آخرین اخبار

4. مرداد 1394 - 19:21   |   کد مطلب: 18827
بزرگان تویسرکان سابقه نماز جمعه در این شهر را پیش از 150 سال می دانند که در مصلای زرهان به امامت آیت الله محمد علی تویسرکانی اقامه شده است، همچنین پس از دوره قاجار تاکنون هر هفته نماز جمعه به اشکال گوناگون و در محل های مختلف اقامه و ائمه جمعه با نقش هدایتگری مردم، در برپایی شعائر الهی کوشا بودند.

به گزارش خبرنگار رودآور، به مناسبت پنجم مرداد ماه سالروز سالروز اقامه اولین نماز جمعه در کشور تصاویر ائمه جمعه تویسرکان از زمان قاجاریه تاکنون را خوانندگان خوب روداور منتشر می شود.

1- مرحوم مغفور آیت الله محمد علی تویسرکانی

آیت الله میرزا محمد علی تویسرکانی اولين كسي است كه در تويسركان دردوره قاجار نماز جمعه را اقامه كرده است و نقل شده که حضرت آیت الله خوانساری نزد ایشان تلمذ کرده اند، ایشان نماز جمعه را در مصلای زرهان اقامه می کردند و برخی از بزرگان از شرکت در این نماز آگاهی داده اند.

2- مرحوم حجت الاسلام میرزا همایون امامی(ره)

در دوره فتحعلی شاه قاجار سید صدارت جد سید میرزا همایون به تویسرکان تبعید شده اند كه در قبرستان جولستان مدفون می باشند.

3- مرحوم مغفور آیت الله شیخ محمد خالصی زاده(ره)

 ایشان در سال 1270ش در شهر کاظمین متولد شدند. پدر ایشان از نزدیکان و هم فکران آیت‌الله میرزا تقی شیرازی بوده اند.

4- مرحوم مغفور آیت الله شیخ محمد مدرس سبزواری(ره)

آیت الله شیخ محمد سبزواری دارای صفات پسندیده و اخلاق حمیده بودند، مرحوم سبزواری در کنار آیت الله خالصی زاده و در غیاب ایشان گاه نماز جمعه را اقامه می کردند. اما بعد از تبعید ایشان به یزد رسماً نماز جمعه را از سال(1321 ش) به سفارش حضرت آیت الله العظمي بروجردی برپا داشتند و مردم را از فیض وجود خویش بهره مند ساختند.

5- مرحوم مغفور حجت الاسلام حاج شیخ قاسم رفیعی(ره)

حاج شیخ قاسم رفیعی از علمای متقی و پرهیزگار و مورد وثوق مردم بودند که دارای مکتب خانه بوده و افراد زیادی را با قرآن و معارف اسلامی آشنا کرده بودند.

6- حجت الاسلام والمسلمين حاج ولي الله فوزي

 حجت الاسلام فوزی متولد 1309 شمسی هستند و بحمدالله تاکنون منشاء خدمات صادقانه ی شرعی و محلی بوده اند، آقای فوزی ضمن تحصیل علوم جدید و حوزوی در بازار هم به کسب حلال مشغول بوده اند.

7- آیت الله شیخ احمد محسني گركانی

آیت الله محسني گركانی اهل گركان استان مرکزی هستند وی در سال 1356 از سوی حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی به عنوان نماینده ایشان برای سرپرستی امور دینی مردم تویسرکان به این شهر اعزام شدند.

8- مرحوم مغفور حجت الاسلام والمسلمین شیخ عبدالحسین سبزواری(ره)

مرحوم شیخ عبدالحسین سبزواری از روحانیون تويسركاني پرهیزگار، سلیم النفس، فروتن و مردم دار بود که بعد از اقامت جد ایشان در تویسرکان هنگام برگشت از عتبات، ساکن تویسرکان شدند.

9- حجت الاسلام و المسلمین حاج غلامحسین هدایتی نژاد

آقای هدایتی نژاد علوم دینی را در کاشمر آغاز کرد و در حوزه علمیه قم از درس بزرگان استفاده کرد. وی علیرغم سن جوانی در سنگر امامت جمعه، خیلی زود توانستند محبت قلبي قشر عظیمی از مردم تویسرکان را به دست آورند. ابتدا به عنوان روحانی و مبلغ در ماه مبارک رمضان، مدتی به تدریس نهج البلاغه و تفسیر قرآن پرداخت و در بسیج نیروها برای جبهه و آشنایی جوانان با معارف اسلامی و آگاهی های انقلابی تلاش فراوانی کرد.

10- حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسینعلی محمدی نژاد

حجت الاسلام محمدی نژاد در 22 تیرماه 1375 به سمت امام جمعه تویسرکان منصوب شد، از وی استقبال با شکوهی به عمل آمد.

11- حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمود میرزایی نسب

حجت الاسلام میرزایی نسب علوم حوزوی را در مدرسه حقانی قم آغاز کرده و از دروس حضرات آقایان فاضل لنکرانی، سبحانی و شیخ جعفر تبریزی استفاده کرده اند.

12- حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ اسدالله حیدری

حجت الاسلام حیدری در زنجان متولد و در همان جا بعد از تحصیلات ابتدایی وارد حوزه علمیه چهل ستون می‌شود در سال 1350 به حوزه علمیه قم مهاجرت می کند و در محضر بزرگانی مانند موسوی تبریزی، سلطانی طباطبایی، جوادی آملی و شیخ جواد تبریزی تلمذ می کند. آقای حیدری در سال 1385 به سمت امامت جمعه تویسرکان منصوب شد و نماز جمعه را در مصلی اقامه مي‌کرد.

13- حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد علی ارزنده

حجت الاسلام ارزنده در همدان متولد شدند و بعد از تحصیلات ابتدایی و متوسطه وارد حوزه علمیه قم شدند و از محضر بزرگانی مانند حضرات آقایان حسینی بوشهری، حسینی خراسانی، عابدینی و محمدی استفاده کردند.

آقای ارزنده 4 سال امام جمعه تویسرکان بود و از سال 1392 در سنگر نماز جمعه اليگودرز انجام وظيفه می کنند.

14- حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ مرتضی موحدی

حجت الاسلام حاج شیخ مرتضی موحدی امام جمعه فعلی شهرستان تویسرکان از 28 مرداد 1392 به سمت امامت جمعه شهرستان منصوب شده اند و تاكنون انجام وظيفه کرده اند.

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان