آخرین اخبار

17. دى 1398 - 6:02   |   کد مطلب: 32587
توجه به صنعت مبل و منبت، بیدار کننده اقتصاد خفته در یک شهر؛
مشق رقص چکش بر چوب، کودکان را هم به ذوق آورده
اجازه واردات دستگاه های سی.ان.سی، بازاریابی ضعیف و ناصحیح، نبود نمایشگاه و محل عرضه مستیم مبل و منبت، توجه نه چندان به زمینه چینی برای حضور سرمایه داران و عدم ارائه راهکاری برای حذف واسطه ها و دلالان، عدم بهره گیری جامع تر از نظرات استادکاران ماهر منبت و نبود مشاوره های مناسب برای ارائه طرح های بازارپسند به عمده منبت کاران، همه و همه می تواند تهدیدی جدی برای منبت کاران باشد.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ اینجا در شهرستان تویسرکان مردم این دیار حتی در روستاها از گذشته های دور علاقه بسیار به هنر دست و صنایع دستی از جمله فرش بافی، گلیم بافی، سفالگری و به ویژه منبت داشته و دارند.

تویسرکانی ها به نشان جغرافیایی منبت بسنده کردند!

صدای چکش و چوب برای منبت کاران صدای کسب و روزی حلال است، بوی چوب های کنده کاری شده، بویی نوید بخش رهایی از بیکاری است، گرچه تویسرکان با برخورداری از بیش از چهار هزار و 700 کارگاه مبل و منبت و فعالیت بیش از هفت هزار نفر در این حوزه، حرف اول را در استان می زند، اما عنوان شهر ملی مبل و منبت را به دلایلی که شاید برای تویسرکانی ها قابل قبول نبود به ملایری ها دادند و البته ناگفته نماند نشان جغرافیایی این صنعت دست از سوی میراث فرهنگی به تویسرکانی ها به تویسرکانی ها اختصاص یافت.

توجه به صنعت مبل و منبت، بیدار کننده اقتصاد خفته تویسرکان

شنیده شده در تویسرکان کمی توجهی و شاید عدم توجه مسئولان متولی امر در راستای ایجاد و هماهنگ ساختن بازارچه های تولید مبل و  منبت از صفر تا صدش زمینه داشتن عنوان شهر ملی منبت را از آن ها دور ساخت، با این وجود نمی توان نشست و تنها دست روی دست گذاشت، چرا که توجه به این هنر دست می تواند رونق بخش اقتصاد خفته تویسرکان شود، اقتصادی که در این شهرستان وابسته بهتولید گردو است و اگر هرز چندگاهی، سرمای زودهنگام پاییزه و دیر هنگام بهاره از راه برسد، معلوم نیست که سرمازدگی باغات همانند پنجم اردیبهشت ماه چنسال 94، چه بر سر باغات گردو می آورد، سرمایی که در آن سال با اسیب رساندن به بیش از 85 درصد درختان گردو، خساراتی در حدود 120 میلیارد تومان به تویسرکانی ها زد.

کاهش بارش ها هم خشکسالی را به بار می آورد و خشکسالی نیز زمینه آبرسانی ضعیف به درختان و در نهایت ضعیفتر شدن درختان گردو و پدید آورنده آفاتی همچون کرم خراط می شود که به جان درختان می افتد و باز محصول گردو و به دنبالش اقتصاد شهرستان که وابستگی بسیار به این محصول دارد دچار مخاطره می شود.

بیکاری، زمینه ساز مهاجرت به کلان شهرها شده

شهرستان تویسرکان در سال های گذشته بهره چندانی از عمده صنایع مختلف نبرده است و معضلی به نام بیکاری، گریبانگیر جوانان آن شده، تا جایی که در حدود یک بازه زمانی 30 تا 35 ساله، بیش از 30 هزار نفر از این شهرستان به کلان شهرها مهاجرت کرده اند آن هم به طور عمده به دلیل نبود شغل.

اگر شغلی باشد مهاجرت به ویژه در روستاها کاهش می یاید، روستاهایی که مردمانش با آمدن سرمای زمستان و دوری از کار کشاورزی و باغداری، می توانند با داشتن کارگاه های مبل و منبت منبع درآمدی داشته باشند.

در تویسرکان روستاهایی همچون سید شهاب، اشترمل، جیجانکوه و عین آباد از ظرفیت های و زمینه های مناسبی تولید مبل و منبت برخوردار هستند و سالیان سال است در این روستاها و البته کمی کمرنگ تر در برخی دیگر از روستاها جوانان و حتی زنان مشغول به منبت کاری هستند و بدین ترتیب برای خانواده هایشان روزی حلال کسب می کنند.

هنوز مبل و منبت تویسرکان حمایت ویژه از سوی مسئولان متولی به خود ندیده است/دست دلالان، دسترنج منبت کاران را به باد می دهد

اما نبود انسجامی که باید، بین منبت کاران و عدم حمایت های به موقع و همه جانبه از سوی مسئولان امر، زمینه ای می شود تا مبل های تولید شده گاهی بدون رویه کاری، مستقیم در بازارهای دیگر خارج از شهرستان با قیمتی بسیار پایین فروخته شود و منبت کاران حاصل دسترنج خود را نبرند و بیشتر سودش به جیب دلالان، واسطه ها و برخی صاحبان بازارهای مبل و منبت در خارج از تویسرکان برسد.

اگر به این هنر دست رسیدگی بیشتری شود و منبت کاران از تسهیلات کم بهره، بهره مند شوند جوانان جویای کار به جای رها کردن زندگی خود در شهر خودشان مشغول به کار می شوند و برای کاریابی غم غربت را به جان نمی خرند.

اشترمل، دهکده مبل و منبت در کشور؛ یعنی ظرفیت بسیاری برای منبت کاران تویسرکانی وجود دارد

به گفته «سعدی عبدلی» تنها در روستای اشترمل که به عنوان دهکده مبل و منبت تکشور شناخته می شود، بیش از 490 کارگاه مبل و منبت وجود دارد و درحدود 40 درصد از اهالی روستا مشغول به منبت کاری هستند، مردم این دیار می گویند منبت کاری با پوست و خونشان آمیخته است و عمدتاً منبت کاران حرفه ای هستند تا جایی که بیش از 30 بانوی منبت کار نیز در این روستا فعالیت و امرار معاش می کنند.

مشق رقص چکش بر چوب، کودکان را هم به ذوق آورده است

اصلاً کودکان در این روستا و حتی در دیگر نقاط شهرستان خواه ناخواه به دلیل همجواری کارگاه های کوچک منبت کاری در کنار پدرانشان مشق رقص چکش بر چوب می آموزند، بدون آن که پدرانشان به آنان چیزی بگویند تنها نگاه می کنند و بازی، گاهی هم بازیگوشی، اما همین که توان در دست گرفتن قلم و دیگر وسیله باری برای منبت کاری را در وجودشان احساس می کنند، وارد میدان می شوند گاهی از همان سنین نوجوانی و جوانی به این حرفه روی می آورند.

واردات دستگاه های سی.ان.سی(C.N.C) به بازار منبت کاری، چکشی بر سر منبت کاران!/خزان منبت کاران با دستگاه های سی.ان.سی وارد شده از چین، کره و ایتالیا

منبت کاران چکش می زنند و زیبایی و با کنده کاری بر چوب زیبایی می آفریند و اما در این میان آنان واردات دستگاه های سی.ان.سی به بازار منبت کاری، را چکشی بر سر خودشان می دانند، چرا که واردات این دستگاه ها از چین گرفته تا کره و ایتالیا زحمات آنان را یک شبه به باد می دهد و دیگر اجازه خودنمایی هنر دست را نمی دهد.

استفاده برخی منبت کاران از این دستگاه از تعداد فعالان این عرصه می کاهد و زمینه بیکاری برخی کارگرانش فراهم می سازد و مانند برگ پاییزی، خزان منبت کاران می شود.

«جعفری» رییس اتحادیه مبل و منبت تویسرکان که بیش از 30 سال فعالیت در این عرصه دارد، خطر دستگاه سی.ان.سی را خطری جدی برای تعطیلی کارگاه ها و در نهایت افزایش بیکاران این حوزه می داند.

هنوز نقش گلریز، از دستبرد دستگاه سی.ان.سی جان سالم به در برده است

با این وجود، طرح و نقش ویژه ای در تویسرکان به نام نقش گلریز در منبت کاری، هنوز از دستبرد این دستگاه جان سالم به در برده است و کسی نمی تواند با دستگاه وارداتی بر پیکره چوب ها چنین نقشی را حکاکی و کنده کاری کند، منبت کاران، صنعت منبت کاری را در هنر دستش می دانند نه در هنر نمایی دستگاه هایی که تیشه به ریشه منبتشان می زند.

حمایت های مسئولان از حرف به عمل سوق داده شود

چوب ها که به طور عمده چوب تنه های بزرگ درخت گردو است، کم کم به قطعه های کوچکتر برش داده می شوند و منبت کار با قلم ها و اسکنه ای فلزی بر روی چوب ها نقش می بندد، نقش هایی برگرفته از طرح های اسلیمی و یا خطوط کوفی، گاهی هم نقش های ایجاد شده بر روی چوب ها برگفته از طرح های هخامنشی می شود و گاهی دیگر شیر، مرغ و فیل و ترکیبی از گل و ختایی و در نهایت بسیار تماشایی.

با این وجود هستند منبت کارانی که از نبود حمایت هایی که باید از سوی مسئولان داشته باشند گلایه مندند، مسئولانی که در عمده برنامه های خود به ویژه در سال های اخیر به گفته منبت کاران بیشتر حرف زده اند تا عمل کرده باشند.

به گزارش رودآور؛ بازاریابی ضعیف و ناصحیح، نبود نمایشگاه و محل عرضه مستیم مبل و منبت، توجه نه چندان به زمینه چینی برای حضور سرمایه داران و عدم ارائه راهکاری برای حذف واسطه ها و دلالان، عدم بهره گیری جامع تر از نظرات استادکاران ماهر منبت و نبود مشاوره های مناسب برای ارائه طرح های بازارپسند به عمده منبت کاران، همه و همه می تواند تهدیدی جدی برای منبت تویسرکان باشد که همیاری مسئولان و متخصصان حوزه های مرتبط را بیش از پیش می طلبد.

زنگنه 

انتهای پیام/

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان