آخرین اخبار

19. شهريور 1393 - 10:00   |   کد مطلب: 15573
"گرانی کاغذ و مشکل نشر دامن همه نویسندگان را گرفته است"
اسکندری: شرایط لازم برای حمایت از نویسندگان حوزه دفاع مقدس فراهم شود
نویسنده حوزه انقلاب و دفاع مقدس گفت: هیچ نهاد رسمی از نویسنده حمایت نمی‌کند به طوری که اکنون بسیاری از ما نویسندگان در استان خود شناخته شده نیستیم و شرایط لازم برای تحقیق و تفحص وجود ندارد.

به گزارش رودآور به نقل از تسنیم، مونا اسکندری، نویسنده‌ای از دیار الوند است که از سال‌ها پیش کار نوشتن را برگزیده و کارنامه درخشانی را از خود به جای گذاشته است، او سال‌هاست که دغدغه‌ نوشتن دارد و در دو حوزه‌ کودک، نوجوان و بزرگسال قلم می‌زند.

اسکندری که نوشتن را  به اشتغال در خارج از منزل ترجیح داده کارنامه درخشانی از خود بر جای گذاشته رتبه‌هایی در جشنواره ادبی کشور کسب کرده، ضمن اینکه اسکندری مدت دوازده سال است مشغول نگارش داستان بوده و بیشتر در حوزه داستان کوتاه با مضمون دفاع مقدس و موضوعات ارزشی را برای نوشتن انتخاب کرده‌ است بر همین اساس با نویسنده حوزه داستان کوتاه گفت‌وگویی داشتیم که در زیر شرح این مباحث آمده است.

ابتدا از خودتان برایمان بگوئید؟

اسکندری: حدود 12 سال است که مشغول نوشتن در زمینه داستان کوتاه، نمایشنامه، فیلم‌ نامه هستم و در مواقعی دستی بر ترسیم کاریکاتور دارم اما بیشتر خود را در زمینه داستان کوتاه شناختم.

نویسنده شهرستانی هستم که زادگاهم همدان و خواستگاه نویسندگی‌ام هم همدان است اما آنچه من را در این عنوان رشد و ارتقا داد اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و انجمن ادبی دفاع مقدس بود که در این مکان برگزار می‌شد.

در این مدت در چه جشنواره‌هایی حضور یافتید و چه رتبه‌هایی کسب کردید؟

اسکندری: با حضور در جشنواره "داستان کوتاه انقلاب" که از جشنواره‌های معتبر و بزرگ است، رتبه نخست را کسب کردم، کسب رتبه نخست بخش داستان «نخستین جشنواره ملی فرهنگی هنری نماز»، دیپلم افتخار و کسب رتبه نخست داستان کوتاه بخش کودک و نوجوان «نهمین جشنواره ملی شعر و داستان جوان»، کسب رتبه نخست بخش داستان کوتاه کودک و نوجوان جشنواره «داستان انقلاب» و تقدیر شده در جشنواره «جایزه ادبی یوسف»، رتبه برتر در دو دوره جشنواره جوان سوره و غیره از دیگر عناوین برتری است که حضور یافتم.

 از آثار تولیدی خود برایمان بفرمائید؟

اسکندری: مجموعه داستان "پنجره‌ای نزدیک سقف" با مضامین آزادگان است که به سفارش بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان نوشته شده است.

کتاب "زنی از تبار الوند" نیز داستان زندگی مرضیه دباغ از بانوان فعال و انقلابی همدان است که با حمایت استانداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان به چاپ رسیده است.

 چه آثاری در دست انتشار دارید؟

اسکندری: در حال حاضر مجموعه‌ای از آثارم به علت گرانی کاغذ و مشکل نشر که دامن‌گیر همه ناشران است، چاپ نشده و اکنون در انتظار چاپ هستم.

رمان "اشک جمعه" که به وقایع 17 شهریور پرداخته است، دو سالی است که در دست انتشارات سوره مهر در انتظار چاپ است، کتاب "زمستان گذشت" مجموعه عکس‌های وقایع انقلاب است که حاشیه نویسی آن توسط بنده انجام شده و در دو ماه آینده منتشر می‌شود.

 مشکلات کنونی نشر و نویسندگی چیست؟

اسکندری: یکی از مشکلات ما نویسندگان این است که ناشران معتبر به نویسندگان شهرستانی توجهی نمی‌کنند و بر این اساس ما نویسندگان شهرستانی باید دست به دامن جشنواره‌ها برای ارائه آثار خود باشیم.

با جشنواره‌هاست که ناشران ما را شناخته و برای انتشار آثار ما به ما اعتماد می‌کنند؛ یکی دیگر از ایرادات اصولی ما این است که جشنواره‌های ما خروجی ندارند به طوری که کارهای ما متوقف مانده و ناشران بیشتر به ناشران تهران و نویسندگان مشهور عنایت دارند.

 گرانی کاغذ در کار شما هم دخیل بود؟

اسکندری: گرانی کاغذ از دیگر عواملی بود که در کار ما مانع ایجاد کرد با توجه به چنین مشکلاتی مسئولان باید حمایت خود از نویسندگان را برای خلق آثار نوشتاری قطع نکنند چرا که ما برای شناخته شدن در خارج از استان نیازمند توجه مسئولان هستیم.

در سطح استان با حمایت مسئولان سه کتاب بنده به چاپ رسید اما تنها در سطح استان مانده و این کتب به فراتر از استان نرفت.

از دیگر مشکلات و آفت‌های حوزه نویسندگی موازی‌کاری کارهای فرهنگی است به طوری که اگر کاری صورت گرفته و هزینه‌ای می‌شود به صورت هدفدار بوده و در یک راستا نباشد.

حق تألیف پائین از دیگر مشکلات نویسندگی است به طوری که ناشران یا قرارداد نمی‌بندند و یا آن قرارداد بسیار پائین است و بر این اساس نویسنده با حضور در یک جشنواره چندین برابر حق تألیف، نویسنده را تغذیه می‌کند و در صورتی که ناشر معروف باشد قرارداد کمتر می‌شود.

 تحقیق و پژوهش برای نویسندگان با چه حمایت‌هایی مواجه است؟

اسکندری: نبود شرایط مالی و عدم پشتیبانی دست نویسنده را در تحقیق و پژوهش می‌بندد چرا که نویسنده برای تفحص موضوعات نیازمند خوراک مناسبی است به ویژه نویسندگان دفاع مقدس و انقلابی باید از همه جوانب خوراک لازم را برای غنای مخاطب داشته باشند.

 سخن پایانی خود را بفرمایید؟

اسکندری: هیچ نهاد رسمی از نویسنده حمایت نمی‌کند به طوری که اکنون بسیاری از ما نویسندگان در استان خود شناخته شده نیستیم اما در سایر استان‌ها هستند کسانی که بیشتر از هم استانی‌ها ما را می‌شناسند.

در سال‌های اخیر در جشنواره‌های بسیاری شرکت کرده و مقام‌هایی کسب کردیم اما رسانه ملی و مطبوعات به خوبی این عناوین برتر را انعکاس ندادند.

گفت‌وگو از حسینی فرزام

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان