آخرین اخبار

30. مهر 1395 - 23:27   |   کد مطلب: 24727
با تغییر روش زندگی و افزایش استفاده از فضای مجازی می‌طلبد مسوولان زمینه‌ای را فراهم سازند تا مدارس به عنوان یک پایگاه عظیم استعدادپروری جدی گرفته شوند اما در عمل این گونه نیست!

به گزارش رودآور  به نقل از خبرگزاری فارس، متاسفانه برخلاف سایر کشورهای جهان در کشورمان ورزش دانش‌آموزی کمتر جدی گرفته می‌شود و همه نگاه‌ها و توجه به سمت ورزش قهرمانی می‌رود.

این یک حفره بزرگ در توسعه ورزش است زیرا ما از پایگاه بزرگی چون مدارس برای کشف استعداد‌ها و بروز نوابغ دور مانده‌ایم و همین امر نمی‌تواند فردای ورزش را ضمانت کند.

استعدادیابی در رده‌های پایه یک جدی گرفته نمی شود در صورتی که اهمیت توجه به رده‌های پایه و ورزش دانش‌آموزی باید بیشتر از قبل برای وزارت ورزش و فدراسیون‌های ورزشی تبیین شود.

تنها با کاغذبازی، بخشنامه و اجباری کردن بخشی از رشته‌های ورزشی در مدارس نمی‌توان وضعیت ورزش را که نبض هر جامعه‌ای است بهبود بخشید.

در کشورهای توسعه‌ یافته ضمن توجه به ورزش دانش‌آموزی، هزینه‌های بسیار هنگفتی در این زمینه می‌شود، اما در کشور ما ورزش دانش‌آموزی همچنان در کما به سر می‌برد.

بی‌توجهی به این بخش در شرایطی است که پایه و اساس ورزش قهرمانی در هر کشور از رده‌های پایه شکل می‌گیرد و در کشورهای مختلف برای اینکه قهرمانان آینده‌شان را تربیت کنند، نگاه خاصی به رده‌های پایه و به خصوص ورزش دانش‌آموزی و مدارس دارند.

متاسفانه شعارزدگی در جامعه ورزشی ما بسیار است و هنوز آن طور که باید و شاید نتوانسته‌ایم مشارکت مردم را در توسعه ورزش افزایش دهیم، حتی از پایگاه‌های پراستعداد مدرسه و دانشگاه نیز غافل مانده‌ایم که رفع این مشکل نیازمند یک بازنگری اساسی است.

ایران معدن استعدادهای زیادی در بخش ورزش است که باید کشف شوند تا با آموزش‌هایی که از سنین پایین می‌بینند، بتوانند آینده ورزش کشور را بیمه کنند، به همین دلیل وزارت ورزش و فدراسیون‌ها باید ضمن همکاری مشترک با آموزش‌ و پرورش و الگو گرفتن از سایر کشورهایی که در زمینه رده‌های پایه موفق هستند، در این مسیر حرکت کنند تا در آینده، ورزش کشور از قهرمانان خالی نشود و دانش‌آموزان مستعد، استعدادشان در سایه بی‌توجهی‌ها هرز نرود.

نباید هیچ بهانه‌ای در این زمینه را قربانی سلامت و تندرستی آینده‌سازان جمهوری اسلامی ایران کنیم اگر نسل آینده ما دچار مشکلات جسمانی، قامتی، حرکتی، چاقی و لاغری باشند به‌ طور قطع آینده کشور ما با تهدید مواجه خواهد شد اگر آموزش‌ و پرورش تنها به پرورش تفکر و عقل دانش‌آموزان بپردازد باید بداند که عقل سالم در بدن ناسالم فایده‌ای برای جامع ما در بر نخواهد داشت.

متاسفانه عدم توجه کافی به ورزش دانش‌آموزی از یک سو و نبود امکانات مناسب برای ورزش کردن از سوی دیگر زنگ خطری است که صدای آن را باید به گوش مسوولان امر رساند.

تغییر روش زندگی، اهمیت تربیت بدنی را دوچندان می‌کند

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پروش استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: با تغییر روش زندگی در جامعه امروز و کمک تحرکی کودکان، نهادینه کردن فرهنگ ورزش و تربیت بدنی در بین دانش‌آموزان را نیز باید جدی گرفت.

عبدالله جعفری با اشاره به جدی گرفته شدن تربیت بدنی در مدارس، اظهار کرد: با توجه به تغییر سبک زندگی به آپارتمان‌نشینی، سوء تغذیه و گسترش استفاده از فضای مجازی که امروز حتی به پایین‌ترین پایه تحصیلی نیز کشیده شده، فعالیت جسمانی به حداقل خود رسیده و 2 ساعت درس تربیت‌ بدنی برای هر دانش‌آموز کافی نخواهد بود.

وی ادامه داد: به همین منظور آموزش‌ و پرورش علاوه بر درس تربیت‌بدنی و زنگ ورزش، فوق‌برنامه‌هایی نیز برای حداقل جبران، در نظر گرفته است.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره فوق برنامه‌های ورزش دانش‌آموزان، تصریح کرد: ورزش صبحگاهی و حیاط پویا در مدارس ابتدایی به ویژه مدارس دخترانه و المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای به عنوان مکمل کمبود ساعت در نظر گرفته شده است.

وی شرایط جوی و آب و هوایی همدان را یکی از دلایل عدم استفاده صحیح از زنگ ورزش قلمداد کرد و گفت: شرایط جغرافیایی و سردسیری همدان موجب شده تنها در فصل مهر و آبان امکان استفاده از حیاط مدارس وجود داشته باشد.

جعفری نیاز آموزش و پرورش استان را به استفاده از فضاهای سرپوشیده ورزشی را مهم ارزیابی کرد و افزود: طی برنامه پنجم توسعه باید قریب به یکصد فضای ورزشی در اختیار آموزش‌ و پرورش استان همدان قرار گیرد.

وی اضافه کرد: در صورت تکمیل و ساخت فضاهای ورزشی در دست اجرا، سرانه فضای دانش‌آموزی به 2/1 متر مربع برای هر دانش آموز خواهد رسید.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان همدان نبود منابع اعتباری را باعث توقف ساخت و ساز استخرهای دانش‌آموزی عنوان کرد و افزود: متأسفانه وضعیت اعتباری برای تکمیل و ساخت پروژه‌های ورزشی خوب نیست و استخرهای دانش‌آموزی با 40 درصد پیشرفت فیزیکی روی دست آموزش‌ و پرورش مانده است.

مدارس پایگاه ناب استعدادپروری ورزش است

رئیس هیأت ورزش‌های دانش‌آموزی استان همدان با اشاره به اهمیت ورزش در بین دانش‌آموزان، اظهار کرد: آنچه که جامعه امروز از آموزش‌ و پرورش به عنوان نهادی که بهترین استعدادها را در اختیار دارد مطالبه می‌کند شناسایی استعدادها در زمینه‌های مختلف به خصوص ورزش است که باید در این حوزه استعدادیابی انجام و دانش‌آموزان نخبه به تیم‌های ورزشی معرفی شوند.

بابک صمدیان با بیان اینکه استعدادیابی مقوله‌ای جدی است و در هرم مسابقات مدرسه به عنوان کف هرم تعیین می‌شود؛ افزود: دانش‌آموزان با تصمیمات شورای ورزش مدارس و مدیریت مدیر آموزشگاه و معلم تربیت ‌بدنی در قالب تیم‌های کلاسی و بین کلاسی در مسابقات ورزشی شرکت می‌کنند.

وی با بیان اینکه کشف استعدادها توسط معلم تربیت‌بدنی منجر به معرفی یک قهرمان در استان می‌شود، تصریح کرد: بسیاری از قهرمانان ورزشی مطرح کشور، فعالیت ورزشی خود را از مدارس آغاز کرده اند و به همین خاطر موفقیت در رشته‌های مختلف، با توجه جدی به استعدادهای مختلف ورزشی در مدارس محقق خواهد شد.

رئیس هیأت ورزش‌های دانش‌آموزی استان همدان خاطرنشان کرد: همدان از ظرفیت‌های بالای ورزشی برخوردار بوده و استعدادهای قابل توجهی در مدارس آن وجود دارد که تلاش مجموعه ورزش و جوانان و آموزش‌ و پرورش، شناسایی این استعدادهاست.

حداقل امکانات ورزشی مدارس هم بسیار پایین است

یکی از اولیای دانش‌آموزان همدان نبود فضای ورزشی مناسب را باعث کندی ذهن و بدن دانش‌آموزان دانست و اظهار کرد: حیات مدارس استاندارد لازم را برای ورزش کردن ندارد و زنگ ورزش در مدارس از ضعف‌های بی‌شماری برخوردار است.

جاسم حصارخانی تاکید کرد: همدان شهری و سردسیر است و بیشتر ایام مدارس هم در فصل سرما و بارندگی قرار دارد و با کوچک‌ترین سرمایی که فرا می‌رسد عملاً همین زنگ ورزش نیز تعطیل می‌شود.

وی ادامه داد: مدیران آموزش و پرورش در کنار تربیت علمی و فرهنگی کودکان، باید تربیت بدنی دانش‌آموزان را هم جدی بگیرند و زمینه را برای ساخت و ساز فضاهای سرپوشیده ورزشی فراهم سازند.

این شهروند بیان کرد: وقتی ذهن و علم فرزندان ما در بدن سالمی قرار نداشته باشد نمی‌تواند در آینده مثمر ثمر باشد و باید شعار عقل سالم در بدن سالم را جدی بگیریم.

وی اضافه کرد: نباید به سهل انگاری تربیت بدنی امروز، نسلی را برای فردا تربیت کنیم که از بسیار بیماری‌های جسمانی رنج برند.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان