آخرین اخبار

21. شهريور 1396 - 7:53   |   کد مطلب: 30407
همراه با اشترملی ها برای برگزاری جشنواره ای بزرگ در تویسرکان:
گام های "اشترمل"؛ دهکده مبل و منبت ایران، به سمت جهانی شدن
این روزها اهالی روستای اشترمل تویسرکان، دهکده مبل و منبت ایران، خود را برای برگزاری جشنواره ای بزرگ از 22 تا 24 شهریورماه آماده می کنند، تا با تکیه بر سبک منحصر به فرد "گلریز" در هنر مبل و منبت، گام بعدی را برای جهانی شدن بردارنند.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ هنر مبل و منبت گرچه در برخی از نقاط کشور خودنمایی می کند، اما همه این صنعت دست توسط تویسرکانی ها را بیشتر می پسندند.

 عمده کارگاه های مبل و منبت تویسرکان در روستاهای این شهرستان است و در این میان تعداد کارگاه ها در اشترمل، جیجانکوه، سید شهاب و عین آباد بیشتر از سایر روستاها است به گونه ای که به گفته «سعدی عبدلی» بخشدار مرکزی تویسرکان تنها در روستای اشترمل 490 کارگاه فعال وجود دارد که تعدادی از این کارگاه ها خانگی است.

گفته می شود  70 درصد از اهالی روستای اشترمل به صنعت دست منبت کاری روی آورده اند که 35 نفر از این تعداد از بانوان روستایی هستند.

در کنار عمده خانه های این روستا کارگاه های کوچک مبل و منبت را مشاهده می کنیم، حتی شده در یک اتاق دو در چهار و شاید هم کوچکتر اهالی دست به کار شده و آستین های همت خود را برای تحقق اقتصادمقاومتی بالا زده اند و از آن جا که کارگاه ها در نزدیکی محل کارشان است اعضای خانواده با سرپرستان خود همسو و هم کار می شوند و فرزندان هم از همین دوران کودکی مبل ومنبت کاری را می آموزند و همچون فردی کارآفرین تربیت می شوند.


این روزها روستای اشترمل برای برگزاری نخستین جشنواره ملی مبل و منبت روستایی کشور آماده می شود، از این رو «یوسف سوری» نایب رئیس شورای اسلامی روستای اشترمل در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: اهمیت این جشنواره برای این روستا و شهرستان تویسرکان دو چندان است و علت آن کاندید شدن روستای اشترمل برای دریافت عنوان دهکده جهانی مبل و منبت از سازمان مربوطه است.
وی اظهار کرد: با توجه به سبک منحصر به فرد گلریز که خلق آن تنها در دستان هنرمند مردم این روستا است، دریافت این عنوان جهانی دور از انتظار نیست و اکنون وقت اتحاد و همدلی همه تویسرکانی هاست تا این افتخار نصیب شهرستان شود.
 نایب رئیس شورای اسلامی روستای اشترمل با بیان اینکه جشنواره گردو، فرش و منبت روزهای 22 تا 24 در تویسرکان برگزار می شود، افزود: در سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال برپایی این جشنواره کمک بسیار زیادی به رونق بخشیدن به صنعت مبل و منبت تویسرکان می کند.

زنگنه 

تصاویر تکمیلی: 
ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان