آخرین اخبار

7. آذر 1394 - 15:05   |   کد مطلب: 20501
روستای ساریجلو در دامنه رشته کوه های مرکزی ایران و در شمال غربی شهرستان رزن در مسیر رزن – دمق در استان همدان واقع شده است.

به گزارش رودآور به نقل از ایرنا، روستای ساریجلو از روستاهای دهستان خرقان است که در فاصله 40 کیلومتری از مرکز شهرستان قرار دارد؛ اسم این روستا پیشتر به علت وسعت روستا و افزایش داد و ستد تجاری معین آباد بود ولی نام آن با گذر زمان به 'ساریجلو' تغییر می کند.

بگفته اهالی این روستا در گذشته ساکنان آن اقدام به تولید ساروج می کردند که این امر در نامگذاری آن به عنوان ساریجلو تاثیر داشته است.
روستای ساریجلو که در همسایگی روستاهای جربانلو و قزلجه قرار دارد از نظر آب هوایی منطقه ای سرد کوهستانی و زمستان های سرد خشک و تابستان های معتدل دارد.
بافت استقرار روستای ساریجلو بگونه ای است که بصورت فشرده و متمرکز در بین دو دره قرار گرفته و آب آشامیدنی آن از طریق چاه و لوله کشی و آب حوزه کشاورزی روستا نیز از طریق چشمه های جاری در روستا تامین می شود.
روستای ساریجلو به دلیل خشکسالیهای اخیر و حفر چاههای مجاز و غی مجاز متعدد در پایین دست روستا با کمبود آب آشامیدنی و کشاورزی مواجه شد.
جمعیت این روستا 932 نفر است که تمامی 230 خانوار اهالی روستا به زبان ترکی تکلم می نمایند و 662 نفر از ساکنان آن سواددار هستند.
فعالیت اقتصادی اهالی این روستا در سه محور اصلی کشاورزی ، صنعت و خدمات جریان دارد بگونه ای که نرخ بیکاری در این روستا صفر است.
هم اینک 400 نفر از ساکنان این روستا در صنعت تولیدی انواع کیف مدرسه و مسافرتی و غیره فعال هستند و یکهزار نفر از ساکنان این روستا که پیشتر مهاجرت کردذنتد نیز این حرفه را ادامه دادند.
اهالی این روستا فعالیت صنعت تولید کیف را در سایر مناطق و روستاهای همجوار شامل رزن، دمق، روستای قایش، کهریز بغازی و دیگر مناطق گسترش داده و اقدام به راه اندازی کارگاه تولیدی در این مناطق کردند.
در حال حاضر مواد اولیه مورد نیاز برای تولید کیف از دو استان تهران و کرج تامین می شود که روزانه دو دستگاه خودرو اقدام به انتقال و توزیع مواد اولیه در بین تولید کنندگان می کنند.
تولیدات اهالی روستای ساریجلو در بازار استان های مختلف از جمله تهران و کرج عرضه می شود و فعالان در این صنعت در فصل تابستان با بازار پر رونق و در فصل زمستان با رکود فروش مواجه هستند.
خبرنگار مرکز همدان

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان