن منازل، جایی برای استفاده از فرشهای بزرگ پارچه باقی نمی ماند و مردم به سمت استفاده از تابلو فرش نفیس برای تزئین دیوارها حرکت می کنند.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل گرایش بافندگان به سمت تابلو فرش، نیاز بازار است، تاکید کرد: در آینده ای نه چندان دور بازار تابلو فرش نیز اشباع خواهد شد مگر اینکه فضاهای صادراتی ایجاد کرده و یا در طرح، نقشه و شیوه بافت تغییرات دهیم.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان