آخرین اخبار

17. تير 1396 - 20:16   |   کد مطلب: 29404
گزارشی از تعويق سه باره انتخابات خانه مطبوعات در همدان؛
«دخل و تصرف» در خانه مطبوعات!
انتخابات خانه مطبوعات همدان در یک روز مانده به برگزاری آن، با وجود اعلام زمان‌بندی و حتی انتشار آگهی در روزنامه، به بهانه عدم ثبت اساسنامه خانه در اداره ثبت به تعویق افتاد و به بعد موكول شد، موضوعي كه بيشتر به يك «بهانه» شبیه بود براي دخل و شايد هم تصرف، آن هم از سوي برخي سياسيون!

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، 14 تیرماه موعد برگزاری انتخابات خانه مطبوعات همدان بود که در یک روز مانده به برگزاری انتخابات، با وجود اعلام زمان‌بندی و حتی انتشار آگهی در روزنامه، زمان برگزاری آن به تعویق افتاد.

گفته می‌شود اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان تحت فشارهایی از بیرون و به دلیل آن چه شرایط نامطلوب پیش‌بینی شده در نتایج انتخابات نامیده شده، انتخابات خانه مطبوعات استان همدان را به تعویق انداخت، البته هدایت این موضوع از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان همدان رد شد، هرچند برخی از اصحاب رسانه نظر دیگری در این باره دارند.

در این میان چند نفر از اهالی رسانه استان همدان نظرات خود را طی گفت‌وگویی به خبرنگار فارس اعلام کردند که در زیر می‌خوانید.

* برنده بازی لغو انتخابات خانه مطبوعات ارشاد نبود

سرپرست روزنامه کیهان در همدان در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: خانه مطبوعات یک تشکل صنفی است که در راستای احقاق حقوق اعضای خود تلاش می‌کند و این موضوع در صنوف دیگر هم جاری و ساری است اما متأسفانه این تشکل صنفی به دلیل اهمیت کار خبرنگاری همیشه با دخالت‌های ذی‌نفوذان و دولتیان همراه بوده است.

غلامرضا فریدونی بیان کرد: مدتی است که قوانین معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در جهت ایجاد عدالت و شفافیت بیشتر وضع شده و یکی از این حوزه‌ها، انتخابات خانه‌های مطبوعات کشور است.

وی ادامه داد: نخستین زمان انتخابات خانه‌های مطبوعات به صورت الکترونیکی در خردادماه بود که به دلیل به حد نصاب نرسیدن ثبت نام اعضای خانه مطبوعات در سایت به تعویق افتاد، اما مدیرکل ارشاد پایش را در یک کفش کرده بود که الا و بالله باید انتخابات در زمان خودش برگزار شود تا اینکه آقای عارف رئیس هیأت مدیره خانه مطبوعات همدان با وساطت معاون سیاسی استاندار، مدیرکل ارشاد را مجاب کرد تا انتخابات را به تعویق بیاندازد در حالی که کارهای قانونی ثبت اساسنامه خانه در اداره ثبت انجام نشده بود.

سرپرست روزنامه کیهان در همدان با بیان اینکه زمان بعدی انتخابات خانه 14 تیرماه مقرر شد، افزود: برای برگزاری انتخابات در این روز با پیگیری همکاران، شماره ثبت خانه مطبوعات همدان هم گرفته شد و نزدیک به 170 نفر عضوگیری شد.

وی خاطرنشان کرد: روند برگزاری انتخابات طی شد و در تمام حوزه‌های انتخابات یعنی خبرنگاران، سرپرستان روزنامه‌های سراسری، خبرگزاری‌ها، مدیران مسوول نشریات محلی و بازرسان نامزدها به اندازه کافی ثبت ‌نام انجام شد و حتی راهنمای نحوه رأی دادن در کانال خانه مطبوعات قرار داده شد.

* یک باره قانون‌گرایی آقای مدیرکل ارشاد گل کرد!

فریدونی یادآور شد: در حالی که همه مهیای برگزاری انتخابات بودند، به یک باره آقای مدیرکل ارشاد قانون گرایی‌اش گل کرد و انتخابات را به دلیل عدم ثبت تغییرات اساسنامه خانه درست یک روز به انتحابات لغو کرد.

وی ادامه داد: این در حالی است که مدیرکل ارشاد در نخستین زمان برگزاری انتخابات اصرار داشت انتخابات حتی بدون ثبت اصل اساسنامه برگزار شود که این طبیعی است ایشان دستور گرفته به اسم قانون و در لوای قانون‌گرایی، بی‌قانونی کند آن هم برای مهندسی نامزدهای انتخابات خانه!

وی با بیان اینکه اینها مدیران دولتی هستند که به نام دولت راستگویان خود را خوانده‌اند و نقد را حق مسلم منتقدین خود دانسته‌اند، گفت: این مدیران حاضرند یک انتخابات را از بنیان به هم بزنند، زیرا ممکن است منتقدان آنان رأی بیاورند، باید گفت آیا این وضعیت بازی با اعضای یک تشکل صنفی نیست؟

سرپرست روزنامه کیهان در همدان با طرح این سوال که اصولاً در یک تشکل صنفی چه اتفاقی قرار است بیفتد که باید اعضای آن کاملاً همسو با مدیران دولتی باشد، بیان کرد: آیا این موضوع نباید حساسیت مسوولیت دستگاه‌های نظارتی را برانگیزد؟

وی اضافه کرد: آنها باید بدانند هرچند انتخابات، به صورت غیر قانونی به تعویق افتاد ولی باز هم آنها برنده بازی نخواهند بود و مهندسی آنها جواب نخواهد به فضل و مدد الهی!

* لغو انتخابات خانه مطبوعات با هر بهانه‌ای محکوم است

مدیرمسوول نشریه خورشید غرب نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان، اظهار کرد: خانه مطبوعات یک تشکل صنفی و غیر دولتی است با ضابطه و اساسنامه مشخص که در این بین وظیفه و رابطه تشکیلاتی فرهنگ و ارشاد اسلامی با آن هم مشخص است.

خسرو نوروزی تصریح کرد: آنچه در عمل مشاهده می‌شود دولت با اعمال نفوذ از راه‌های مختلف مثل تغییرات مورد نظر در اساسنامه و در آخرین مورد با اعمال نظر در ارتباط با زمان و چگونگی برگزاری انتخابات هیأت مدیره، استقلال و تشکیلات خانه مطبوعات را زیر سؤال برده و با این اقدام به شکل کاملاً معنی‌داری اصحاب رسانه استان مورد اهانت قرار گرفته و تحقیر شده‌اند.

وی بیان کرد: بی‌تردید این گونه برخورد با یک تشکل رسانه‌ای که قرار است تریبون فریاد مظلومان جامعه و رابط بین مردم و مسوولان باشد با هر بهانه‌ای محکوم است اما حتماً زمینه این گونه رفتارهای تحقیرآمیز نتیجه ضعف اصحاب رسانه، خاصه هیأت مدیره خانه مطبوعات است.

* ما را به خیر تو امید نیست شر مرسان!

سرپرست خبرگزاری تسنیم در استان همدان نیز با بیان اینکه متأسفانه طی چهار سال گذشته یکی از ملال‌آورترین دوره‌های مدیریتی در اداره فرهنگ و ارشاد همدان را شاهد بودیم، اظهار کرد: نتیجه آن تقریباً قطع امید اهالی فرهنگ و هنر و اصحاب رسانه از این دستگاه متولی فرهنگ است که نه تنها اقدامی در راستای حل مشکلات فرهنگی و ایجاد انسجام و پویایی نداشته، بلکه در مواردی همچون انتخابات خانه مطبوعات، خود به یک معضل تبدیل شده است.

مسلم مخفی با تأکید بر اینکه نوع مدیریت مدیرکلی فعلی فرهنگ و ارشاد استان که نتیجه بازی و معامله‌های سیاسی مسئولان استان است، موجب تأسف بسیار است، بیان کرد: امروز در استان همدان کار فرهنگی بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری باید توسط نیروهای دلسوز در عرصه فرهنگ کاملاً در قالب «آتش به اختیار» انجام شود، به ویژه در حوزه رسانه و مطبوعات که اوضاع خوبی هم حاکم نیست و فرهنگ و ارشاد استان دغدغه‌ای در این خصوص ندارد.

وی خاطرنشان کرد: باید گفت امروز اداره‌کل فرهنگ و ارشاد غالباً با انجام یکسری کارهای کلیشه‌ای - بخشنامه‌ای که معلوم نیست، نتیجه‌ای به دنبال داشته باشد، در روزمرگی کسالت‌باری گرفتار است.

سرپرست خبرگزاری تسنیم در همدان در ادامه افزود: خانه مطبوعات تشکلی برای پیگیری امور مربوط به خواسته‌ها، مسائل و مشکلات اهالی رسانه و خبرنگاران است یا به بیانی دیگر تنها تشکلی است که خبرنگاران و اهالی رسانه برای حل مشکلات و بهبود وضعیت شغلی و حرفه‌ای به آن چشم امید دارند.

وی با بیان اینکه مطبوعات استان همدان دارای سابقه‌ای طولانی و درخشان هستند، گفت: از سال 82 خانه مطبوعات همدان راه‌اندازی شده که در طول این مدت تلاش کسانی که به ‌عنوان اعضای هیأت مدیره این خانه انتخاب شده‌اند، این بوده که شاید بتوانند قدری از مشکلات فعالان این حرفه ارزشمند را حل کنند اما گویا در هر دوره عدم همکاری و همراهی مسئولان سیاسی و فرهنگی سبب شده نتیجه‌ای آنچنانی حاصل نشود.

مخفی ادامه داد: امسال حتی در استان همدان به دلیل سهل‌انگاری و بی‌توجهی مسوولان فرهنگ و ارشاد همدان برگزاری انتخابات خانه مطبوعات با سه‌ بار تعویق میسر نشده و دلیل آن را عدم ثبت تغییرات اساسنامه عنوان می‌کنند.

وی افزود: واقعاً باید پرسید پس از گذشت چند ماه در این مجموعه عریض و طویل چه خبر است و چه می‌گذرد که موضوعی به این بدیهی باید مورد غفلت واقع شود و موجب تضییع حقوق و اتلاف وقت خبرنگاران استان شود؟

سرپرست خبرگزاری تسنیم در همدان با طرح این سوال که وقتی اداره‌کل فرهنگ و ارشادی که در مرحله برگزاری انتخابات عاجز مانده، چگونه می‌خواهد این تشکل صنفی را در حل مشکلات کهنه و لاینحل جامعه رسانه‌ای همدان یاری کند، افزود: در اینجا باید گفت، «ما را به خیر تو امید نیست شر مرسان»!

وی اضافه کرد: در هر حال به نظر می‌رسد اصحاب رسانه باید دست به زانوی خود زنند و «یا علی» گویند چرا که امیدی به مجموعه فرهنگ و ارشاد استان نیست.

* عدم استقلال در تصمیم‌گیری از مصادیق ضعف مدیریتی ارشاد است

سرپرست روزنامه جوان در استان همدان نیز در گفت‌وگو با فارس با تأکید بر اینکه متأسفانه شاهد این هستیم که اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان ضعیف‌ترین دوره مدیریت خود را طی چندین سال گذشته طی می‌کند، گفت: این ضعف عملکرد در حوزه‌های مختلف نمود دارد.

احسان مطهری‌ بیان کرد: از جمله مصادیق ضعف مدیریتی ارشاد همدان، عدم استقلال در تصمیم‌گیری‌ها و همچنین اعمال نظر مدیران بالادستی و غیر مرتبط با حوزه‌های فرهنگی در وظایف و عملکرد این اداره کل است.

وی بیان کرد: انتخابات خانه مطبوعات به دلیل ورود معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد و برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی بیش از چهار ماه از موعد مقررش به تعویق افتاده و اکنون پس از کش و قوس‌های زیاد در شرایطی که یک دوره هم به تعویق افتاده بود، دقیقاً یک روز به برگزاری، به بهانه واهی ثبت نشدن تغییرات اساسنامه خانه مطبوعات مجدداً به تعویق افتاد.

* اجازه نمی‌دهیم تشکل صنفی مطبوعات تحت تأثیر امور سیاسی قرار گیرد

سرپرست روزنامه جوان در همدان یادآور شد: اگر بپذیریم که واقعاً مشکل اداره ارشاد ثبت نشدن اصلاحیه اساسنامه بوده؛ باید گفت این موضوع از نظر قانونی به هیچ وجه خللی در انتخابات خانه مطبوعات ایجاد نمی‌کند و عدم آگاهی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان از قوانین و یا احیاناً ورود دست‌های پشت پرده برای اختلال در برگزاری انتخابات علت عدم برگزاری انتخابات خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: مدیرکلی که خود در شرایط بازنشستگی قرار دارد و مشخص نیست اکنون با چه معیار قانونی بر سر کار باقی مانده، اکنون به بهانه اجرای قانون، انتخابات خانه مطبوعات استان را به تعویق می‌اندازد.

مطهری یادآور شد: متأسفانه با این اتفاق، اکثریت هیأت مدیره خانه مطبوعات و مدیر آن در این زمینه سکوت کرده‌ و واکنشی نشان نداده‌اند.

وی بیان کرد: با این حال جامعه مطبوعاتی و خبری استان عزم خود را بر تعیین تکلیف خانه مطبوعات جزم کرده و اجازه نمی‌دهد این تشکل صنفی و غیر دولتی تحت تأثیر امور سیاسی و غیر صنفی قرار گیرد.

* دخالت ارشاد در امور خانه مطبوعات از ایرادات اساسنامه است

رئیس هیأت مدیره خانه مطبوعات استان همدان نیز با بیان اینکه انتخابات فرایندی دارد که باید به طور کامل انجام شود، اظهار کرد: ثبت تغییرات اساسنامه باید قانونی انجام می‌شد تا کسی نتواند بر آن ایراد بگیرد.

محمدرضا عارف در پاسخ به اینکه در زمان‌های قبلی تعیین شده برای انتخابات نیز اصلاحیه اساسنامه ثبت نشده بود، چرا ارشاد اصرار بر برگزاری داشت، بیان کرد: یکی از شرایط مهیا شدن برگزاری انتخابات ثبت تغییرات اساسنامه بود که مشکل به ارشاد و خانه مطبوعات برنمی‌گردد.

وی با بیان اینکه روند ثبت اساسنامه به صورت الکترونیکی است در حالی که قبلاً دستی انجام می‌شد، خاطرنشان کرد: حدود چهار یا پنج بار تغییرات برای اساسنامه اعمال و هر آنچه آنها خواستند، انجام شد و آخرین مرحله را تصور کردیم بدون مشکل انجام می‌شود، که متأسفانه مجدداً اساسنامه برگشت خورد.

رئیس هیأت مدیره خانه مطبوعات همدان در خصوص دخالت برخی مدیران در امر انتخابات خانه مطبوعات بیان کرد: من چنین چیزی ندیدم و اطلاع دقیقی از چنین موضوعی ندارم.

وی اضافه کرد: یکی از ایرادات اساسنامه فعلی و قبلی، دخالت ارشاد در خانه مطبوعات بود که این مورد از اختیار ما خارج است و اساسنامه این نقش را برای اداره ارشاد تعریف کرده است.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان