آخرین اخبار

15. شهريور 1394 - 17:58   |   کد مطلب: 19429
چند سالي است كه شهرستان تويسركان با مشكلات عديده ­اي در بخش ­هاي مختلف از جمله كشاورزي و اقتصاد مواجه شده است، برخي از اين مشكلات به طور ناخواسته و برخي ديگر نيز به دليل برخي از استنباط­ هاي اشتباه و اقدامات و تصميمات غيرمدبرانه صورت پذيرفته است.

به گزارش رودآور عابديني در یادداشتی نوشت؛ خشكسالي و سرمازدگي از جمله عوامل ايست كه بصورت ناخواسته در برخي از سال­ها و در اقتصادهاي مختلف مخصوصا اقتصادهاي كه درآمد آنها وابسته به محصولات كشاورزي مي ­باشد، مشكلاتي را به وجود مي­آرود. شهرستان تويسركان نيز از اين امر مستثنا نيست، امروزه كمتر كشاورزي را مي­ توان يافت كه از مشكلات بي ­آبي و به تبع آن مشكلات اقتصادي پيرامون آن سخن به ميان نياورد.  گرچه اين دسته از مشكلات نه تنها در بعد كشاورزي بلكه در ابعاد مختلف زندگي اجتماعي و اقتصادي ريشه دوانيده و مشكلات متعددي از جمله بيكاري را به بار آورده است، اما سوال اين است، كه راه برون رفت از اين مشكلات و مسائل چيست؟

مشخص است هنگامي كه بخش قابل توجهي از اقتصاد يك شهر وابسته به يك محصول خاص باشد ممكن است مشكلات متعددي را براي اقتصاد شهر بوجود آرود. چنين اقتصادي بسيار پر ريسك و لرزان است چراكه در برهه­ي زماني كه  شرايط  لازم براي آن محصول فراهم نشود سبب عدم توفيق در برداشت آن محصول مي­شود. زماني كه قشري تمام اقتصادش  از جمله درآمد و مشاغلش وابسته به يك محصول خاص همانند فراوده­ هاي خام (گردو) باشد و از طرفي تمام تلاش مسئولين و دلسوزان شهري تنها براي تقويت يك جنبه از يك محصول خاص باشد، آن شهر بايد تمام امكانات و شرايط لازم براي كاشت و برداشت آن را داشته باشد. از جمله اين موارد مي­توان به خاك حاصل خيز، شرايط آب و هواي مناسب، امكانات لازم براي مواجهه شدن با مشكلات غير طبيعي و طبيعي و وجود منبع درآمدي جايگزين و بازار متقاضي و .... را مي توان اشاره كرد. چنانچه هر كدام از اين شرايط و موارد فوق فراهم نشود چه حالتي پيش خواهد آمد؟

در چند سال گذشته مشكلات متعددي از جمله پديده­ هاي طبيعي سبب شده است تا بزرگترين منبع درآمدي (گردو) دچار مشكلات سرمازدگي يا كم آبي شود. لزوما هنگامي كه اين مشكلات به وجود مي­آيد ابعاد مختلف اقتصاد شهري اعم از امر و معاش دچار نوعي ضعف و خلاء مي­شود كه به تبع آن بيكاري بوجود خواهد آمد. یکی از پیامدهای مهم بیکاری و نبود مشاغل با در آمد مناسب پدیده­ي قاچاق است. ضربات جبران ناپذیر قاچاق بر پیکره­ي اقتصاد بر هیچ کسی پوشیده نیست. اما مسئله اینجاست که اگر جوانی که قاچاق را به عنوان شغل خود برگزیده است ،دست از آن بکشد، آیا تضمینی وجود دارد که شغلی با همان درآمد برایش فراهم گردد؟ 

پس به نظر می رسد  مسئولین به جای صرف وقت و هزینه­های پیشگیرانه و نه چندان موثر از قبیل مسائل مختلف و حاشيه­ اي كه نه تنها اغلب اوقات مثمر ثمر واقع نگردیده اند که حتی موجب اخلال در مشاغل دیگر نیز گردیده است،باید تمرکز و بودجه خود را صرف تولید کار و کار آفرینی كنند نه اينكه با پناه بردن به فعاليت­هاي حاشيه­ اي بپردازند.

از دیگر پیامدهای نبود شغل مناسب و بيكاري، مهاجرت بخش بزرگی از جمعیت روستاها و شهرستان به کلان شهرها است .جمعیتی که بخش بزرگی از آنها را جوانانی تشکیل می دهند، که به عنوان قلب تپنده و نیروي محرکه جامعه، عدم حضورشان لطمه ­هاي اقتصادی واجتماعی فراوانی را بر پیکره جامعه سنتی ما وارد خواهد آورد. طبیعتا هیچ جوانی دوری از خانواده ،زندگی در غربت را دوست نخواهد داشت. اما چاره چیست؟ اجبار کاری و اقتصادی او را به این مهاجرت ناخواسته واداشته است.این در حالی است که اگر فردی از افراد اجتماع پس انداز و یا توشه ای پس از سال ها کار در منطقه  برای خود ذخیره کرده باشد،نیز به دلایلی همچون: فقر اقتصادی منطقه، نبود زیرساخت های مناسب اقتصادی ، ریسک بالای بازار و دیر بازدهی بازار کاری منطقه  ترجیح می دهد پولش را در جایی دیگر سرمایه گذاری کند که از دیدگاه اقتصادی خروج نقدینگی از چرخه اقتصادی یک منطقه به نوبه خود یک فاجعه برای آن منطقه اقتصادیست.

يكي از عوامل تاثير گذار در بيكاري میزان آگاهی و توجه مسولین نسبت به این مقوله است. آیا مسئولین شهری و منطقه­ای از تبعات این معضل آگاهی دارند؟ آیا این بزرگواران تلاشی در جهت بهبود این وضعیت می نمایند ؟ وتا چه حد از بودجه های دریافتی شان را به موضوع کارآفرینی و مبحث اشتغال تخصیص می دهند؟ تا چه میزان به حمایت از بخش خصوصی پرداخته اند و چه تسهیلاتی را برایشان فراهم آورده اند؟

همواره راه­ هاي سنتي نتوانسته سبب توسعه يك اقتصاد و در ابعاد كوچكتر شهرستان شود براي نمونه و در بعد ملي مي­توان به كره­جنوبي اشاره كرد، كشوري كه تا چند دهه­ي گذشته پوشيده از زمين­هاي باير بوده و مردمان آنها در بدترين شرايط زندگي به امر و معاش مي پرداختند اما با گذشت زمان و انتخاب يك راهبرد مناسب توانسته­اند خود را به كشوري ثروتمند تبديل كند. انتخاب راهبرد مناسب توسط دولت كره سبب شده تا اقتصاد كره بسيار دگرگون شود و در برخي از زمينه ها با كمبود نيروي فعال مواجه شده­اند و براي مقابله با كمبود نيروي فعال دست به انتقال نيروهاي فعال از ساير كشورها زده­اند. امروز  جايگاه اقتصادي كره جنوبي در حدي­ست كه كوچكترين تغيير در آن ، موجب تغييراتي در اقتصاد جهان مي­شود. اين نمونه­اي از يك اقتصاد مبتني بر تصميمات موثر و آينده نگر مي باشد. براي نمونه در بعد كوچكتر مي توان به شهرستان ملاير اشاره نمود كه در چند دهه­ي گذشته توانسته پيشرفت هاي قابل ملاحظه اي را در بخش ­هاي مختلف صنعتي و غير صنعتي داشته باشد.

شهرستان تويسركان گرچه داراي منابع خدادادي زيادي مي­باشد اما اين راه(خام فروشي منابع خدادادي) نبايد هميشه بعنوان نقشه­ي راهي مطمئن در اقتصاد معيشتي تلقي شود، مقام معظم رهبري بارها تاكيد نموده اند كه خام فروشي همانند بچه پولداري است كه خود براي بدست آرودن پول زحمتي نمي­كشد، بنابراين خام فروشي محصولات نبايد به عنوان تنها راه درآمدي تلقي شود و از طرف ديگر نبايد توفيقات صورت گرفته در اين بخش از جمله عرضه­ي كود و...  را به عنوان رمز موفقيت دانست و آن را به عنوان ابزار تجميد و تخريب دانست. سوال اين است آيا روش سنتي بايد همچنان باقي بماند و جواناني با استعداد بايد راه­هاي سنتي يعني كشاورزي به سبك چندين سال گذشته را ادامه دهند؟

در پاسخ بايد گفت تنها راه برون رفت از اين مشكلات، پناه بردن به سمت اقتصاد صنعتي­ست. ابتداي اين امر نيازمند فراهم ساختن زيرساخت لازم جهت ورود سرمايه داران بخش خصوصي مي­باشد كه البته در اقتصادهاي پيشرفته لازمه­ي اين امر، تشكيل زيرساخت­هاي متنوع خصوصا زيرساخت­هاي قانوني­ست. با توجه به پيگيري­هاي صورت گرفته توسط مسئولين محترم شهري، تلاش­هاي متنوعي در جهت پيشرفت در زمينه­هاي مختلف صورت گرفته اما وجود مشكلات متعدد در بخش­هاي مختلف به خصوص مشكلات معيشتي نيازمند تلاش مردمي در كنار تلاش­هاي مسئولين محترم مي­باشد نه اينكه تنها با پناه بردن و چشم دوختن به كمك هاي دولتي به دنبال راه چاره­اي براي خروج از مشكلات باشيم. همراه مردم به خصوص در اقتصادهاي موفق نه تنها توانسته به عنوان يك شريك در برطرف كردن مشكلات كنار دولت عمل كند بلكه در برخي از مواقع نيز راه حلي براي رفع مشكلات و مسائل مختلف عمل كرده اند. البته مسئولين محترم نيز بايد زيرساخت­هاي مختلف را براي ورود بخش خصوصي فراهم سازند از جمله اين زيرساخت­ها ارائه مشوق­هاي مالياتي است كه تا حدودي و در برخي از مناطق صورت پذيرفته اما نيازمند تلاش هاي جدي تري مي­باشد. ادامه دارد......

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان