آخرین اخبار

10. تير 1399 - 7:59   |   کد مطلب: 32352
نقل و نبات یکی از سوغاتی های شیرین دیار تویسرکان است که نقل پزها از وجود کارگاه های نقل پزی خود در منظر عموم برای جذب کننده گردشگران بهره گرفته اند، اما عدم بسته بندی مناسب و تبلیغات، همچنان آفتی برای سوغات این شهرستان محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ هر شهر و دیاری سوغاتی های مخصوص به خود را دارد، گرچه تویسرکان را همگان به دلیل برخورداری از مرغوبترین نوع گردوی کشور، به عنوان پایتخت طلای سبز ایران می شناسند و البته بادام، سماق، آلو بخار، توت، آلبالو پشمک و صابون محلی هم از دیگر سوغاتی های این شهرستان است.

اما در این میان همچنان در سال های متمادی مردم این دیار با سوغاتی های شیرین خود از مسافران استقبال می کنند، در این جا علاوه بر تولید شاطه حلوایی که به عنوان یک محصول ارزشمند ثبت ملی شده است، نقل های شیرین با طعم و رنگ های متعدد نیز جز سوغاتی این شهرستان محسوب می شود.

وجود کارگاه های نقل پزی در منظر عموم، جذب کننده گردشگران

وجود کارگاه های نقل پزی به ویژه در اطراف بازار قدیمی و سرپوشیده تویسرکان که در این شهر به عنوان راسته بازار معروف است، چشم هر گردشگری را به خود جذب می کند تا مسافران لااقل دقایقی هم شده هنگام خرید نقل با نحوه تهیه آن هم به صورت اجمالی آشنا شود.

عمده این کارگاه های کوچک در همان مغازه های نقل فروشی ها قرار دارد و به این دلیل زیبایی ظاهری سنتی خاصی برای افرادی است که تاکنون نحوه پخت نقل را از نزدیک مشاهده نکرده اند.

نقل های متعدد برای ذائقه های مختلف/چای نقل پهلو عجب صفایی دارد

نقل پزها برای آن که پاسخگوی ذائقه های مختلف باشند، با طعم دار کردن نقل ها در جذب مشتری با هم رقابت می کنند، نقل های زنجبیلی، هلی، زعفرانی، گشنیزی، کنجدی، پسته‌ای، گردویی، بادامی، بیدمشکی و کاکائویی برخی از این انواع است، اگر گذرتان به این دیار خوش آب و هوا خورده باشد و مهمان مردمش شوید بدون تردید در کنار سینی های چای، در میان قندان، نقل های حبه شده را مشاهده می کنید که بیشتر از قندها برای خورده شدن چشمک می زنند.

عدم بسته بندی مناسب و تبلیغات، آفت سوغات تویسرکان

به گفته قدیمی ها، نقل پزی در تویسرکان به 150 سال پیش می رسد، نقل های این دیار طعم و عطر مناسبی دارند، گفته می شود روزانه پنج تا 6 تن نقل در کارگاه ها نقل تولید می شود، با این حال شاهد هستیم که همچنان با وجود گذشت سال ها، آن گونه که باید کارگاه نقل پزی از تکنولوژی روز برای بسته بندی بهره مند نیستند و نقل بهشت غرب ایران، به شکلی سنتی بسته بندی می شود، در حالی که اگر این محصول با کیفیت در بسته بندی های مناسب به بازار فروش عرضه و تبلیغات مناسبی هم در کنار این مسئله روی دهد، بی تردید شاهد درآمدزایی بیشتر از فروش نقل در تویسرکان و حتی صادرات آن خواهیم بود، تا جایی که زمینه اشتغالزایی بیشتر در این حوزه را هم فراهم می سازد.

اعلام آمادگی اداره صنعت، معدن و تجارت برای ارائه تسهیلات با حداقل سود6درصد به متقاضیان ایجاد کارگاه های بسته بندی

با این حال  متولیان صنعت، معدن و تجارت تویسرکان اعلام آمادگی کرده اند که به افرادی که توان ایجاد کارگاه بسته بندی دارند، برای استفاده از تسهیلات با حداقل سود 6 درصد همکاری می کند.

امید آن که افرادی در راستای ایجاد کارگاه های بسته بندی نقل وارد عرصه شوند و البته مسئولان متولی نیز با آنان همکاری لازم را داشته باشند تا مراحل دریافت تسهیلات کم بهره در حرف و عمل به سهولت طی شود و متقاضیان پا پس نکشند.

زنگنه 

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان