آخرین اخبار

11. اسفند 1395 - 9:50   |   کد مطلب: 27100
گزارشی از وضعیت تئاتر عروسکی در همدان
عروسک‌هایی که آبرو می‌خرند!
با وجود برگزاری جشنواره‌های متعدد در استان همدان و وعده همیشگی حمایت، چراغ تئاتر عروسكي اين ديار فرهنگي با علاقه هنرمندان روشن مانده است نه حمايت مسوولان!

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، «تئاتر» یکی از رشته‌های هنری است که از دیرباز در همدان با اقبال عمومی همراه بوده است اما با وجود برگزاری جشنواره‌های متعدد در سال‌های اخیر در استان و وعده و شعارهای همیشگی حمایت مسوولان فرهنگی همدان از این هنر، چراغ حیات تئاتر هم مانند سایر رشته‌های فرهنگی و هنری تنها بر اساس همت و علاقه هنرمندان و فعالان این حوزه، روشن باقیمانده است.

اما یکی از شاخه‌های هنرهای نمایشی، تئاتر عروسکی بوده که با وجود پیشینه‌ای طولانی در پایتخت تاریخ و تمدن این روزها کمتر مورد توجه مردم و مسوولان قرار گرفته است؛ در حالی‌ که فعالان این حوزه با جدیت و البته بدون هیچ‌گونه انتظار و چشم‌داشتی به حمایت مدیران، مشغول فعالیت هستند.

* افزایش علاقه جوانان همدان به تئاتر عروسکی

در همین رابطه مدیر دفتر یونیما (مبارک) همدان در گفت‌وگو با فارس در همدان با بیان اینکه در حال حاضر نمایش عروسکی ما در مقایسه با سایر استان‌ها از وضعیت نسبتاً مطلوبی برخوردار است، اظهارکرد: در جشنواره بین‌المللی عروسکی تهران که پایلوت اصلی نمایش‌های عروسکی محسوب می‌شود، استان همدان همیشه حضوری فعال دارد.

محسن پورقاسمی گفت: در دوره گذشته این جشنواره، همدان با دو کار در بخش فضای باز و یک کار در بخش صحنه‌ای حضور چشم‌گیری نسبت به سایر استان‌ها داشت که نشان از پویایی تئاتر عروسکی در این استان دارد.

وی با تاکید بر اینکه یک نمایش عروسکی موفقیت باید دارای تمام معیارهای موجود باشد، افزود: نمایشنامه قوی، کارگردانی مناسب، بازی‌دهندگی صحیح و طراحی صحنه دقیق و بر مبنای فضای نمایش از مهمترین عواملی است که به نوعی لزوم تفاوت یک نمایش عروسکی با نمایش غیر عروسکی را تداعی می‌کند.

سرپرست گروه نمایشی «صحنه» همدان افزود: در گذشته نمایشگران عروسکی کمتر وارد این بخش می‌شدند اما در سال‌های اخیر گروه‌های مختلفی از جوانان جویای نام، به این حوزه از هنر نمایش نیز علاقمند شده و کارهای موفقی را هم تولید می‌کنند.

پورقاسمی علاوه بر حمایت‌های مالی، برگزاری دوره‌های آموزش‌ حرفه‌ای با دعوت از اساتید مطرح کشوری این حوزه را از جمله مهمترین نیازهای حال حاضر تئاتر عروسکی همدان دانست و افزود: با توجه به شرایط و ویژگی‌های خاص این ژانر از نمایش و نیاز مبرم آنها به فضای تمرین و سالن ویژه، واگذاری حداقل یک سالن و پلاتوی اختصاصی برای فعالان تئاتر عروسکی همدان می‌تواند باعث ایجاد انگیزه و شکوفایی بیشتر استعداد‌های هنرمندان باشد.

* کمبود نیروی متخصص و حرفه‌ای در تئاتر عروسکی 

امید انصاری نیز در رابطه با وضعیت تئاتر عروسکی در استان اظهار کرد: باتوجه به فعالیت مستمر تعدادی از هنرمندان نمایش همدان در حوزه تئاتر عروسکی و حضور آنها در جشنواره‌های متعدد از جمله جشنواره رضوی و یا مبارک که بعضاً با کسب نتایج مناسبی نیز از طرف آنها همراه بوده است، نشان از پویایی و مطلوبیت وضعیت تئاتر عروسکی همدان دارد.

وی گفت: نمایش عروسکی علاوه بر دارا بودن تمام استانداردهای نمایش باید شرایط و ویژگی‌های خاصی هم داشته باشد تا بتواند مخاطب را به خود جلب کند.

انصاری که با نمایش «اکو» در آخرین دوره جشنواره تئاتر عروسکی تهران حضور داشت، با تاکید براینکه به لحاظ تکنیکی تئاتر عروسکی حتی دشوارتر از سایر ژانرهای نمایش است، گفت: در نمایش عروسکی تنها راه برقراری ارتباط با مخاطب، جان دادن به عروسکی است که توسط عروسک‌گردان به نمایش در می‌آید در حالی‌که در نمایش رئال این ارتباط از طریق حس بازیگر به تماشاچی منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه از لحاظ محتوا و متن شاید تفاوت آن‌چنانی بین تئاتر عروسکی و حوزه‌های دیگر نمایش وجود نداشته باشد، افزود: مهم سبک و شیوه کار در این بخش است که آن را از سایر ژانرها جدا می‌کند.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: برای موفقیت در تئاتر عروسکی، شناخت و اطلاع کافی از تکنیک‌های این ژانر و به خصوص علم به عروسک و هنر عروسک‌گردانی بسیار تاثیرگذار است و افرادی که علاقمند به این بخش هستند باید حتماً به صورت حرفه‌ای آموزش دیده و با آگاهی کامل وارد شوند.

انصاری پرهزینه بودن تئاتر عروسکی در کنار عدم وجود نیروی متخصص در این بخش را از مشکلات اصلی تئاتر عروسکی همدان دانست و گفت: با وجود اینکه شاید اکثراً عقیده بر راحتی و بچه‌گانه بودن نمایش عروسکی دارند اما این ژانر از نمایش از سخت‌ترین حوزه‌های هنر نمایش است.

وی تصریح کرد: متاسفانه در همدان عروسک‌گردان حرفه‌ای برای اجرای تئاتر عروسکی نداریم و بسیاری از بازیگران مطرح ما، نمی‌توانند عروسک‌گردان‌های خوبی باشند، بنابراین لزوم آموزش و تربیت نیروهای حرفه‌ای در این بخش امری است که هر چه زودتر باید تدبیری برای آن اندیشیده شود.

* نمایش‌های عروسکی مشکلات و هزینه‌های بالایی دارند

سرپرست گروه نمایشی «سپید و سیاه» ملایر هم با بیان اینکه استان همدان جایگاه مناسبی در تئاتر عروسکی دارد، اظهار کرد: به نسبت دیگر استان‌ها و دیگر مناطق کشور تئاتر عروسکی همدان شناخته‌تر بوده و گروه‌های متعددی در این بخش از نمایش فعالیت دارند.

مهدی حبیبی گفت: حضور گروه‌های همدانی در جشنواره های تخصصی نمایش‌های عروسکی از جمله جشنواره بین‌المللی عروسکی تهران (یونیما) نشان از پویایی هنرمندان تئاتر عروسکی ما دارد.

وی با اشاره به نقش مهم عروسک‌سازان حرفه‌ای در موفقیت این ژانر از نمایش افزود: شاید یکی از مشکلات هنرمندان نمایش در استان‌های دیگر نبود عروسک‌سازان ماهر و حرفه‌ای باشد که خوشبختانه با وجود چند نفر متخصص رشته عروسک‌سازی در همدان این مورد به یکی از نقاط قوت ما تبدیل شده و در اکثر کارهای هنرمندان ما عروسک‌های بسیار مناسب و باکیفیتی تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 سرپرست گروه نمایشی «سپید و سیاه» ملایر با تاکید بر اینکه تئاتر عروسکی نیازمند یک متن مناسب عروسکی است، ادامه داد: نمایش‌هایی موفق‌اند که نمایش‌نامه آنها فقط برای عروسک نوشته شده باشد.

وی گفت: علاوه بر این‌ها وجود عروسک‌های مناسب و همچنین عروسک‌گردان‌های حرفه‌ای که بتوانند با عروسک و مخاطبان ارتباط درست و عمیق برقرار کنند از مهمترین شرایط تئاترهای عروسکی به شمار می‌رود.

حبیبی با بیان اینکه نمایش‌های عروسکی مشکلات و هزینه‌های بالایی دارند، اظهار کرد: در تئاتر عروسکی ما هزینه‌های مضاعفی داریم به‌ طوری که علاوه بر ساخت و تولید عروسک، باید سایر هزینه‌ها از جمله عروسک‌گردان، دکور، نور و صوت و... هم تامین شود.

این کارگردان موفق ملایری افزود: البته شاید یکی از دلایلی که هنرمندان ما کمتر وارد این حوزه می‌شوند چندبرابر بودن مخارج آن نسبت به سایر حوزه‌های نمایش است، بنابراین باید قبل از هر چیزی هدف نمایش مشخص شود تا حداقل بتواند هزینه‌های خود را جبران کند.

سرپرست گروه نمایشی «سپید و سیاه» ملایر با بیان اینکه در صورت ترویج تئاتر عروسکی تئاتر ما هم قطعاً پویا‌تر و موفق‌تر می‌شود؛ افزود: با وجودی که سال‌هاست هیچ هزینه و حمایتی از گروه‌های نمایشی از طرف اداره ارشاد صورت نمی‌گیرد اما به نظر بنده اداره کل ارشاد همدان باید نگاه ویژه‌تری به نمایش‌های عروسکی داشته باشد و حداقل در زمینه تامین هزینه‌های آنها اقدامات اساسی انجام دهد.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر با توجه به برگزاری چندین جشنواره معتبر عروسکی در سطح کشور امیدواریم که هنرمندان ما هم به این حوزه از هنر نمایش جدی‌تر اندیشیده و با تقویت اطلاعات و دانش خود بدون ترس و نگرانی به تولید کارهای فاخر بپردازند.

فعالیت مستمر و حضور موفق هنرمندان همدانی در تئاتر عروسکی بیانگر وجود استعداد‌های ناب این ژانر از هنر نمایش در استانی است که با وجود یدک کشیدن عنوان پایلوت تئاتر کودک و نوجوان، حمایت و توجهی از سوی مسوولان آن به جز شعارهای همیشگی دیده نمی‌شود.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان