آخرین اخبار

17. مهر 1396 - 8:37   |   کد مطلب: 30902
شاید اگر حساسیت ها نسبت به کودکان و فرزندانمان بیشتر شود و آموزش های متناسب ارائه، شاهد تکرار رخدادهای تلخی همچون آتناها نباشیم، کودکان در گوشه و کنار شهر هستند، بازی می کنند، گاهی دست و جیغ و هورا، اما صدایشان آهسته است وحواسمان به آن ها باشد.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ روز جهانی کودک روزی است که برای یادبود و افتخار کودکان شناخته شده است. کشورهای و سازمان‌های بین‌المللی مختلف روزهای متفاوتی را به عنوان روز کودک اعلام کرده و مراسم این روز را در آن جشن می‌گیرند. 

۲۰ نوامبر روز جهانی کودک است که از سوی سازمان ملل متحد اعلام شده‌است. در این روز مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۱۹۵۹ اعلامیه حقوق کودک و در سال ۱۹۸۹ نیز کنوانسیون حقوق کودک را تصویب کرد واین هفته هم با عنوان هفته کودک معرفی شده است.

دنیای کودکان، دنیایی رویایی به دور از پلیدی است، اساساً، آنان زشتی ها، سیاهی ها و نامردی ها را نمی شناسند، اما گاهی گرفتار گرداب پلیدی های عده اندکی از بزرگترها با نقشه های شومشان می شوند، ماجرای آتنا و شیطان پارس آباد، پسر بچه ای درکرج  قاتا کفترباز و همین طور ماجراهای دیگری که شاید رخ دهد و رسانه ای نشده باشند، روزی می شنویم دخترک بچه ای با سن وسال کم و یا حتی پسربچه ای توسط قاتلی با هزارن نقشه وکلکی از سوی شخصی به داخل منزل، ماشین یا خانه ای شوم کشانده می شوند و شرم آورتر آن که قاتلان این ماجراهای تلخ به راحتی دست به هر جنایتی می زنند.

صدای لی لی بازی کردن آتناها دیگر نمی آید، سرخوردنشان بر روی سر سره ها، قائم باشک هم نمی کنند، مادری در گوشه خانه مات و مبهوت نشسته و پدر از داغ فرزند کمر شکسته است، بی آبرویان دخترشان را به یغما برده اند.

اینجاست که باید گفت جای خالی آموزش های مستمر به کودکان در مواجه با بحران های این چنینی برای دفاع از خود خالی است.

کودکان، دروغ نمی گویند، ازاین رو همه را راستگو می دانند و به طرفشان می روند

«زهرا سوری» یک کارشناس رواشناسی در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: دنیای کودک، پر ازلطافت، پاکی و صداقت است، آنان دروغ را نمی شناسند، شاید گاهی هم حتی با آبنباتی فریب داده شوند، کودکان، دروغ نمی گویند، ازاین رو همه را راستگو می دانند و به طرفشان می روند.

وی اظهار کرد: جای خالی فیلم هایی همچون "هیس، دختران فریاد نمی زنند"، با زبانی کودکانه برای آموزش خود کودکان و خانواده هایشان بسیار خالی است، حتی با ارائه آموزش های متعدد هم باید همیشه از کودکان مراقبت کرد.

این کارشناس رواشناسی افزود: تنها تذکر و آموزش های مکرر و مستمر می تواند ذهن یک کودک را راجع به خطر آگاه سازد و گرنه با یک مرتبه من گفتن و تو گفتن والدین راه به جایی نمی رود.

سوری تصریح کرد: کودکان معصوم و صادق هستند، در تصورشان پلیدی راه ندارد اگر والدین برای بازی کردن با کودشان وقت صرف نکنند، شاید هم اینان فردا روزی به دستان یک غریبه با داشتن وسیله ساده بازی همچون توپ نگاه کنندو  فریب خورده سوار بر خودروی او شوند و ادامه ماجرا.

باز می گردیم به دنیای کودکان و آموزش آنان با زبان نمایش و فیلم و سریال، این بار به سراغ «حمیدرضا رضایی مجد» می رویم، او یکی از مجریان تلویزیونی  است که سابق بر این تنها و تنها در صحنه تئاتر برای کودکان حضور داشته.

رضایی مجدد سال های سال است در برنامه کودک ونوجوان شبکه همدان عملکرد مثبتی همراه با دیگر فعالان این حوزه داشته است، به طوری که کودکان همدانی، رضایی مجدد را با نام «عمو حمید» می شناسند.

فرجام سریال تلخ "آتناها" با آموزش کودکان

و عموحمید از ماجرای های تلخ آتناها غمگین است، می گوید سابق بر این با بهره مندی از هنر برنامه های تلویزیونی و تئاتر برای آموزش کودکان استفاده هایی شده است، اما راجع به موضوع غریبه ها و چگونه پس زدن آنان از سوی کودکان آن گونه که باید آموزش های مستمر ارائه نشده.

او اظهار کرد: رخداد تلخی همچون آتنا ودر آخر قتل او دل هر کسی را به درد می آورد، حساسیت ها هم بیشتر شده است، از این رو از آنجا که هفته کودک وهفته نیروی انتظامی همزمان با یکدیگر شده است، با همکاری معاونت اجتماعی نیروی انتظامی در سال جاری دو برنامه یکی در روز دوشنبه و دیگری در روز چهارشنبه هفته جاری در قالب برنامه تلویزیونی  "چمن گل" از صدا وسیمای همدان برای کودکان و آموزش آنان پخش می شود.

کودکان، زبان نمایش رابهتر درک می کنند/آموزش دست رد کودکان به غریبه ها با برنامه های تلویزیونی

این مجری برنامه های کودکان در شبکه همدان افزود: در این نمایش ها و برنامه های تلویزیونی سعی شده با بیانی طنز و کودکانه مفاهیم و معانی دست رد زدن به هر تعارف غریبه ها را به کودکان بیاموزیم، که به طور مثال به غریبه ها اعتماد نکنند، به حرف هایشان گوش ندهند، تنهایی در کوچه بس کوچه ها بازی نکنند و جایی نروند، سوار بر خودروی غریبه ها نشوند و خوارکی های آنان را قبول نکنند و نخورند.

والدین گرامی این همه زر و زیور برای کودکان خود استفاده نکنید

رضایی مجد افزود: هم کودکان نیاز به آموزش دارند و هم والدین، به والدین هم باید گفته شود که این همه زیور آلات برای فرزندان خود استفاده نکنند تا چشمان پلید طمع دزدان و شوم فکران را از کودکانشان دور سازند، چرا که این زیور آلات گاهی سرآغاز یک عمل زشت و خطرناک علیه فرزندانشان می شود.

او تصریح کرد: کودکان باید با وسوسه های شیطانی عده ای اندک که در ظاهر به شکل دوست نما وارد می شوند آشنا شده و اعتماد نکنند و به هر لبخند و شکلات هر غریبه ای واکنش مثبتی نشانندهند و این گونه موارد را می توان در قالب برنامه های تلویزیونی و نمایش های مختلف برای کودکان به خوبی ترسیم کرد.

رضایی مجدد گفت: کودکان با شخصیت های نمایشی وتلویزیونی زود همنوا می شوند و سعی می کنند رفتار خود را به مانند یک شخصیت نمایشی درآورند و این گونه به سمت خوبی ها جذب می شوند و هم آموزش می ببیند و هم از برنامه لذت می برند.

وی تأکید کرد: دغدغه ما کودکان است و از آنجا که برنامه های کودک و نوجوان شبکه همدان رشد قابل توجهی داشته، سعی بر آن است تا مسائل آموزشی مختلفی هم در مشاوره با کارشناسان و با زبانی کودکانه در قالب نمایش وفیلم برای فرزندانمان ارائه شود، یککودک چهار، پنج ساله هیچ دفاعی از خود ندارد ولی اکر درستآموزش داده شودو والدین هم به خوبی از او مراقبت کنند، از دست نااهلان روزگار با وسوسه های شیطانی درامان می مانند.

به گزارش رودآور، شاید اگر حساسیت ها نسبت به کودکان وفرزندانمان بیشتر شود و آموزش های متناسب ارائه، شاهد تکرار رخدادهای تلخی همچون آتناها نباشیم، کودکان در گوشه و کنار شهر هستند، بازی می کنند، شادی می کنند، صدایشان آهسته است وحواسمان به آن ها باشد.

زنگنه 

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان