آخرین اخبار

11. اسفند 1395 - 7:07   |   کد مطلب: 27086
مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان با اشاره اینکه این شهرستان به عنوان پایلوت سرشاخه زنی درختان گردو در کشور معرفی شده است، گفت: از این رو قرار است یک دوره کارگاه آموزشی سرشاخه زنی در راستای مقاوم سازی درختان گردو در برابر سرما با حضور استادی از کشور ترکیه در این شهرستان برگزار شود.

«مسعود اکبری» در گفت و گو با خبرنگار رودآور، با اشاره به برگزاری یک کارگاه آموزشی سرشاخه زنی با حضور یک استاد از کشور ترکیه در تویسرکان، گفت: چند سالی است که درختان گردوی تویسرکان بر اثر سرمای بهاره دچار خسارت فراوانی می شوند و از آنجا که اقتصاد شهرستان بر پایه همین باغات گردو می چرخد، تأثیرمنفی بر روی میزان درآمد مردم گذاشته است.

وی اظهار کرد: با برگزاری جلسات مختلف با وزیر جهاد کشاورزی از سوی مفتح، نماینده مردم تویسرکان درمجلس شورای اسلامی و فرماندار و همچنین کارشناسان این حوزه، در نهایت تصمیم بر آن شد تا این شهرستان به عنوان پایلوتی برای سرشاخه زنی درختان گردو با گونه های مقاوم معرفی شود.

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان افزود: از این رو هفته آینده کارگاه آموزشی سرشاخه زنی با حضور باغداران تویسرکانی و همچنین باغدارانی از سراسر کشور در شهرستان برگزار می شود.

اکبری با بیان اینکه پیوندزنی گردو با انواع مرغوب و مقاوم آن به حفظ درختان در برابر سرمای بهاره کمک می کند، عنوان کرد: به دنبال آن هستیم تا در یک بازه زمانی چهار تا پنج ساله تمامی باغات گردوی تویسرکان را تحت اجرای طرح سرشاخه زنی ببریم تا خدمتی به باغداران کرده باشیم.

وی تصریح کرد: حتی این شهرستان می تواند با ایجاد نهالستان های گردو سهم بزرگی در تولید محصول ارزشمند گردو در کشور داشته باشد.

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان تأکید کرد: این اقدامات در راستای عمل به منویات رهبری درخصوص ارائه راهکارهای اساسی برای تجقق اقتصاد مقاومتی در کشور است، چرا که با ایجاد نهالستان های گردو آن هم از انواع مختلفی همچون "چندلر"که در کشور پرورش داده می شود، می توان کمک شایانی به پویایی اقتصادی در این زمینه کرد.

به گزارش رودآور، بیش از پنج هزار هکتار باغات گردو در تویسرکان وجود دارد که تنها با سرمازدگی پنجم اردیبهشت ماه سال گذشته بیش از 130 میلیارد تومان به باغداران خسارت وارد شد و از آنجا که اقتصاد این شهرستان برپایه همین درختان گردو می چرخد، توجه به اجرای دقیق طرح سرشاخه زنی می تواند اقتصاد فلج شده تویسرکان را نجات دهد.

زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان