آخرین اخبار

28. تير 1396 - 14:07   |   کد مطلب: 29607
یکی از راه حل‌های اصلی سرعت‌بخشی به حل موانع پیشرفت جامعه تغییر در اعضای کابینه و استفاده از افراد جهادی توانمند و خلاق و انقلابی است، همه مردم منتظر «تغییرات اتوبوسی» کابینه دولت برای حرکت به سمت حل مشکلات اصلی کشور هستند.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس در همدان، اصل یکصد و سی و سوم قانون اساسی تصریح دارد «وزراء توسط رئیس جمهور تعیین و برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس معرفی می‌شوند. با تغییر مجلس، گرفتن رأی اعتماد جدید برای وزراء لازم نیست. تعداد وزیران و حدود اختیارات هر یک از آنان را قانون معین می‌کند.»؛ طبق این اصل وظیفه انتخاب وزرای دولت به عهده رئیس جمهوری است که مطابق اصل 114 قانون اساسی بر اساس رای مستقیم مردم برای مدت چهار سال به این منصب انتخاب می‌شود.

اما این روزها زمان به ثانیه‌شماری افتاده و دولت یازدهم به اتمام رسیده تا حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم، دولت دوازدهم جمهوری اسلامی ایران را تشکیل دهد. همان طور که بیان شد حسن روحانی موظف است اسامی وزرای دولت دوازدهم که مورد تایید خود هست برای کسب رأی اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی کند و مجلس شورای اسلامی هم موظف است طبق شاخصه‌های موجود، وزیر در تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی را انتخاب و با رأی اکثریت به او اعتماد کند و یا با رأی اکثریت مجلس به او اعتماد نکند که در این صورت رئیس جمهور موظف است وزیر پیشنهادی بعدی را به مجلس شورای اسلامی برای کسب رای اعتماد از نمایندگان ملت معرفی کند.

فرصت‌های خدمت صادقانه همچون ابر گذشت / باید مدیر وارد کنیم تا مشکلات حل شود !

اکنون که سخن از قوانین انتخاب وزرا به زبان می‌آوریم حسن روحانی به عنوان «رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران» چهار سال سکان‌دار قوه مجریه بوده و نیمی از راه هشت ساله خود را طی کرده است. با این وجود و گذشتن فرصت‌های متعدد خدمت به مردم همچون ابر، جناب روحانی به جای خدمت صادقانه و حداکثری و جهادی به مردم و اعتماد به آن‌ها برای حل مشکلات مردم که صاحبان اصلی کشور هستند، تمام امید و آرزوهای خود را در سبد پوچ برجام گذاشت و حتی حل مشکل آب آشامیدنی نیز به تحقق برجام پیوند داده شد و در این بین سخنان و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به تحقق دوباره‌ای پیوست تا جوانان و غرب‌گرایان بدانند استکبار و در رأس آن‌ها آمریکا قابل اعتماد نیست و خلف وعده می‌کند.

قریب به اتفاق وزرای پیر دولت نیز که مشغول تفاسیر و استدلال‌های مختلف از تحریم‌های متعدد آمریکا علیه ملت ایران در دوران برجام بودند - جدیدترین تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران امروز اتفاق افتاد که طبق آن هفت شخص  و نهاد تحریم شدند - مجالی برای پیگیری امور وزارت نداشته و گاه ناتوانی خود در حل مشکلات را علتی می‌دانستند که بگویند «برای حل مشکلات کشور باید مدیر وارد کنیم!»

اما در این بین و در طول مدت چهار سال توانمندی‌ها و استعدادهای جوانان غیور این مرز و بوم به اندازه «تهیه آبگوشت بزباش» پایین می‌آمد و نه تنها با واکنشی از سوی رئیس جمهور مواجه نمی‌شد بلکه با سکوت وی، تأثیری بسیار منفی بر برخی خدمات و دستاوردهای دولت گذاشت و دید جوانان را به دولت و کابینه بد کرد. با وجود اینکه از سوی شرکت‌های داخلی آمادگی برای ورود به صنعت اعلام شد، با شرکت‌های خارجی قرارداد بسته شد و استعداد جوانان و نخبگان نیز در پشت فرمان ماشین برای گذران زندگی و کسب درآمد حداقلی هدر رفت.

در این گزارش به هیچ عنوان قصدی مبنی بر سیاه نمایی وجود ندارد چرا که دولت مستقر، دولت همه مردم و دولت نظام مقدس جمهوری اسلامی است اما تمام حرف ما این است؛ آن طور که انتظار می‌رفت از ظرفیت و توان جوانان در حل مشکلات کشور استفاده شود، استفاده نشد!

عدم استفاده از ظرفیت جوانان، ضربه بزرگی به آینده کشور است

در این ارتباط، حجت‌الاسلام احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: با توجه به اینکه دولت فعلی روزهای پایانی خود را می‌گذراند در دوره قبل اثبات کرد که خیلی نگاهی به جوان‌گرایی ندارد و از وزرای پیر در کابینه خود استفاده کرد، باز هم شک دارم از جوانان در کابینه جدید بهره‌مند شود.

وی با بیان اینکه داشتن کابینه مسن به معنای بی‌توجهی به پتانسیل و ظرفیت جوانان است، تأکید کرد: من خیلی خوش‌بین نیستم که دولت در کابینه خود از نگاه جوان‌گرایی بهره‌مند شود که این موضوع می‌تواند ضربه بزرگی به آینده کشور وارد کند.

جمشید سیاح کارشناس مسائل سیاسی نیز با تأکید بر اینکه سن وزرا در بسیاری از موارد مورد انتقاد صاحب‌نظران قرار گرفت، گفت: برخی از وزرا به قدری سست و از نظر سنی بالا بودند که توانایی انجام کار را نداشتند، در این دوره دولت سعی خواهد کرد که کابینه خود را جوان‌تر کند ولی افراد را با همان نگرش قبلی انتخاب خواهد کرد.

وی با اشاره به این که رئیس جمهور به دنبال روی کار آمدن دولتی نیست که روحیه خودباوری و جوان‌گرایی داشته باشد، گفت: معتقدم در این دوره نیز همچنان تغییر نگرشی در دولت وجود ندارد ولی تغییر تاکتیک در سن افراد در این دوره لحاظ خواهد شد.

اما با همه این‌ها باید نظاره‌گر باشیم که تصمیم رئیس جمهور منتخب به کجا خواهد رسید و روحانی به وعده انتخاباتی خود عمل می‌کند و از جوانان در کابینه استفاده خواهد کرد یا نه؟ اصولاً باید منتظر باشیم که آیا «دولت پیر دگر باره جوان خواهد شد؟»

کارآمدی وزرا بر سبقه سیاسی ارجح است/ همه مردم منتظر «تغییرات اتوبوسی» کابینه دولت برای حرکت به سمت حل مشکلات کشور هستند

موضوع دیگر که در انتخاب وزرا باید دقت شود، هدف در انتخاب وزرا است و آیا واقعاً باید وزرایی انتخاب شوند که طبق اصول نظام و رهنمودهای رهبری به دنبال حل مشکلات مردم هستند و یا به دنبال سیاسی‌بازی و اعطای قدرت به برخی احزاب پوشالین و یا حتی ارسال پالس‌های مثبت به غرب‌گرایان و خودفروختگان داخلی و دشمنان هستند؟

در این ارتباط نیز اکبر رنجبرزاده نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی رسیدن به سرمنزل مقصود را در تشکیل هسته اولیه آن با یک ثبات، نظم و هماهنگی خاص دانست و با تأکید بر اینکه باید افکار و عقاید دولتی‌ها با هم هماهنگ و همسو باشد، بیان کرد: اگر افکار دولت و کابینه رئیس جمهور با خط سیر انقلاب و افکار، ایده‌ها و مطالبات مردم همسو بوده و مسیر آنها با مسیر انقلاب منطبق باشد، دستاوردهای نظام و انقلاب را به عنوان اسناد پشتیبانی حرکت خود خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه وزرا باید کارآمد، منسجم، توانمند، با انگیزه، همه‌جانبه‌نگر، با درایت، اهل تعامل و انتقادپذیر باشند، افزود: وزرای انتخابی از سوی رئیس جمهور باید با یک نگاه جهادی، نگاه عمیق به پاسخگویی به مطالبات مردم داشته، موقعیت‌شناس باشند و کشور را در شرایط فعلی درک کنند.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس با اشاره به اینکه یک وزیر باید اولویت‌های کشور را هدفگذاری کند، خاطرنشان کرد: دولت اگر بنای اولیه‌ دولت خود را کج بگذارد، امیدی نیست که این دیوار فرو نریزد؛ رئیس جمهور نباید تن به انتخاب افرادی دهد که سبقه سیاسی آنها بر کارآمدی ارجح است.

سردار غلامعلی ابوحمزه فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان نیز در این ارتباط با اشاره به اینکه اعضای دولت باید از افرادی کارآمد، مجرب و توانمند باشند، خاطرنشان کرد: مواضع چنین فردی باید در مقابل دشمن داخلی و خارجی خصوصاً فتنه سال 88 مشخص و روشن باشد و چنین نگرش و باوری باید از رأس تا ذیل دولت به این اصول پایبند باشند.

وی اظهار کرد: اگر در هنگام انتخاب کابینه به تعهد و تخصص افراد توجه نشود و از فردی که در جناحی مشخص فعالیت می‌کند، استفاده شود در نهایت نه دردی را از دولت و نه مشکلی را از مردم و کشور حل خواهد کرد.

در پایان گزارش باید به این نکته تأکید کنیم که مردم از وجود مشکلات فراوان اقتصادی و بیکاری و معیشت گله‌مند هستند و انتظار به حق از دولت و رئیس جمهور خود دارند که این مشکلات را حل کرده و امید واهی در دل مردم ایجاد نکنند.

 بدون شک یکی از راه حل‌های اصلی برای سرعت بخشیدن به حل موانع رشد و پیشرفت جامعه تغییر در اعضای کابینه و استفاده از افراد جهادی، توانمند، خلاق و انقلابی است و همه مردم منتظر «تغییرات اتوبوسی» کابینه دولت برای حرکت به سمت حل مشکلات کشور هستند؛ امیدواریم هر آن چه که اتفاق می‌افتد به نفع مردم همیشه در صحنه و غیرتمند جمهوری اسلامی ایران باشد.

انتهای پیام / 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان