آخرین اخبار

15. دى 1397 - 0:10   |   کد مطلب: 32877
کارشناسان می گویند معدن بالا دست سد سرابی با ضوابط و دستور العمل های زیست محیطی مطابقت ندارد، حال باید منتظر ماند و دید متولیان امر چگونه با ادامه فعالیت این معدن که گفته می شود آب شرب یک شهر را به خطر انداخته، برخورد می کنند، معدنی که از فعالیت آن عایدی نصیب مردمان این دیار نمی شود.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ "کارشناسان می گویند؛ معدن سنگ بالادست سد سرابی تهدیدی برای آلودگی آب سد+تصاویر"، "بر بساطی که بساطی نیست! معدنی که کار دست باغداران می دهد/ آیا مخزن سد سرابی در خطر است؟" و چندین گزارش دیگر در سایت خبری رودآور، حاکی از در خطر بودن سلامت آب سد سرابی و محیط زیست تویسرکان دارد.

فرماندار تویسرکان: معدن بالا دستی سد سرابی ممکن است به سلامت مردم آسیب بزند

موضوعی که حتی در خبرگزاری های دیگر به نقل از «حبیب مومیوند» فرماندار تویسرکان نیز مورد تأید قرار گرفت و وی "با اشاره به اینکه فعالیت معدن بالا دستی سد سرابی این سد را با خطرات و تهدیدهای جدی روبه رو می‌کند گفت: معدن بالا دستی سد سرابی حریم سد و رودخانه را رعایت نکرده و ممکن است به سلامت مردم آسیب بزند."

اینکه یک شرکت خصوصی مالک معدن بالادستی سد سرابی تویسرکان است و از برداشت سنگ های قیمتی آن از جمله گرانیت، چیزی به دست تویسرکانی ها نمی رسد یک طرف ماجرا است و طرف دیگرش به خطر افتادن سلامت آبیاست که درپشت سد جمع آوری می شود و مردم این دیار را تهدید می کند.

گلایه های مردمی از فعالیت معدن بالا دست سد سرابی به شبکه های اجتماعی هم کشیده شد

به تازگی نیز در کانال های تلگرامی تویسرکان این مطلب آمده است که البته توسط سایت خبری رودآور نه تأیید ونه رد صددرصد می شود"چندین سال است که معدن سنگی در بالای دریاچه سد سرابی تویسرکان مشغول فعالیت است و بخش اعظمی از کوه را برای بهره برداری برداشت کردهاند، اما جالب این است در مشاهدات تقریبا با این حجم برداشت از کوه هیچ نخاله و خرده سنگ و خاکی مشاهده نمی شود که گویا بهره بردار معدن خاک و خرده سنگ های بلا استفاده معدن را با فرسایش گسترده به داخل دریاچه سد هدایت می کند و با توجه به اینکه دقیقا این معدن در دهانه ورودی رودخانه سد سرابی قرار دارد خاک و خرده سنگ به داخل دریاچه سد فرسایش داده اند.

حال مردم تویسرکان تنها خواهان تعطیلی معدن سنگ نیستند بلکه مردم خواهان لایروبی ضررهای وارده از سوی این معدن در پر کردن دریاچه سد سرابی هستند و بهره برداران و مالکان معدن بالای سد سرابی باید ضرر و زیان وارده در این سال ها را جبران کرده و کوتاهی مسئولان دخیل در این ضرر جبران ناپذیر تحت تعقیب و مجازات قرار گیرند.

در بخشی دیگر از این پیام های مردمی آمده که :ناگفته نماند این سد آب شرب چند ده هزار نفر را تأمین می کند که با این روند شاید تا چند سال دیگر سد سرابی به یک دریاچه پر از گل و آلودگی تبدیل شود.
چند روز پیش هم در خبرگزاری ها بحث شکایت آبفا استان همدان از این معدن منتشر شد.
با علم اینکه بارش ها کی شروع می شود معدن شروع به هدایت خاک ها و ضایعات معدن سنگ به ورودی رودخانه می کنند تا با شروع بارش به ویژه در فصل بهار رسوبات با جریان آب کنده و به داخل مخزن سد هدایت شود.
بنابراین هرچه سریعتر به لحاظ تخریب سد و بیت المال جا دارد دادستانی و دادگستری شهرستان تویسرکان برای دفاع از منافع عمومی و بیت المال وارد عمل شده و با اعزام تیم کارشناسان زمین شناسی و محیط زیست حجم تخریب زمین و فرسایش و رسوبگذاری به داخل دریاچه سد سرابی را جهت برآورد خسارت وارده به بیت المال تعیین کنند. و برای لایروبی و جبران خسارت تصمیمی عاجل گرفته شود."
مدیر محیط زیست تویسرکان: معدن سنگ گرانیت با ضوابط و دستور العمل های زیست محیطی مطابقت ندارد
سابق بر این همان طور که در سایت خبری رودآور آمد، گفته شد که کارشناسان معتقد هستند که فعالیت معدن سنگ گرانیت بالادست سد سرابی با شرایط موجود می تواند عمر مفید سد را کاهش دهد.

و اما « محمدکرمعلی گیلانه» مدیر محیط زیست تویسرکان گفته که معدن موجود در بالا دست سد سرابی با ضوابط و دستور العمل های زیست محیطی مطابقت ندارد و آن فاصله ای که باید با رودخانه تغذیه کننده آب سد در نظرگرفته شود متأسفانه مورد توجه قرار نگرفته است و سرباره های آن به طور کامل به داخل رودخانه می آیند و مسیر حرکت و جریان آب رودخانه را تا حدودی مسدود کرده است.

به گزارش رودآور؛ باید منتظر ماند و دید متولیان امر چه دستگاه های اجرایی و چه دستگاه های نظارتی چگونه با ادامه فعالیت این معدن که گفته می شود آب شرب یک شهر را به خطر انداخته برخورد می کنند، معدنی که از فعالیت آن عایدی نصیب مردمان این دیار نمی شود.

زنگنه 

انتهای پیام/

 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان