آخرین اخبار

26. تير 1396 - 20:21   |   کد مطلب: 29570
راه‌آهن همدان ـ تهران که مصوبه سفر مقام معظم رهبری به همدان در زمان دولت اصلاحات بود، در دولت‌های نهم و دهم پیگیری و زیرسازی شد، در دولت یازدهم ریل‌گذاری و افتتاح شد، همان طور که نبايد پیگیری‌های دولت یازدهم فراموش شود دور از انصاف است اخذ مصوبه اين پروژه و تأمین زیرساخت آن در دولت‌هاي قبلي نيز كمرنگ شود.

به گزارش رودآور به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، پس از گذشت 13 سال صدای سوت قطار در شهر همدان شنیده شد، صدایی که دیگر برای همدانی‌ها آرزو شده بود و انتظار برای آن به سرحد خود رسیده بود.

پروژه راه‌آهن همدان ـ تهران که مصوبه سفر مقام معظم رهبری در سال 1383 به همدان بود، پس از 13 سال و با گذشت عمر چهار دولت افتتاح شد، افتتاحی که نخستین مسافران آن خانواده شهدا و رسانه‌های همدان به مقصد مشهد مقدس بود.

راه، یکی از اساسی‌ترین زیرساخت‌های توسعه در هر شهر و دیاری به حساب می‌‌آید، اما دیگر تنها راه زمینی برای توسعه در هر عرصه‌ای جوابگو نیست و باید خطوط هوایی و ریلی یک شهر نیز راه‌اندازی شود.

همدان که به لحاظ راه با بهره‌برداری از آزادراه همدان - ساوه در شمال استان و جاده‌های مواصلاتی به غرب و جنوب کشور از راه‌های زمینی مطلوبی بهره‌مند بود، در سال‌های اخیر نیز با توسعه بخش‌های مختلف فرودگاه و برقراری چندین پرواز خطوط هوایی هم راه‌اندازی شد، با افتتاح راه‌آهن گام دیگری بر زیرساخت‌های همدان افزوده شد که نقطه عطفی در توسعه این شهر به شمار می‌رود.

همدان به عنوان شاهراه مواصلاتی غرب کشور باید از سال‌های پیش به جاده‌های ریلی کشور متصل می‌شد، اما به لحاظ منطقی ایجاد چنین زیرساختی نیازمند اعتبار و هزینه بالایی است که همین مسئله مدت زمان دستیابی به این مهم را افزایش داد.

و اما در افتتاح این پروژه، برخی تمایل دارند نگاه حزبی و جناحی خود را به هر مسئله‌ای تعمیم دهند، سیاه‌نمایی را به حزب و جناح مقابل مربوط بدانند و کار انجام شده را فقط منسوب به خود کنند. درست است که راه آهن همدان در دولت یازدهم عملیاتی شد و از این نظر باید قدردان متولیان تحقق آن نیز بود، اما اگر بخواهیم به صورت منطقی به این موضوع بنگریم، باید گفت هیچ زیرساختی بدون توجه و نگاه همه‌جانبه همه مسوولان مهیا نمی‌شود.

راه‌آهن همدان ـ تهران که مصوبه سفر مقام معظم رهبری به همدان در زمان دولت اصلاحات بود، در دولت‌های نهم و دهم پیگیری و زیرسازی شد، در دولت یازدهم ریل‌گذاری و افتتاح شد، همان طور که نباید پیگیری‌های دولت یازدهم فراموش شود دور از انصاف است اخذ مصوبه این پروژه و تأمین زیرساخت آن در دولت‌های قبلی نیز کمرنگ شود.

اینکه برخی اصرار دارند نقاط مثبت را تنها به یک دولت منتج کنند، نگاهی دور از عدالت بوده و هست، راه‌آهن پروژه سنگینی بود که چهار دولت را به خود دید و هر دولت سهمی در به ثمر نشستن خط ریلی همدان داشت که نباید آن را نادیده گرفت.

اگر قرار است نگاه فراجناحی به توسعه شهر و کشور داشته باشیم، باید افق دید خود را گسترده کرده و ضمن مطالبه‌گری نقاط قوت و ضعف هر دولتی را دید، زیرا اگر نقدی می‌شود این مهم تنها برای سربلندی کشورمان است ولاغیر.

راه‌آهن هرچند دیر به همدان رسید، اکنون باید با اتحاد و یکدلی زمینه رونق و شکوفایی آن را رقم بزنیم و بتوانیم از این زیرساخت مهم و اساسی برای پویایی بهره‌مند شویم، نه آن که آن را به وسیله‌ای برای تخریب و از بین بردن اتحاد در کشور تبدیل کند.

راه شکوفایی راه‌آهن زمان‌بر است و باید همه استان برای استمرار آن وارد شده و از هیچ تلاشی فروگذاری نکند به طوری که با مهیا کردن امکانات در راه‌آهن و ساخت هرچه سریع‌تر ایستگاه‌های طول مسیر راه‌آهن همدان ـ تهران، نتیجه‌بخش بودن آن را پربارتر کنند.

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان