آخرین اخبار

6. مهر 1396 - 6:06   |   کد مطلب: 30719
یک بانوی آتشنشان از آنجا که بانوان بخش اعظمی از ساعات را در خانه هستند، معتقد است که با راه اندازی بانوان دواطلب آتشنشان در شهرستان تویسرکان، سطح ایمنی جامعه ارتقاء می باید، چرا که زمانی بانوان خطرات را بشناسند و راه پیشگیری از آن را بدانند کمتر شاهد بروز برخی حوادث از روی سهل انگاری خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار رودآور، فردا، هفتم مهرماه است، روزی که در تقویم جمهوری اسلامی ایران با عنوان روز "روز آتشنشانی و ایمنی" نامگذاری شده است، شاید در وهله اول آنچه به ذهن می رسد آن است که تنها مردان پا به این عرصه می گذارنند در حالی که این گونه نیست و هستند بانوان موفق آتشنشانی که در کشورمان زندگی می کنند، از این رو به سراغ یک بانوان آتشنشان رفتیم، او کسی نیست جز «نرگس خدابخشی».

خدابخشی در سال 1390 به طور اتفاقی به وسیله یکی از دوستانش مطلع می شود که آتشنشانی تهران آتشنشان داوطلب می پذیرد، با سه نفر از دوستان صمیمی اش به ایستگاه 65عملیاتی که نزدیک محل زندگیشان است می روند تا از شرایط ثبت نام مطلع شوند، آنجا متوجه می شوند ک شرایط سنی و مدرک تحصیلاتی لازم نیست و از 15سال تا 60سال به طور رایگان ثبت نام می کنند.

او کپی کارت ملی و شناسنامه و البته عکس را هم همراه خود می برد و بعد کلاس های آموزشی شروع می شود و در تمام دوره ها حضور می یابد، در پایان هر دوره آزمونی برگزار می شود و خدابخشی یکی یکی این آزمون ها را با موفقیت پشت سرمی گذارد.
در اوایل تیرماه همان سال کلاس های تخصصی در آتشنشانی هم در شهرک قدس تهران برگزار شده، از جمله دوره های آموزشی تخصصی برق و ایمنی، آسانسور و ایمنی آن، گازها و انواع آن و خطرات و بسیاری کلاس های دیگر، بعداز اتمام دوره که از صبح تا 14بعدازظهر حدود دو هفته به طول می انجامد، بود، آزمونی دیگر گرفته می شود تا از بین پنج هزار داوطلب در تهران 400 مربی انتخاب شوند و خدابخشی در این باره می گوید: "خوشبختانه با کمک خدا و همکاری همسرم جز نفرات اول ان آزمون بودم."
پس از آن آزمون عملی تخصصی تری هم در مرکز آموزش بین المللی آتشنشانی صالح آباد برگزار می شود و خدابخشی با موفقیت مدرک مربیگری را به دست می آورد.

می گوید که همان زمان شروع به کار کردیم و ایمنی را از منزل خودمان شروع، شعار ما این بود هر خانواده یک آتشنشان و البته بیشتر حیطه کار ما مدارس تهران بود.
او حدود سه سال به طور حق التدریسی به همین شکل فعالیت می کند، اما به دلایلی برای مدتی به زادگاه خود تویسرکان باز می گردد، در اینجا هم دست از فعالیت برنمی دارد و مدارکش را به آتشنشانی و هلال احمر می برد، تنها همکاری آتشنشانی تویسرکان با او گرفتن یک شماره تلفن است تادر صورت نیاز به یک مربی خانم با اوتماس بگیرند.
اما هلال احمر شهرستان از خدابخشی استقبال می کند و از آنجا که در شهرستان اوقات فراغت بیشتری می یابد، فرصت را غنیمت شمرده و به آموختن دوره های تخصصی دیگری روی می آورد و هم اکنون درجه نجاتگر سوم هلال احمر را هم دارد.
او تحصیلات دانشگاهی رشته کارشناسی آموزش ابتدایی را هم درکارنامه آموخته های خود دارد.


خدابخشی از روزهای بازگشت به زادگاهش می گوید، آنجا که تلاش می کند بانوان داوطلب آتشنشان شهرستان را راه اندازی کند که با عدم استقبال مسئولان امر روبرو شده و موفق نمی شود و اما تلاش هایش همچنان برای رسیدن به آرزوی اش ادامه دارد.
این بانوی آتشنشان موفق ابراز امیدواری کرد که با راه اندازی این دوره سطح ایمنی شهرستان محل تولدش را افزایش دهد و عنوان می کند، زمانی که بانوان خطرات را بشناسند و راه پیشگیری از آن را بدانند کمتر شاهد بروز برخی سهل انگاری در حوادث خواهیم بود، چرا که بانوان بخش اعظمی از طول روزرا در خانه هستند.
حالا خدابخشی این روزها با تهران هم برای دوره های جدید در تماس است، گرچه دو سال پیش در تماسی از او می خواهند بازگردد تا درسرای محله یک اتاق ایمنی به او بدهند، ولی همچنان شهرستان را برگزیده است.
این بانوی موفق آتشنشان بر این موضوع تأکید داشت که هر موقعیتی و موفقیتی که دارد به دلیل همکاری و صبوری همسرش در تمام مراحل بوده است.

زنگنه 
انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان