آخرین اخبار

2. دى 1397 - 6:50   |   کد مطلب: 30920
هنر و صنعت سفالگری در دهه های 60 و 70 یکی از منابع درآمدزایی فرسفجی ها بود که با کم توجهی متولیان امر، چند سالی به دست فراموشی سپرده شد و اما اینک که زمینه های لازم برای احیای آن فراهم شده و حتی سخن از تسهیلات حمایتی از کارآفرینان سفالگر در محافل مختلف به میان می آید، هنردوستان و افراد جویای کار می توانند از فرصت به دست آمده و البته به شرط تحقق وعده های مسئولان استفاده کنند و برای خود و خانواده هایشان کسب درآمد.

به گزارش خبرنگار  رودآور؛ آب، خاک و آتش و در آخر دستان هنرمند سفال گرانی که با بهره مندی از هنر خود با دستانی آغشته به گل و آب، پا می زنند و چرخ سفال گری را در شهر فرسج به راه انداخته و می چرخانند و فرسفج یکی از سه شهر شهرستان تویسرکان است که در حدود 15 کیلومتری شهر تویسرکان واقع شده.

هنر سفال گری از دیرباز منبع درآمد تعدادی از اهالی این شهر بوده است که سالیان سال به مرور زمان به دست فراموشی سپرده شد، اما دی ماه سال گذشته بود که با افتتاح مرکز آموزش و ترویج سفال در این شهر شهر جرقه های احیای سفالگری زده شد و این روزها سفال های فرسفج هم تا حدودی حتی به بازار فروش هم رسیده است.

زنده شدن هنر سفالگری می تواند در توسعه اقتصادی پویا و ایجاد اشتغال و حتی شادابی در حوزه کاری خود مؤثر باشد، چرا که سفالگر هم از کار خود لذت می برد و هم با طراحی های زیبا و متنوع می تواند از فروش سفال های تولید شده برای خود منبع درآمدی ایجاد کند.

به دنبال توسعه اقتصادی با بهره مندی از هنر سفال هستیم

پیش از این «حبیب مومیوند» فرماندار تویسرکان از فعالیت صنعت سفال شهر فرسفج در سال های گذشته و در دهه های 60 و 70  خبر داده بود، هنری که مردمان آن زمان برای کسب روزی ازآن بهره مند می شدند.
وی اظهار کرد: اگر کم توجهی و شاید غفلت در این صنعت نبود، هم اینک در این حوزه می بایست کارگاه های متعددی فعال می بود، اما با این حال و با توجه به سبقه تاریخی سفالگری در شهر فرسفج و علاقه مندی مردم این دیار به این صنعت، می توان امیدوار بود که با راه اندازی مرکز آموزش و ترویج سفال در فرسفج که سال گذشته کلید خورد، این صنعت رنگ و بوی تازه ای به خود بگیرد.
فرماندار تویسرکان حتی در نشست ها و جلسات متعدد از هنر سفال و سفالگری و احیای آن به عنوان یکی از بهترین منابع کسب درآمد برای فرسفجی ها یاد کرده است و حتی قول های مساعد حمایتی در راستای توجه و برخورداری سفالگران از تسهیلات ارزان قیمت کارآفرینی خبرداده بود.
احیای صنعت سفالگری برای تحقق اقتصاد مقاومتی

«میثم الوندی» رئیس میراث فرهنگی تویسرکان هم در این باره گفت: مرکز آموزش و ترویج سفال فرسفج همه روزه در دو شیفت  صبح و بعدازظهر آماده خدمت رسانی به علاقمندان در این حوزه است.
وی اظهار کرد: این مرکز با توجه به برنامه های اقتصاد مقاومتی و در راستای ایجاد اشتغال و حمایت ازتولید، تأسیس شده است، تا با احیاء صنعت سفال فرسفج و توسعه آن از متقاضیان فعالیت حمایت هایی شود.
حمایت از سفالگران با ارائه تسهیلات ارزان قیمت

رئیس میراث فرهنگی تویسرکان افزود: آموزش رایگان، صدور مجوزهای لازم، معرفی برای دریافت تسهیلات با نرخ چهار درصد به منظور راه اندازی کارگاه از دستورالعمل های حمایتی ما از افرادی است که به دنبال احیای این هنر هستند و علاقمندان می توانند یا به طور مستقیم به اداره میراث فرهنگی مراجعه کنند و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 08134928420 تماس بگیرند.
الوندی تصریح کرد: صنعت سفالگری در این مرکز آموزشی توسط هنرمندان دهه های 60 و 70 به متقاضیان آموزش داده می شود که خود ظرفیت بزرگی برای انتقال صحیح این هنر به نسل امروزی است.
اگر برنامه های حمایتی مسولان خوب باشد، بانوان هم از صنعت سفال استقبال می کنند


دارایی یکی از شهروندان فرسفجی است، او در گفت و گو با خبرنگار رودآور، از علاقه مندی خود به صنعت سفال خبر داد و گفت: من و دخترم به هنر علاقه بسیاری داریم و صنعت سفال را هم نوعی تفریح می دانیم و هم آموختن حرفه ای آن را راهی برای درآمدزایی خانواده خود.
ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان با صنعت سفال/کارآفرینی با تلفیق صنعت سفال و سازو کارهای مدرن
قلخانی از دیگر شهروندان فرسفجی هم عنوان کرد: صنعت سفال در کنار صنعت مبل و منبت اگر به درستی برای جوانان جویای کار معنا و ترجمه شود، جاذبه های بسیاری دارد، تنها کافی است فردی وارد این عرصه شود و کمی هم ذوق هنری داشته باشد، می تواند با کارآفرینی و حتی تأسیس یک کارگاه کوچک برای خود کسب روزی کند.
وی اظهار کرد: این صنعت قابل توسعه است و حتی قابلیت درآمدزایی بالایی می تواند داشته باشد، بدین ترتیب که با ساخت سفال های متعدد با طرح ها و شکل های مختلف و تلفیق آن با ساز و کارهای مدرن پاسخگوی سلیقه های امروزی بود.
متولیان امر پس از ارائه آموزش و تشویق به تأسیس کارگاه، در بازاریابی هم صنعتگران سفال را حمایت کنند

بیات هم که به تازگی به هنر و صنعت سفالگری علاقه مند شده است می گوید: احیای این صنعت خوب است، مسئولان امر زمینه را برای آموزش فراهم کرده اند و درسخنرانی های مختلف حرف از حمایت از سفالگرانی می زنندکه قصد ایجاد کارگاه دارند، این ها همه اگر عملیاتی شود بسیار عالی است، اما آیا از هم اینک برای بازارایی و به فروش رساندن تولیدات دست سفالگران قدمی برداشته اند یا نه؟!
وی تصریح کرد: امیدواریم که در زمینه فروش تولیدات هم قبل از هر اقدامی، بازار فروش را هم معرفی کنند تا کارآفرینانی که وارد عرصه سفالگری شده اند، با آینده نگری مناسبتری برنامه ریزی کنند.
به گزارش خبرنگار رودآور، هنر و صنعت سفال گری در دهه های 60 و 70 یکی از منابع درآمدزایی فرسفجی ها بوده است که با کم توجهی و شاید بی توجهی متولیان امر کم کم چند سالی به دست فراموشی سپرده شد و اما اینک که زمینه های لازم برای احیای آن فراهم شده است و حتی سخن از تسهیلات حمایتی از کارآفرینان سفالگر در محافل مختلف به میان می آید، هنردوستان و افراد جویای کار می توانند از فرصت به دست آمده و البته به شرط تحقق وعده های مسئولان استفاده کنند و برای خود و خانواده هایشان کسب درآمد.
و همه این موارد تنها زمانی روی می دهد که بسته های حمایتی مسئولان امر به ویژه در عرصه بازاریابی هم همیار و کمک کار کارآفرینان شود.

هنرمندان  سفالگر قدیم فرسفج

زنگنه 

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان