آخرین اخبار

8. مرداد 1395 - 14:14   |   کد مطلب: 23859
توسعه کشت گیاهان دارویی در تویسرکان با توجه به فرارسیدن زمان کشت برخی از گیاهان دارویی به‌ ویژه زعفران و تجربه موفق کشت این گیاه در برخی مناطق شهرستان، نیازمند توجه به توصیه هایی فنی موردنیاز جهاد کشاورزی است.

 «رحمان خزایی پرند» کارشناس ارشد زراعت و معاون فنی و اجرایی مدیریت جهاد کشاورزی تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور، به ارائه نکاتی در راستای توسعه کشت زعفران در شهرستان پرداخته است.

آماده‌سازی زمین:

زعفران کاران عملیات تهیه زمین را که معمولاً از اوایل بهار آغاز می‌گردد به ترتیب زیر انجام می‌دهند:

در بهار پس از قطع باران‌های بهاری و گاو رو شدن زمین، مزرعه را به عمق 25-30 سانتیمتر شخم می‌زنند که این زیرورو کردن خاک برای کنترل علف‌های هرز بسیار مؤثر است.

پس از انجام این عملیات، زمین را تا اوایل تابستان به حال خود رها می‌کنند تا مدتی آیش بماند. در زمان کاشت زعفران حدود 25-30 تن در هکتار کود گاوی کاملاً پوسیده و عاری از بذر علف‌های هرز را با شخم عمیق با خاک مخلوط کرده، سپس بلافاصله (براي ممانعت از تجزيه توسط آفتاب) زمین را کاملاً هموار و مسطح می‌کنند.

پس از مشخص کردن ردیف‌های کشت با توجه به شیب زمین، کرت‌هایی ایجاد می‌کنند و زمین مرزبندی می‌شود. بزرگی و کوچکی کرت بستگی به فاصله منابع آبی از کرت‌ها دارد و هر چه منبع آب نزدیک‌تر باشد، کرت را بزرگ‌تر و هر چه منبع دورتر باشد، کرت کوچک‌تر تهیه می‌کنند.

ازآنجایی‌که پیاز زعفران مدت نسبتاً زیادی (7 - 5 سال) در زمین می‌ماند. خاک زمین باید سبک یا ترکیبی از شن و رس باشد که پیاز بتواند در این مدت علاوه بر تأمین مواد غذایی ، در مقابل شرایط خاص منطقه‌ای نیز مقاومت نماید.

انتخاب پياز( بٌنه) مناسب براي كشت زعفران:

تکثیر زعفران از طریق پياز صورت می‌گیرد. پیاز زعفران کروی شکل بوده و دارای بافت سخت و گوشتی به رنگ سفید است. پيازهایی که برای کاشت انتخاب می‌شوند بايستي داراي وزن بيش از 8 گرم و دارای جوانه انتهایی سالم و بدون پوسیدگی باشد، هر چه پياز درشت‌تر باشد محصول به‌دست‌آمده مرغوب‌تر و عملکرد سال‌های ابتدایی کشت بیشتر خواهد بود. به همین دلیل معمولاً پيازها را از مزارع 3 تا4 ساله انتخاب می‌کنند.

برای جلوگیری از هرگونه آلودگی قارچی، پیازها را با سموم قارچ‌کش مناسب ضدعفونی می‌کنند و به هنگام کاشت، غلاف قهوه‌ای‌رنگ روی آن را جدا می‌کنند به‌طوری‌که آخرین لایه روی پیاز بماند.

بهترين زمان کاشت بنه زعفران معمولاً از اواخر تیرماه تا اواسط مهرماه است و آن زمانى است که بنه کهنه تمام مواد خود را به بنه جديد داده و ديگر آثارى جز تيغه نازکى باقى نمانده است و تمام علف زعفران زرد و خشک‌شده است تا نيمه مهرماه که جوانه‌هاى بنه به حدی رشد کرده که هنگام حمل‌ونقل نشکنند، اين زمان مناسب‌ترين زمان کاشت بنه است.

چگونگی کاشت:

با توجه به این‌که گل‌های زعفران به سرما حساس هستند و ممکن است صدمه ببینند و برای آن‌که باز شدن گل‌ها همزمان با سرما نباشد، زودتر اقدام به کاشت پیاز می‌کنند.

کاشت زعفران به‌صورت دستی با بیل انجام می‌گیرد: در ردیف‌هایی بافاصله 10تا 20 سانتیمتر، چاله‌هایی به عمق 10تا 15 سانتیمتر به فاصله 10 تا20 سانتیمتر روی ردیف کنده و 3 تا 5 پیاز سالم داخل هر چاله طوری قرار می‌دهند که جوانه انتهایی آن به‌طرف بالا باشد و روی آن به ارتفاع 5 تا10 سانتیمتر خاک ریخته و آن را با ماله می‌پوشانند.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان