آخرین اخبار

6. مهر 1393 - 23:11   |   کد مطلب: 16014
در سالن کنفرانس تئاتر شهر تهران برگزار شد؛
نشست خبری بیست و یکمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان+تصاویر
در این نشست، بارها تاکید شد که جشنواره امسال، جشنواره‌ای به رنگ پرتقالی است و تمام وسایلی که نشست خبری استفاده شده بود، مانند جعبه‌های دستمال کاغذی، لیوان‌های یک بار مصرف در کنار بنرهای جشنواره همه در طیف نارنجی و زرد بود | در این نشست اطلاعات کاملی درباره بخش‌های مختلف جشنواره به صورت مکتوب در اختیار خبرنگاران گذاشته شد.

به گزارش رودآور به نقل از همدان پرس، نشست خبری بیست‌ و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با حضور پیام دهکردی دبیر جشنواره، فاضل عبادی مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان همدان، عباس غفاری مدیر روابط عمومی جشنواره و اهالی رسانه در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر تهران برگزار شد.

پیام دهکردی دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در این نشست خبری بودجه این جشنواره را 410 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: جشنواره امسال با تمرکز بر رنگ پرتقالی برگزار می‌شود.

این بازیگر تئاتر که دبیری این دوره از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را برعهده دارد،‌ با خواندن شعری از احمد شاملو و با لبخند اعلام کرد که بودجه بیست و یکمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان 410 میلیون تومان است.

دهکردی که روز 6 مهر ماه در تالار «مشاهیر» مجموعه تئاتر شهر سخن می‌گفت، اضافه کرد: اندر حکایت پرداخت این بودجه‌ی شرم آور، مثنوی هفتادمنی است که اگر لب به سخن باز کنم، سیلاب اشک، شما را به بیرون از مجموعه تئاتر شهر هدایت خواهد کرد.

دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان که دیدارهای متعددی را با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس و نهاد ریاست جمهوری داشته است‌، اظهار امیدواری کرد به زودی بتواند وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را ملاقات کند.

دهکردی با اشاره به مباحثی که در جلسه‌اش با نمایندگان مجلس مطرح کرده است‌، افزود: در این جلسه شرح مبسوطی از وضعیت تئاتر کشور و مشکلاتش ارائه و به نمایندگان اعلام کردم بودجه تئاتر تناسب و توازنی با این هنر ندارد. همچنان که مباحثی را درباره تئاتر کودک و نوجوان تشریح کردم. ضمن اینکه هر دو طرف، مطالبی را درباره نگرانی‌هایمان نسبت به بیگانگی نسل جوان با پیشینه‌های فرهنگی مطرح کردیم. خوشبختانه همه اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس به این نتیجه رسیدند باید اقدام عاجلی انجام شود و قرار شد مرتب با یکدیگر در تماس باشیم.

بازیگر نمایش‌های «مرد بالشی» و «تیغ کهنه» ادامه داد: دو هفته پیش نیز جلسه‌ای در نهاد ریاست جمهوری داشتم و خوشبختانه آنها هم پیگیر هستند. اما امیدوارم وزارت ارشاد هم به زودی در جریان جشنواره تئاتر کودک و نوجوان قرار بگیرند و بتوانم روی ماه آقای جنتی را ببینم. همچنانکه بنا دارم مسائل مربوط به جشنواره را به اطلاع بیت رهبری هم برسانم، چون دو قوه مقننه و مجریه در جریان هستند.

او که در نشست خبری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان صحبت می‌کرد، در بخش دیگری از سخنش با ارائه توضیحاتی درباره بخش‌های مختلف این دوره از جشنواره‌، مهم‌ترین رویکرد خود را، کیفیت گرایی دانست و از اضافه شدن بخش‌های پژوهش، تئاتر دانش آموزی و ... به عنوان یکی از ویژگی‌های این دوره از جشنواره یاد کرد.

پیام دهکردی توضیح داد: جشنواره امسال با شعار «هویت،‌ امروز‌ و فردا» برگزار می‌شود و ما در این دوره از جشنواره بر رنگ پرتقالی تمرکز داریم چون که از نظر زیبایی شناسی با موضوع کودک هارمونی دارد‌.

بازیگر نمایش‌های «رازها و دروغ‌ها» و «سه گانه اورنگ» با اشاره به نام‌گذاری سال جاری به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ یادآور شد: بخش نخست این نام گذاری در تخصص من نیست، اما فکر می‌کنم ترجمان بخش دوم، چیزی جز وضعیت نگران کننده‌ی فرهنگ نیست. زیرا متاسفانه حال فرهنگ ما خوب نیست.

دهکردی با اظهار تاسف از جشنواره زدگی‌های متعدد در ایران‌، خاطر نشان کرد: سیاره‌ی ایران‌، سیاره‌ی جشنواره‌های اقماری و بیلان‌ها است.اما به باور من در سال فرهنگ باید بگوییم سال «آماربس!»

او با تاکید بر لزوم همگرایی همه نهادهای مرتبط با کودک ونوجوان خاطر نشان کرد: جشنواره نهیب و هشدار است. دراین دوره جشنواره کودک و نوجوان، بخش تئاتر دانش آموزی را احیا کردیم که برای برگزاری آن با ادارات کل آموزش و پرورش درتمام استان‌ها رایزنی داشتیم. امیدواریم این جشنواره آغاز یک مسیر باشد و این جریانات در دوره‌های بعد ادامه پیدا کند.

img_4013yn2cl

دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در بخش دیگری از صحبتش خواستار توجه هر چه بیشتر صدا وسیما نسبت به تئاتر کودک و نوجوان شد و هشدار داد: دوربین‌های صدا و سیما در فاضلاب‌، تونل، داروخانه، وزارتخانه‌، صنایع،‌ کارخانه‌جات و ... هستند اما در هنر کجا هستند؟! حضورشان در این حیطه کمرنگ است. در حالی که نیازمند حضور جدی و موثرشان هستیم. در همین راستا تمام مکاتبات را انجام داده‌ام و امیدوارم امسال، حضور رسانه ملی چشمگیر‌تر باشد.

دهکردی با آسیب شناسی بخش کارگاه‌های آموزشی در جشنواره‌های هنری توضیح داد: تصمیم گرفتم کارگاه‌ها را کم کنم و امسال دو کارگاه به شیوه‌ای متفاوت برگزار می‌شود که هر یک از آنها در طول 4 روز برپا خواهد بود و در پایان به تشخیص استاد،‌ گواهی نامه رسمی ارشاد به شرکت کنندگان ارائه می‌شود.

به گفته او، یک کارگاه‌ با موضوع وجوه گوناگون کاربرد فانتزی با حضور دکتر عطاء الله کوپال برگزار می‌شود که ویژه شرکت کنندگان در جشنواره است و کارگاه دیگری نیز با عنوان «سایه خیال» برای مخاطب کودک و نوجوان، توسط جان‌ لوک پنزو هنرمند فرانسوی برپا خواهد شد.

دهکردی در ادامه با توضیح آثار بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره اضافه کرد: چهار نمایش از کشورهای ایتالیا‌، لهستان‌ و اسپانیا اجرا می‌شوند چرا که درباره بخش بین‌الملل هم رویکرد ما کیفی گرایی است.

او گفت: تلاش کردیم در این بخش، آثاری با تکنیک بالا، حرف‌های تازه و محتوای غنی که با فرهنگ و آموزه‌های ما همخوانی داشته باشند، انتخاب کنیم.

دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان درباره نبود آثار مشترک میان ایران و کشورهای دیگر در این دوره از جشنواره توضیح داد: خیلی دلم می‌خواست اثری با موضوع غزه داشته باشیم، اما طرح‌هایی که پیشنهاد شدند، از نظر کیفی بسیار ضعیف بودند و هیچ دوست نداشتم چنین موضوع مهمی در قالب کار ضعیفی نمایش داده شود.

او همچنین از وضعیت بلاتکلیف تفاهم‌نامه میان ایران و آلمان که در سه دوره پیشین در جشنواره تئاتر کودک ونوجوان، پیگیری شده بود، اظهار تاسف کرد و گفت: موارد مربوط به این تفاهم نامه را با اداره کل هنرهای نمایشی و معاونت هنری در میان گذاشتم ومنتظر پاسخ بودم. دوست داشتم در این دوره از جشنواره نیز همچون دوره‌های گذشته، آقای گردون واین به عنوان رئیس خانه تئاتر کودک فرانکفورت، میهمان ما باشند و بتوانیم این تفاهم نامه را رونمایی کنیم، اما متاسفانه از دیدارشان محروم شدیم و ایشان می‌توانند خودشان به عنوان توریست به جشنواره بیایند.

این بازیگر تئاتر گفت: دوست داشتم در این دوره از جشنواره آقای دان لافون را که از بزرگان تئاتر کودک و نوجوان و استاد هنرمندانی چون بهرام شاه محمدلو، مرضیه برومند، حمید جبلی و ... بوده است، را هم دعوت کنیم، اما ایشان به دلیل بیماری نتوانست میهمان ما باشد.

دهکردی در ادامه این نشست، تاکید کرد: هدف ما در این دوره از جشنواره، تمرکز زدایی بوده است چرا که پیش از این معمولا بیشتر آثار از استان‌های همدان‌، اصفهان و تهران اجرا می‌شد، اما در این دوره شاهد حضور دیگر استان‌ها هم هستیم ولی این مطلب به این معنا نیست که توصیه‌ای از سوی من صورت گرفته باشد. بلکه تمام انتخاب‌ها مبتنی بر رای کمیته داوران بوده و خوشبختانه داوری کاملا به سلامت برگزار شده است.

در این جلسه فاضل عبادی مدیر کل ارشاد استان همدان نیز با بیان اینکه همدان شایسته ترین میزبان جشنواره تئاتر کودک و نوجوان است، گفت: همدان باید به عنوان قطب فرهنگی کودک و نوجوان معرفی شود.

فاضل عبادی با بیان اینکه استان همدان دارای پیشینه فرهنگی بوده و با هنر و تمدن عجین شده است، افزود: همین امر به استان همدان ویژگی خاصی بخشیده که از هر نظر زمینه را برای میزبانی رویدادهای فرهنگی در عرصه ملی و بین المللی فراهم کرده است.

وی با اشاره به اینکه همدان باید به عنوان قطب فرهنگی کودک و نوجوان معرفی شود، افزود: برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان یکی از برنامه‌ها است.

مدیرکل اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی استان همدان با بیان اینکه افتتاحیه جشنواره  15 مهرماه در سالن ابن سینا خواهد بود، به بیان ویژگی های این دوره از جشنواره پرداخت و ادامه داد: گستردگی حضور استان های کشور در جشنواره از مناطق و شهرستان های دورافتاده، توجه به محتوا و کیفیت، حضور گسترده هنرمندان تئاتر از استان همدان در بخش های مسابقه، افزایش گروه های شرکت کننده در جشنواره به 39 گروه نمایشی و اضافه شدن بخش دانش آموزی به جشنواره را می توان از ویژگی های شاخص این دوره از جشنواره برشمرد.

وی از اجرای برنامه متمرکز بخش خردسال در این دوره از جشنواره خبر داد و گفت: اضافه شدن دو سالن اجرای نمایش و ایجاد بخش عکس و پوستر نیز از دیگر بخش های پیش بینی شده به شمار می رود.

عبادی افزود: جشنواره امسال در 11 محور برگزار می شود که بخش کودک با 8 گروه، بخش نوجوان با 7 گروه، بخش بین الملل با 4 گروه، تئاتر دانش آموزی با 5 گروه، بخش خردسال با چهار گروه، مسابقه خیابانی با 7 گروه، مسابقه خیابانی با 7 گروه، بخش ویژه استان با 4 گروه، بخش پوستر و عکس، نمایشنامه خوانی، پژوهش و مقاله، کارگاه ها و نشست های آموزشی را شامل می‎شود.

وی با بیان اینکه جشنواره در هشت سالن در مرکز استان برگزار می شود، از اجرای برنامه های جنبی و همچنین جنگ شادی نیز خبر داد و گفت: مسابقه نقاشی و تئاتر خیابانی نیز در برنامه‌ها گنجانده شده است.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه استان همدان 9 دوره به صورت مستمر میزبان جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان بوده، گفت: همدان در طول سال حداقل 100 نمایش برگزار می‌کند و به همین دلیل از نظر امکانات و تجهیزات و زیرساخت‌ها در وضعیت خوبی قرار دارد.

وی بودجه استانی جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان را 650 میلیون تومان خواند و اظهار کرد: در صورت نیاز به بودجه بیشتر، استان همدان در تأمین آن مشکلی ندارد تا کارها به بهترین نحو ممکن انجام شود.

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان 15 تا 21 مهرماه همزمان با روز جهانی کودک در همدان برگزار می‌شود.

حاشیه:
در این نشست، بارها تاکید شد که جشنواره امسال، جشنواره‌ای به رنگ پرتقالی است و تمام وسایلی که نشست خبری استفاده شده بود، مانند جعبه‌های دستمال کاغذی، لیوان‌های یک بار مصرف در کنار بنرهای جشنواره همه در طیف نارنجی و زرد بود.

فریندخت زاهدی که مسئولیت بخش پژوهش این دوره از جشنواره را بر عهده دارد، در این نشست خبری گفت رنگ زرد می‌تواند یادآور زرد قناری هم باشد و از ابتدای برنامه‌ریزی جشنواره، مدام صدای آواز قناری در گوش‌مان است.

در این نشست اطلاعات کاملی درباره بخش‌های مختلف جشنواره به صورت مکتوب در اختیار خبرنگاران گذاشته شد اما جای اطلاعات بخش بین‌الملل خالی بود که همین موضوع برای برخی از خبرنگاران، پرسش ایجاد کرد و دبیر جشنواره گفت قرار شده این اطلاعات، به عنوان اخباری تازه در نشست خبری اعلام شود.

اجرای این برنامه بر عهده عباس غفاری مدیر اداره کل هنرهای نمایشی بود و او از خبرنگاران شبکه خبر قدردانی کرد که تا پایان نشست خبری حضور داشتند و آنها نیز به طنز (با اشاره به سخن دهکردی) گفتند دوربین‌شان فقط در فاضلاب نیست!

در این نشست علاوه بر خبرنگاران تهرانی، تعدادی خبرنگار از همدان نیز حضور داشتند.

ایمیل: roodavar1@gmail.com                 سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان