آخرین اخبار

29. دى 1395 - 22:41   |   کد مطلب: 26271
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: از سال 80 تاکنون حدود یک میلیون هکتار از تالاب‌های کشور خشک و به کانون گرد و غبار تبدیل شدند که اگر با مدیریت جامع در حوزه آبخیزداری ورود می‌کردیم این مشکلات ایجاد نمی‌شد.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، خداکرم جلالی ظهر امروز در ششمین نشست سازمان‌های غیر دولتی محیط زیست و منابع طبیعی کشور اظهار کرد: در کنار استفاده از انرژی‌های فسیلی امروز کار به جایی رسیده که زندگی خود و نسل آینده را ناامید کننده و بحرانی کرده‌ایم.

وی به افزایش سرانه تولید گاز‌های گلخانه‌ای ما به 9.2 تن اشاره کرد و گفت: سالانه 230 میلیون هکتار از جنگل‌های جهان کم می‌شود و غلظت گاز کربنیک موجب ایجاد گرمایش شده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری بیان کرد: سیاست‌های راهبردی سازمان جهاد کشاورزی در راستای بهبود شرایط زیست‌محیطی و حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی، بحث جامع‌نگری و مشارکت مردم را در کنار فرهنگ‌سازی و با مهار عوامل ناپایداری و حفاظت از عرصه‌ها با تأکید بر آبخیزداری دنبال می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه مسؤولیت‌های اجتماعی بسیار مهم است، افزود: هر جا به مردم و نهادهای مردمی رو آوردیم موفق بودیم و این پدیده عظیم و بحران‌های خودساخته را می‌توانیم به صورت جمعی و با کمک تشکل‌ها رفع کنیم.

جلالی با اشاره به نابودی جنگل‌ها برای اجرای طرح‌های عمرانی تصریح کرد: دنیا این مسائل را حل کرده اما هنوز این مسائل در ایران حل نشده است در حالی که در یک کشور خشک و نیمه خشک با پنج رویشگاه جنگلی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه وقتی عموم حرکتی را نپسندند کاری صورت نمی‌گیرد، ادامه داد: به دلیل ارتقای فرهنگ زیست‌محیطی 38 درصد کاهش تخریب و تصرف را نسبت به سال قبل و 19 درصد کاهش بوته‌کنی داشتیم که نشان از ارتقای فرهنگ توجه به محیط زیست دارد.

معاون وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: آثار فرهنگ منابع طبیعی، توجه به این موضوع و عملکرد سازمان‌های مردم نهاد را در حفظ منابع طبیعی می‌بینیم که این مهم حساسیت به وجود می‌آورد.

وی با اشاره به افزایش 30 درصدی سوخت هیزمی و بوته‌ای بعد از هدفمندی یارانه‌ها یادآور شد: قبل از هدفمندی یارانه‌ها میزان مصرف سوخت هیزمی و بوته‌ای، 5 میلیون متر مکعب بود که این میزان بعد از هدفمندی به 8 میلیون متر مکعب رسید.

جلالی با تأکید بر اینکه باید وضعیت معیشت و اشتغال درست شود، تأکید کرد: این دو مقوله به هم پیوسته هستند چرا که فقر، تخریب محیط زیست را به دنبال دارد و فقرزدایی اولین گام در حفظ محیط زیست و توسعه پایدار است.

وی خواستار نگاه جامع به موضوعات شد و گفت: برای توسعه پایدار باید به همه موضوعات توجه کنیم به طوری که اکنون در استان‌ها حوزه جامع مدیریت آبخیزداری فعال است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اظهار کرد: از سال 80 تاکنون حدود یک میلیون هکتار از تالاب‌های کشور خشک و به کانون گرد و غبار تبدیل شدند که اگر با مدیریت جامع در حوزه آبخیزداری ورود می‌کردیم این مشکلات ایجاد نمی‌شد.

وی با بیان اینکه سرجمع عملیات‌های حفاظت و اقدامات انجام شده در حوزه محیط زیست در برنامه ششم دو برابر برنامه پنجم است، افزود: طبق مصوبه توقف بهره‌برداری از جنگل را شروع کرده‌ایم و تا پایان امسال 15 قرارداد جنگل‌داری در سطح 145 هزار هکتار متوقف خواهد شد.

جلالی با تأکید بر اینکه باید طی سه سال قراردادها ساماندهی شود، خاطرنشان کرد: از ابتدای برنامه چهارم بهره‌برداری نداریم و عزم سازمان جهاد کشاورزی نیز بر این است.

وی یادآور شد: طرح دیگر است که با مشارکت مردم و تقویت فرهنگ منابع طبیعی و با توجه به وضعیت بحرانی در جهان و کشور حداقل تخریب را متوقف کنیم و در راستای سازندگی کشور و بهبود محیط زیست گام برداریم.

معاون وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: در طرح جنگلانه در سطح 2 هزار و 80 هکتار با مشارکت 19 هزار نفر بذرپاشی و نهال‌کاری انجام شد که قابل تقدیر است.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان