آخرین اخبار

27. آبان 1395 - 7:16   |   کد مطلب: 25207
رئیس اورژانس کشور از اعزام بی سابقه متخصصان جراحی به عراق خبر داد، گفت: در راستای پیشگیری از انتقال بیماری های عفونی، گوارشی و واگیردار آب لوله کشی دو شهر نجف و کربلا کلرزنی می شود.

«پیرحسین کولیوند» در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: یک شنبه و دوشنبه هفته جاری برای پیگیری امور درمان و مسائل زائران به همراه هیأتی به کشور عراق رفته و در شهر نجف با ریاست بهداشت و درمان آن شهر، پیگیری و بحث و تبادل نظر درباره مسائلی که کارشناسان ما گفته بودند انجام شد.

وی با بیان اینکه حوالی ساعت 15 روز یکشنبه به سمت کربلا حرکت کردیم و در بین مسیر از تمامی درمانگاه ها بازدید هم شد، اظهار کرد: اعزام متخصصان جراح از جراح ارتوپد و مغز و اعصاب گرفته تا جراح عمومی و متخصصان داخلی و قلب از اقدامات ویژه اورژانس در سال جاری است که اکنون انان در بیمارستان ها و درمانگاه های عراق به همراه چند مترجم حضور دارند.

مشاور وزیر بهداشت در ادامه افزود: در عراق متوجه شدیم آب لوله کشی دو شهر کربلا و نجف از ساعت 24 شب تا ساعت 9 صبح فاقد کلر است، از این رو برای جلوگیری از انتقال بیماری های گوارشی، عفونی و واگیردار، کلرزنی آب این دو شهر در دستور کار قرار گرفت.

کولیوند از تشکیل قرارگاه مشترک سلامت بین ایران و عراق هم در این دو شهر خبر داد و تصریح کرد: به جز هماهنگی های لازم برای بهداشت و سلامت زائران، یکی از اقدامات اساسی این قرارگاه شناسایی بیماری های عفونی و تلاش برای درمان آن عده از افرادی است که مبتلا شده اند تا از همه گیر شدن آن بیماری ها جلوگیری شود.

وی عنوان کرد: همچنین رسانه های عراقی با همکاری ایرانی ها اقدامات و برنامه های مناسبی در راستای آموزش و اطلاع رسانی برای پیشگیری از بیماری های واگیردار و سلامت زائران در دست اجرا دارند.

رئییس اورژانس کشور گفت: نخستین اقدامی که بعد از اربعین خواهیم داشت تشکیل نشستی در راستای تجزیه و تحلیل و بررسی نقاط ضعف و قوت برنامه های سال جاری است تا از هم اکنون بتوانیم برای سال آینده تصمیمات مناسبت تر و جامعتری بگیریم.

کولیوند در ادامه به ارسال دارو به عراق هم اشار کرد و افزود: از آنجا که کشور عراق درگیر با تکفیری های داعش و جنگ بوده و با کمبود دارو مواجه است، داروهای لازم نیز ارسال شده است.

وی از آمادگی کامل نیروهای اورژانس در عراق خبر داد و گفت: انتقال مجروحان حادثه تلخ سامراء در کمتر از 12 ساعت به میهن نشان دهنده سرعت عمل نیروهای واکنش سریع اورژانس بود.

رییس اورژانس کشور به آلودگی هوا و بیماری های مرتبط با آن به ویژه در راهپیمایی هم اشاره کرد و گفت: با توجه به گرد و غبار موجود در هوا و احتمال سرد شدن و کولاک در هنگام بازگشت زائران، نیاز است تا خود زائران نیز، همکاری های لازم را داشته باشند و به ویژه افراد آسیب پذیر، بیش از پیش بهداشت فردی را رعایت کنند، خود درمانی نکنند، پوشاک مناسب به همراه داشته باشند و برای استفاده از آب و دیگر خوراکی ها سلامت آن را در نظر بگیرند تا دچار بیماری های تنفسی و یا عفونی نشوند.

کولیوند عنوان کرد: از آنجا که هنگام بازگشت زائران پس از مراسم اربعین به کشور با انبوه جمعیت به ویژه در مرزها روبرو هستیم و کنترل این تعداد افراد برای جلوگیری از انتقال بیماری به کشور سخت است، از همه زائران می خواهیم که همکاری لازم را با مسئولان اورژانس داشته باشند.

وی تصریح کررد: بنابراین از زائران انتظار داریم خودشان همکاری کنند، افرادی که تب بالایی دارند و یا اینکه دچار بیماری های حاد ریوی یا عفونی و گوارشی شده اند، بلافاصله خود را به نیروهای امدادی مستقر در مرز معرفی کنند، چرا که در آنجا متخصصان خوبی مستقر شده اند تا بیماران را درمان کنند و بدین ترتیب این بیماران پس از بازگشت هم در مرز درمان می شوند و هم از انتقال بیماری به خانواده و آشنایان خود جلوگیری می کنند.

مشاور وزیر بهداشت با بیان اینکه خوشبختانه هم نیروهای متخصص و هم تجهیزات و امکانات ما در سال جاری گسترده تر و بیشتر از سال گذشته است، گفت: برای مواجه با هر اتفاقی از کولاک و سرما گرفته تا بیماری های عفونی تمام مراکز اورژانس کشور در آماده باش کامل هستند.

فاطمه زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان