آخرین اخبار

5. آبان 1400 - 7:04   |   کد مطلب: 24832
به وجود آمدن واقعه 30 مهر سال 57 و به گوله بستن دانش آموزان همدانی توسط نیروهای رژیم طاغوتی، سلسله تظاهراتی در سراسر استان و کشور به وقوع پیوست که تظاهرات دانش آموزان تویسرکانی در ششم آبان ماه همان سال و به شهادت رسیدن فؤاد هرمزی یکی از این رویدادهایی بود که زمینه ساز پیروزی انقلاب شد.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ با به وجود آمدن واقعه 30 مهر سال 57 و به گوله بستن دانش آموزان همدانی و دیگر مردم این شهر توسط نیروهای رژیم طاغوتی، سلسله تظاهراتی در سراسر استان و کشور به وقوع پیوست.

پنجم آبان ماه دانش آموزان کبودرآهنگی به خیابان ها ریختند و الله اکبر گویان ریشه های طاغوت را لرزاندند و در ششم آبان ماه دانش آموزان تویسرکانی حماسه سازی کردند.

یکی از شاهدان عینی می گوید: آن روز ششم آبان ماه ۵۷، در در دبیرستان امیر کبیر کلاس اول دبیرستان بودم، در مراسم صبحگاه یکی از دانش آموزان سال چهارم ریاضی برایمان در مورد انقلاب سخنرانی کرد به طوری که بر اثر سخنان وی، ما و سایر دانش آموزان با شعار مرگ بر شاه به سوی میدان یادبود حرکت کردیم که با تیر اندازی مأموران به مدرسه بازگشتیم.

وی ادامه می دهد: هنگام بازگشت دانش آموزی را دیدیم که مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود و او را به سمت دفتر مدرسه می آوردند، لحظاتی بعد او را سوار بر خودرویی بردند که بعد از ظهر خبر شهادت آن دانش آموز در شهر پیچید.

این شاهد عینی می افزاید: در آن روز سخنران مجروح و شهید آن روز کسی نبود جز شهید فرشید هرمزی؛ که به مناسبت شهادت وی پس از پیروزی انقلاب میدان "یادبود" به نام میدان "شهید فرشید هرمزی" تغییر یافت.

سید فوأد هرمزی دانش آموز تویسرکانی است که در رشته فیزیک در دبیرستان امیرکبیر درس می خواند، سال 57 هست، به گلوله بستن دوستان خود در همدان روح و قلبش را آزرده خاطر کرده به این دلیل مجری برنامه صبحگاه می شود و علیه رژیم ستم شاهی سخنرانی می کند.

این روزها دبیرستان را به نام شهید بهشتی می شناسند، دبیرستانی که دانش آموزانش آغازگر تظاهرات ستم شاهی در روز ششم آبان ماه 57 در تویسرکان شدند.

«محمدعلی مدرس سبزواری» که خود از شاهدان عینی است در گفت و گو با خبرنگار رودآور، می گوید: در آن روز فؤاد که همه آن را به نام فرشید می شناختند، هرچه فریاد داشت بر سر طاغوت زد و می گفت "غیرت کجا رفته است که این گونه خواهران و برادران شما را به خاک و خون می کشند. "

وی می افزاید: همین حرف کافی بود تا تظاهراتی آغاز شود و دانش آموزان به بیرون مدرسه آمدند و مردم نیز به دنبال آنان، شعار مرگ بر شاه سر می دادند، مأموران شهربانی به سمت دانش آموزان حمله ور شدند و تیراندازی کردند که به ناگهان تیری به سید فؤاد اصابت می کند، او را با هزار زحمت به مدرسه می برند.

سبزواری می گوید: گفته شد او را سوار خودرویی کرده و با خود می برند و همان روز خبر شهادت این دانش آموز، شهر را در غم از دست دادنش ماتم زده کرد.

به گزارش رودآور، مأموران رژیم ستم شاهی از شجاعت این دانش آموز دبیرستانی به شدت به وحشت افتاده بودند، گاهی گاهی او را هم به مانند انقلابیون دیگر تهدید می کردند.

تا آن سخنرانی مهم، نیروهای شاه با گاز اشک آور، باتوم و سلاح گرم به دانش آموزان حمله ور شدند، گفته می شود، زمانی که فؤاد را که به سمت بیمارستان می برند، در بین راه مأموران شهربانی به خودروی حامل وی مشکوک می شوند و پس از دستور توقیف با باتوم از روی خصم به جان بدن نیمه جانش می افتند و فؤاد به دلیل خونریزی در مسیر انتقال به بیمارستان به درجه رفیع شهادت نائل می شود.

پس انتشار خبر شهادت شهید هرمزی، مردم و دیگر دانش آموزان در خیابان ها لاستیک ها را هم به آتش می کشند و روز بعد پیکر مطهر این شهید در میان خیل عظیم جمعیت تشییع و تدفین می شود.

فؤاد نام شناسنامه ای شهید هرمزی بود، همه او را به نام فرشید می شناختند، از این رو پس از شهادت وی و با پیروزی انقلاب اسلامی میدانی را که در حوالی آن به شهادت رسیده بود به نام "شهید فرشید هرمزی" نامگذاری کردند.

فاطمه زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان