آخرین اخبار

10. اسفند 1395 - 7:23   |   کد مطلب: 27058
مردم معتقد هستند که شوراها در پیشرفت امور مختلف یک شهر می توانند بسیار اثر گذار باشند و اما این روزها آنان می خواهند تا افرادی برای شورای شهر ثبت نام کنند، که رأیشان را سیاسی بازی ها و سیاسی کارها و یا درگیری های لفظی و بعضاً فیزیکی! به باد ندهند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ نام نویسی از داوطلبین برای کاندیداتوری در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا آغاز شده است و در تویسرکان این امر در دست انجام است.

تویسرکان دارای سه شهر تویسرکان، سرکان و فرسفج است که در انتخابات شورای دوره قبل هر سه شورا توسط مردم انتخاب شدند، مردم استقبال خوبی داشتند و میزان مشارکت آنان برای تعیین سرنوشت داخلی شهرشان خوب بود، اما چندی نگذشت که درگیری و نزاع در شورای شهر فرسفج تمام رشته های مردم را پنبه کرد و آن روزها یعنی در همان ماه های آغازین تشکیل شورای شهر فرسفج، اتفاقاتی رخ داد که یادآوری آن هم شاید این روزها نیاز باشد.

نگاهی گذرا به درگیری ونزاع در شورای شهر فرسفج و در نهایت انحلال شورا

در آن زمان سایت خبری رودآوری خبری با عنوان "مطالبات مردم حلقه گمشده در شوراها" منتشر کرد، خبری که در آن آمده بود: "استعفای یک عضو شورای امری بدیهی است اما مساله آنجایی پیچیده می شود که پیش تر عضو دیگر شورا و هر دو عضو علی البدل استعفا داده بودند و این استعفا به معنای منحل شدن شورای فرسفج بود.این تضارب آرا در شهر سرکان و حتی تویسرکان در حال جریان است اما نه به این اندازه و بدین شکل، در این که در دوره گذار هستیم شکی نیست اما آن چه در رویکرد به ایجاد شوراهای اسلامی بیش از پیش نمود یافته است مردم سالاری دینی است و سپردن امور مهم شهر به خود مردم است اما متاسفانه حرکت شوراهای اسلامی به ویژه در تویسرکان به سمت حرکت های سیاسی است و تا منافع عمومی.

مطالباتی که از وضعیت نابسمان دفع زباله، دیوارهای نویسی ها، وضعیت نامناسب پیاده روها، زباله های دائمی و وجود خانه های مخروب در دو خیابان اصلی شهر خیابان انقلاب و خیابان باهنر گرفته تا وجود کشتارگاه با بوی نامطلوب و فضایی غیربهداشتی در منطقه ای مسکونی در شهر، نابسامانی های دست فروشان و عدم برخورد قاطعانه با مغازه دارانی که سد معبر می کنند و...
تمرین دموکراسی حد و زمانی دارد این همه سال می گذرد بس نیست و در سن جوانی شورا هنوز پرهستیم از بگو مگوهای شخصی بی اینکه به اطرافمان دقیق شویم و انبوهی از مطالبات مردم را ببینیم، همان مردمی که در ایام انتخابات ولی نعمت بودند و تا کمر تعظیم شان می کردیم برای یک رأی بیشتر و حالا فراموشمان شده است و یقه کشی ها را وارد فضای شهر کرده."

با نبود شورا در فرسفج، شهردار توسط استاندار انتخاب شد

پس از منحل شدن شورای شورای شهر فرسفج و به نوعی کنار رفتن شهردار این شهر، استاندار به عنوان جانشین شورای شهر شهردار را به صورت کاملاً انتصابی و البته مطابق با قانون انتخاب کرد و "عربی" شهردار فرسفج و این آراء مردم بود که به گفته خودشان در این حرف و حدیث ها به باد داده شد.

22 روستای بخش مرکزی شورا ندارند/نبود شورای اسلامی روستا حتی در تعدادی از روستاهای با جمعیت بالا

«سعدی عبدلی» بخشدار بخش مرکزی تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور، می گوید: مطابق با قانون روستاهای دارای 20 خانوار و یا بالای 100 نفر جمعیت می توانند شورای در روستا داشته باشند و در حال حاضر از 60 روستای این بخش چهاری روستای زیج، قلعخ بختیاردرودان و فرمانیه به دلیل جمعیت کم شورای روستا ندارند.

وی اظهار کرد: با این وجود از 56 روستایی که می توانستند شورا داشته باشند تنها 34 روستا هم اکنون از شورای اسلامی برخوردار هستند و روستاهایی همچون سیدشهاب، اشترمل و جیجانکوه حتی با دارا بودن جمعیت بالا شورا ندارند.

سرگرم شدن به کار و دوری از تنش عامل اصلی متقاضی نشدن اهالی تعدادی از روستاها برای تشکیل شورا

بخشدار بخش مرکزی تویسرکان افزود: روستاهای فاقد شورا یا با استقبال کم مردم آن روستا برای ثبت نام در انتخابات شورا همراه بودند و یا اینکه به دلیل مشغله کاری اهالی روستا خود تمالی به نام نویسی نداشتند.

عبدلی تصریح کرد: روستاهایی همچون سیدشهاب، جیجانکوه و اشترمل که بهره مند از کارگاه های مبل و منب هستند و عمده اهالی آن مشغول به کار هستند، سراغ شورا نمی روند، چرا که معتقد هستند که عضو شورا شدن وقت آنان را به اصطلاح می گیرد.

وی عنوان کرد: برخی دیگر از روستاهایی که می توانستند شورا داشته باشند و اما اکنون ندارند، شاید به دلیل وجود درگیری و تنش در بین روستا باشد اینکه با رخ دادن مسئله ای در روستا اهالی به درب منزل اعضاء مراجعه می کنند و این امر سبب شده اهالی تعدادی از روستاها از متقاضی شدن برای تشکیل شورا منصرف شوند.

شوراهای اسلامی روستا می توانند مطالبات مردمی را پیگیر و بر کار دهیاران نظارت داشته باشند

بخشدار بخش مرکزی تویسرکان همچنین با بیان انکه ثبت نام برای دوره شورای روستاها آغاز شده است، گفت: به زودی جلسه ای با دهیاران این بخش برگزار می کنیم تا آنان نیز به عنوان نمایندگان ما در روستاها حضور یافته و برای مردم تبیین کنند که وجود شورا در روستا به نفع خود مردم است، چرا که مردم می توانند با همین شوراها بر کار دهیاری از حساب و کتا آن ها گرفته تا حضورشان در روستا نظارت داشته باشند.

«سجاد محمدی دوست» بخشدار بخش قلقلرود تویسرکان نیز در گفت و گو با خبرنگار رودآور، عنوان کرد: در این بخش 46 روستا وجود دارد که از این میان 41 روستایی که می توانستند طبق قانون بهره مند از شورا باشد، همچنان شوراهایشان پابرجاست.

مردم: اعتماد و رأیمان را خراب نکنید

به گزارش رودآور، شوراها برگرفته از مردم هستند و برای پیگیری و حل مشکلات مردم به عنوان پل ارتباطی مردم و مسئولان پیش قدم شده اند.

شوراها نماد مردم سالای دینی هستند که گاه گاهی با سیاسی شدن به جای آنکه منافع عمومی مردم را تأمین کنند و نابسامانی های شهری و روستایی را مرتفع سازند، به حاشیه می روند.

آن زمانی که برخی کاندیداهای شوراها، در ایام انتخابات تا کمر هم شده برای جلب اعتماد مردم خم می شدند آیا به فکر آن نیز بودند که در زمان پسا انتخابات و متصدی گری امور باید به فکر چاره ای برای حل مشلات مردم باشند و به بهانه مختلف وارد حاشیه نشوند.

آنقدر شوراها در برخی روستاها وارد حاشیه شدند که اهالی آن روستاها دیگر بودن یا نبودن شوراها برایشان اهمیتی ندارد و همتی بر تشکیل شورای روستا نگذاشتند.

یادمان نرود این جا بهشت غرب کشوراست و متاسفانه در بن بست جاده ای نباید که در بن بست فکری گیر بیفتیم، بگذاریم بوی ناب گردو و صفای کمر بسته و مهربانی رضی الدین آرتیمانی مسافران را ترغیب کند که بیاند و اقتصاد توریسم رونق بگیرد.

می شود با لبخند از جلسات شورا بیرون زد و کمی به مبلمان شهری برسیم تنها راه برون رفت از بن بست خاص بودن شهرمان است، خاص بودنی از جنس صفای عطر درختچه های سماق و گردو و...نه دعواهای سرتا به پا شکست ...
بهار می رسد این ما هستیم که باید نو شویم.

زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان