آخرین اخبار

3. مرداد 1394 - 17:35   |   کد مطلب: 18805
در عصری که جریان سازی های رسانه ای و تبلیغاتی و شبکه های متعدد و متنوع اجتماعی و هیاهوی پر سر و صدای فضاهای مجازی به نوع اندیشه، گفتار، رفتار و حتی جزئیترین و شخصی ترین مسائل مانند نوع غذا خوردن و لباس پوسیدن، راه رفتن، خوابیدن و برقراری تعاملات ساده اجتماعی انسان جهت می دهند، نیاز به ایجاد و گسترش راهکارهایی برای برخورداری مفید و سازنده و در عین حال جلوگیری از آسیب های خسارت بار فکری، روحی ، روانی و رفتاری از این گونه فضاها کاملاً احساس می شود.

به گزارش رودآور، وحید الوندی در یادداشتی نوشت؛ یکی از بنیادی ترین نیازهای بشر به لحاظ روحی، روانی و جسمانی، نیاز به تفریح و احساس لذت و حس خوشایند و اقناع کننده ای است که برای پایداری انسان در مسیر اهداف زندگی خود، سلامتی، شادابی و پویایی و تداوم حیات یک ضرورت غیر قابل انکار به حساب می آید.

از سوی دیگر کاملاً آشکار است با توجه به ساختار روحی، روانی و جسمانی بشر و نوع تمایلات و غرایز متنوع آن، هر گونه تفریح و لذت بری نه تنها نمی تواند سازنده در مسیر تداوم حیات بشر سازنده و اثر گذار باشد بلکه این توان را دارد که آسیب های مهلک و بسیار مخرب فکری، روحی و اجتماعی و حتی غیر قابل جبران برجای بگذارد.

نکته قابل تامل در این میان این است که جامعه ما در این غوغای جلوه گری فعالیت های لذت محور و صرفاً سرگرم کننده در فضاهای حقیقی و به ویژه مجازی به چه میزان توانسته تفریحات سالم، سازنده، اقناع کننده و جذاب تعریف و تولید کند تا علاوه بر ایجاد لذت های دلنشین، مفرح و جذاب و افزایش روحیه شادابی، نشاط و انگیزه عمومی بر حفظ اندیشه های ریشه ای ، فرهنگی و ملی خود نیز توجه داشته باشد؟

آیا فعالیت های اثر بخش در این حوزه پاسخگوی حجم نیازهای عمومی جامعه و به ویژه نسل جوان امروز هست و یا به عبارت دیگر ما توانسته ایم جایگزین های مناسب و جذب کننده برای تفریحات زیان آور و مخالف با رشد شخصیتی و تعالی روح بشر، ایجاد و در جامعه تزریق کنیم؟

با یک نگاه گذرا بر شبکه های مختلف اجتماعی و فضاهای مجازی متوجه می شویم که تولید موضوعات و مباحث لذت محور و صرفاً سرگرم کننده و در بسیاری اوقات با اهداف بسیار مخرب و زیان آور، با بهره گیری از آخرین فناوری ها، نوین ترین راهکارها و کارشناسانه ترین ایده ها به راحتی و با سرعتی فزاینده تولید شده و گسترش می یابند اما جای خالی تفریحات سالم و در عین حال جذاب و مخاطب و پسند کاملاً احساس م و نوعی کم کاری و اهمال کاری فرهنگی در این بخش دیده می شود.

اگر چه انسان به صورت غریزی و به دلایل پیچیده روحی و درونی نسبت به برخی لذت جویی های غیر مسولانه و غیر تعهد آور تمایل نشان می دهد و به اصطلاح حرکت در مسیر جذب افکار عمومی با به گارگیری ابزار ضد انسانی و ضد فرهنگی و محرک های متنوع، آسان تر به نظر می رسد اما این مساله به هیچ وجه وظیفه مهم و حساس فعالان عرصه فرهنگ و هنر، صاحبان اندیشه و نظر، متخصصان و کارشناسان و نخبگان و ایده پردازان اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را نفی نمی کند.

امروز تعریف صحیح مصادیق و جلوه های تفریحات سالم و در عین حال جذاب و دلنشین و حرکت خلاقانه و هدفمند به سوی تولید محتواهای برخوردار از این ویژگی ها در فضاهای حقیقی، نوع  و تعاملات اثر گذار و آیین های متنوع اجتماعی و فضاهای مجازی با مخاطبان فراوان خود یک ضرورت به نظر می رسد اما این فرآیند باید به گونه ای حرکت کند که برای قدرت انتخاب مخاطبان با هر جنسیت، سن و سطوح مختلف اجتماعی احترام قائل باشد و احساس اجبار و الزام در آن محور و اصل قرار نگیرد.

در واقع باید بتوانیم با کارهای کارشناسی، خلاقانه و جریان ساز، آن قدر جلوه های تفریحات سالم ،جذاب و مفید ایجاد کنیم تا مخاطب و افکار عمومی با میل و رغبت باطنی آنها را در سبد انتخاب فرهنگی و تفریحی خود قرار دهند.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان