آخرین اخبار

22. شهريور 1397 - 7:32   |   کد مطلب: 34480
رزمایش اقتدار سپاهیان محمدرسولالله(ص)2 از نهم شهریور آغاز شده و تا بیست نهم این ماه ادامه دارد، در مرحله دوم این رزمایش که هم اینک در دست اجرا است، 25 گروه جهادی در قالب تیم های مختلف به مناطق، در راستای محرومیت زدایی، خدمت رسانی و ارائه آموزش های گوناگون اعزام شده اند

به گزارش خبرنگار رودآور؛ تویسرکان را به عنوان پایتخت طلای سبز ایران می شناسند، یعنی پایتخت تولید گردو، چرا که همگان و به اذعان کارشناسان، گردوی این شهرستان از مرغوبیت بالایی برخوردار است.

این شهرستان با برخورداری از بیش از پنج هزار هکتار باغات گردو جزء تولیدکنندگان اصلی این محصول در استان همدان وحتی کشور است، به طوری که به گفته مسئولان از 53 هزار تن گردوی تولید شده سالانه در استان، در حدود 15 تا  16 هزار تن در این شهرستان تولید می شود.

اقتصاد این شهرستان به طور عمده و به دلیل تک محصولی بودن به طور مستقیم و غیرمستقیم وابسته به باغات گردوی آن است و اگر روزگار باغداران بر وفق مراد باشد آن سال اقتصاد شهرستان هم تا حدودی در سطح مناسبی قرار دارد و اگر نه، بی تردید بر معیشت مردم تأثیرگذار است.

اما در این میان گاه گاه هایی سرما و گرما و آفاتی همچون کرم خراط بر تولید این محصول استراتژی اثر می گذارد و در چندین سال گذشته با پیگیری های مفتح نماینده تویسرکان در مجلس و دیگر مسئولان متولی با اجرای طرح های متنوع و سرشاخه کاری و پیوندزنی به سمت مقاوم سازی درختان گردو پیش رفته اند.

با این وجود هنوز تا آن مرحله ایده آل فاصله بسیار است، از این رو تیم های بسیج مهندسین و بسیج سازندگی با بهره گیری از متخصصین جهادگر حوزه کشاورزی پای کار آمده اند.

«رضا ناصری» مسئول بسیج سازندگی تویسرکان با اشاره به برگزاری اردوهای هادی متنوع در سطح شهرستان به ویژه در مناطق محروم، گفت: محرومیت زدایی به روش های مختلف و برگزاری اردوهای جهادی و آموزشی از اصلی ترین برنامه های بسیج سازندگی است و این روزها با توجه به برگزاری رزمایش خدمت، این فعالیت ها به صورت متمرکز و منسجم تر اجرایی می شود.

وی با بیان اینکه حدود پنج هزار از باغات تویسرکان مختص باغات گردو است و توجه به آفات درختان آن، در اقتصاد شهرستان هم اثرگذار است، اظهار کرد: به همین دلیل، بسیجیان متخصص به ویژه در حوزه کشاورزی و باغداری به برگزاری دوره های آموزشی پرداخته اند.

مسئول بسیج سازندگی تویسرکان افزود: در این دوره ها آموزش نگهدارى باغات از آبیاری به هنگام، کودپاشی هرس شاخه ها و شاخه زنی گرفته تا پیوند زنی و نصب تله فرمونی برای مبارزه با کرم خراط از سوی متخصصین ارائه می شود.

ناصری با بیان اینکه یکی از راهکارهای مقابله با خسارات کرم خراط، تله فرمونی مختل‌کننده جفت‌گیری کرم خراط گردو است، تصریح کرد: اصل آموزش های این دوره به طور عمده به نحوه مبارزه با آفت کرم خراط اختصاص یافته که خوشبختانه با استقبال کشاورزان روبرو شد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه خدمت به مردم همچنان ادامه دارد و لحظه ای نمی نشینیم، ابراز امیدواری کرد: با آموزش های لازم، در نهایت شاهد تولید محصول گردوی مرغوبتر با کمیت بالاتری در تویسرکان باشیم تا چرخ اقتصادی این شهرستان رونق بگیرد.

به گزارش رودآور؛ رزمایش اقتدار سپاهیان محمدرسولالله(ص)2 از نهم شهریور آغاز شده و تا بیست نهم این ماه ادامه دارد، در مرحله دوم این رزمایش که هم اینک در دست اجرا است، 25 گروه جهادی در قالب تیم های مختلف به مناطق، در راستای محرومیت زدایی، خدمت رسانی و ارائه آموزش های گوناگون اعزام شده اند و ارائه آموزش مبارزه با کرم خراط درختان گردو بخشی از این فعالیت ها علاوه بر برنامه های عمرانی است.

زنگنه

تصاویر تکمیلی: 
ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان