آخرین اخبار

21. تير 1394 - 1:23   |   کد مطلب: 18692
در رکود بی توجهی مسئولان زمینه عقده گشایی عده ای فراهم می شود که گاه با آگاهی و اغلب بدون آگاهی به ترویج بی حجابی دامن می زنند، زمانی که پدری یا شوهری اجازه می دهد دختر یا همسر خود با هزار رنگ و لعاب در جامعه حاضر شود یعنی اجازه هر گونه رفتار و عکس العملی را به جامعه درباره ناموس خود می دهد و به تعبیری راحتتر بیا و دختر یا همسر مرا ببین!!!

به گزارش خبرنگار رودآور، شهریور ماه سال گذشته بود که خبری با عنوان "خانواده ای که خلا کم کاری مسئولان را جبران می کند/ امر به معروف و نهی از منکر واجبی فراموش شده!" در سایت خبری تحلیلی رودآور منتشر شد و عکس العمل های مردم نسبت به این خبر در نوع خود بی نظیر بود.

در آن خبر، رودآور اقدام مبتکرانه خانواده ای تویسرکانی که به اشاعه فرهنگ عفاف و حجاب پرداخته بود را به تصویر کشید.

از مروجان حجاب و عفاف آن طور که باید تجلیل نمی شود

108 

شنیده شد که آن روزها آن خبر در شورای امر به معروف و نهی از منکر استان همدان نیز مطرح و تنها به صورت شفاهی آن هم در شورا از این اقدام تجلیل شد و حتی یک تماس تلفنی با خانواده مربوطه در راستای قدردانی از ابتکارشان صورت نگرفت.

گرچه خانواده مروج حجاب در تویسرکان از موضوع مطرح شده در شورای امر به معروف و نهی از منکر استان بی اطلاع بودند، اما می طلبید مسئولان برای الگو شدن طرح نو خانواده شمس اللهی از آنان به نحوی با حضور رسانه ها تقدیر کنند، شاید جرقه ای باشد برای سایر اقشار جامعه.

در بخش آغازین خبر آمده بود"در حال قدم زدم بودم که بنری هایی با موضوع حجاب و عفاف جلوی درب مغازه ای توجه مرا به خود جلب کرد،در ابتدا گفتم خدا را شکر مسئولان برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف دست به کار شده اند! اما این گونه نبود، کمی آن طرف تر متوجه شدم دختر خانم محجبه ای تعدادی برشور در میان برخی افراد توزیع می کند.علامت سوال بزرگی در ذهنم ایجاد شد؟ چه خبر شده است؟! وارد مغازه شدم تا پاسخ سوال های خود را بگیرم. آقای محسن خدادادی به همراه همکارش آقای احمد شمس اللهی در یکی از نمایندگی های بیمه در تویسرکان فعالیت دارند و اقدام درخور تقدیری در راستای اشاعه سبک زندگی اسلامی انجام داده اند ..."

ادامه ماجرا از آن قرار بود که دو خانواده تویسرکانی با صرف جویی در هزینه ها و استفاده بهینه از امکانات اندک خود با نصب بنر و توزیع برشور برای نهادینه کردن فرهنگ حجاب و عفاف در سایه کم کاری مسئولان تلاش می کنند.

چشمان مسئولانی که نسبت به پخش فیلم های مغایر با حجاب بسته است

112 

مسئولانی که حتی چشمان خود را به پخش برخی فیلم های صدا و سیما و یا سینماهای کشور بسته  اند، فیلم هایی که نه تنها مروجی برای فرهنگ حجاب و عفاف نیست بلکه گاهی ضد ارزش رفتار می کنند، ضد ارزش از آن نظر که حتی در فیلم یوسف پیامبر شاهد آرایش بازیگران زن آن هم با آن شکل و ظاهر بودیم و یا اینکه در برخی از فیلم ها و برنامه ها تصویری از بانوان محجبه و با چادر اما آرایش کرده را به نمایش گذاشته می شود که گویی آرایش به ویژه آرایش غلیظ موضوعی جدای از حجاب است و یا در پخش برنامه های زده فافرادی دعوت می شوند که دعوت نشوند بهتر است، چرا که فرهنگ حجاب و عفاف را زیر سوال می برند، حجابی که که نباید تنها آن را مختص بانوان دانست.

اسناد تاریخی می گویند:حجاب موضوعی نو و مختص به مسلمانان و ایرانیان نیست

201

و اما رعایت حجاب و عفاف و پوشش چادر با توجه به مستندات مربوط در تاریخ به زمان حاضر نیست و حتی به دوران قبل از اسلام هم باز می رسد.

در کتاب زن به ظنّ تاریخ، آمده است که زنان اشکانی بر بالای لباس های خود چادر می پوشیده اند، همچنین از زنان عهد ساسانی، به گونه ای یاد شده است که آنان گاه چادری گشاد و پر چین به سر می کردند که تا وسط ساق پا می رسیده است.

از نقش هایی که از بانوان ساسانی در بشقاب های نقره ساخته شده است هم می توان متوجه اهمیت حجاب در آن دوران شد که هر یک از این بانوان، چادری به خود پیچیده دارند.

باید گفت در شاهنامه فردوسی آنجا که «شیرین»؛ همسر خسرو پرویز، در بارگاه شیرویه در ایران می گوید:
بدانگه که من جفت خسرو شدم/ به پیوستگی در جهان نو شدم
بگفت این و بگشاد چادر ز روی/همه روی ماه و همه پشت، موی
مرا از هنر موی بد در نهان/که آن را ندیدی کس اندر جهان
نمودم همه پیشت این جادویی/نه از تنبل و مکر و از بد خویی
نه کس موی او پیش از این دیده بود/نه از مهتران نیز بشنیده بود
جرجی زیدان، دانشمند معروف مسیحی، در مورد حجاب زنان اروپا نیز می گوید: «اگر مقصود از حجاب، پوشاندن بدن به وسیله چادر، روسری و… است، این موضوع قبل از اسلام و حتّی پیش از دین مسیح در اروپا معمول بوده و مسیحیّت هم در آن تغییری نداده است».
کجاست آن غیرت مردانه؟! کجاست؟!

208 

به گزارش رودآور، درباره عدم رعیات صحیح حجاب نباید یک طرف به قاضی رفت و  تنها بانوان را درباره بی حجابی یا بدحجابی مسئول دانست چرا که غیرت مردان هم در این باره نقش بسیار دارد و مهمتر آنکه عدم معرفی صحیح حجاب به ویژه در مدارس به روند بدحجابی جامعه دامن زده است.

زمانی که پدری یا شوهری اجازه می دهد دختر یا همسر خود با هزار رنگ و لعاب در جامعه حاضر شود یعنی اجازه هر گونه رفتاری و عکس العملی را به جامعه درباره ناموس خود می دهد و به تعبیری راحتتر بیا و دختر یا زن مرا ببین!!!

فلسفه حجاب به درستی از زمان کودکی تبیین نشده است

همچنین زمانی که پای صحبت برخی دانش آموزان می نشنیم، به روشنی در می یابیم آنان تصویر درستی از فلسفه حجاب ندارند، چرا که نه خانواده و نه مدرسه آن طور که باید و شاید حجاب را برایشان تبیین نکرده اند.

رعایت حجاب و عفاف از تأکیدات شهدا است

امید آنکه جامعه ما جملگی به مفهوم عفاف و حجاب بپردازند، حجابی که در وصیتنامه شهدا بعد از پیروی از ولایت بر رعایت آن از سوی همگان به ویژه بانوان ما تأکید شده است.

حجاب راهکار بی نظیر اسلام برای حضور زن در اجتماع

در حقیقت حجاب راهکار بی نظیر اسلام برای حضور زن در اجتماع است چراکه رعایت حجاب برای محارم در منزل بی معنا است، همچنین زمانی که به کتاب های بزرگان نیز مراجعه می کنیم مطالبی بسیاری درباره فلسفه حجاب می خوانیم که برخی از آن به صورت نکته برداری در ذیل به آن اشاره شده است.

**حجاب دینی، پادزهر تهاجم فرهنگی و عاملی مهم در کاهش مفاسد اجتماعی است و به زنان و مردان باحجاب، هیبت و وقار می بخشد.

** از نظر قرآن، زن نباید به گونه ای در اجتماع ظاهر شود که سبب جلب توجه و تحریک مردها شود.

** از انگیزه های مهم بدحجابی، ضعف ایمان، خودنمایی، دگرآزاری و پندار غلط برای دست یابی به ازدواج است.

**شیطان با جلوه دادن بی حجابی به عنوان نشانه تشخص می کوشد، به هدف های خود در اشاعه گناهان توفیق داشته باشد.

** فخرفروشی به عنوان یکی از عوامل بدحجابی، سبب می شود که بازار طراحان مد گرم شود و به تولید انواع مدل های تحریک کننده بپردازند.

** خانواده هایی که خود را مسئول تربیت دینی فرزندان نمی دانند و حتی در برابر بی حجابی اهل و عیال خود فخرفروشی نیز می کنند، هم آنان را از جاده سلامت بیرون می برند و هم جامعه را به آلودگی می کشانند.

** عفاف و آزرم، نه تنها در زنان، بلکه باید در مردان جامعه نیز باشد تا هر دوشان الگویی مناسب برای فرزندان جامعه باشند.

**بی حجابی، به دلیل تحریک میل دیگران و آن گاه فرو خفتن آن، سبب به هم خوردن تعادل روحی و روانی دیگران و بروز عقده های روانی در آنان می شود. همچنین بدحجابی به سست کردن بنیان خانواده ها می انجامد.

**بی شک، پیروی از الگوهای کامل اسلامی، سرمشقی نیکو در تنظیم رفتار و منش و پوشش جامعه دینی است.

**حیا، صفتی است که با به دست آوردن آن، انسان ها از کارهای ناشایست و پوشش نامناسب در امان خواهند بود.

** بزرگان دین، همه اهل حیا بوده اند. پس شایسته است که جامعه مسلمان نیز در این ویژگی از آنان پیروی کند.

** پاک دامنی، سلامت روان، حفظ شخصیت آدمی و آراستگی به صفت ادب را، می توان از آثار حیا دانست.

**جامعه سالم، در دامان زنان و مردان پاک دامن و عفیف شکل می گیرد.

** ارزش حیاپیشگی زنان تا آن جاست که شأن آنها را حتی در نگاه مردم چشم چران نیز بالا می برد.

**از عوامل مهم تضعیف روحیه حیا، بی توجهی، بی حیایی والدین و تأثیر منفی و ویرانگر رسانه های جمعی، به ویژه محصولات فرهنگی غرب است.

**حیا و عفت ورزی، پوشش و حجاب را در پی دارد و در مقابل، حجاب نیز، در حیامندی فرد مؤثر است.

فاطمه زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان