آخرین اخبار

3. بهمن 1395 - 23:56   |   کد مطلب: 26349
حادثه دلخراش پلاسکو که منجر به پرواز تعداد زیادی از فرشتگان نجات و سربازان آتش نشانی شد، آسمان سراسر ایران را غمبار کرد و بسان زنگ خطری برای همه مردم و مسوولان به صدا درآمده است.

به گزارش  رودآور به نقل از ایرنا؛ حادثه ناگوار و دردناک ساختمان پلاسکو که شاید ناشی از سهل انگاری برخی از افراد بی مسوولیت و بی توجه رخ داد، موجب به شهادت رسیدن جمعی از آتش نشانان غیوری شد که در میان شعله های آتش جان خود را از دست دادند تا جان عده ای از هموطنان خود را نجات دهند، آری حادثه ای که ایران را عزادار کرد و دل هر ایرانی را به درد آورد. 

مسوولیت پذیری هر یک از ما در واقع رعایت حقوق شهروندی است و هیچ یک از ما این حق را نداریم که با بی مسوولیتی و بی توجهی خودمان موجب به خطر انداختن جان دیگران شویم و برای دیگران زحمت ایجاد کنیم. 
این بی مسوولیتی ها از طرف شهروندان و یا برخی از افراد مسوول موجب تضییع حقوق دیگران شده و علاوه بر داغدار کردن خانواده های زیادی موجب خسارت های مالی فراوان شد تا تلنگری باشد برای همه شهروندان. 
این حادثه دلخراش و دردناک که تا سالیان طولانی بر ذهن همه مردم حک خواهد شد به ما هشدار داد که افرادی که در اماکن عمومی مشغول به فعالیت هستند علاوه بر رعایت نکات ایمنی توسط خودشان ، توجه به ساخت و سازها مطابق با استانداردها و نوسازی مکان های فرسوده را از مسوولان و مدیران مرتبط مطالبه کنند چرا که خطر همیشه در کمین است و خود شهرودان با مطالبه گری که یکی از خواسته های به حق آنان و از نکات حقوق شهروندی است باید مورد توجه قرار دهند.
بازار مرکزی شهر همدان به لحاظ تاریخی و قدمت از ارزش بالایی برخوردار است اما به دلیل قرار گرفتن در بافت فرسوده و وجود کاربری های غیراستاندارد، کوچه های پس کوچه های باریک و در هم تنیده که مملو از جمعیت است به یک کانون مستعد خطر تبدیل شده است.
وجود آتش سوزی های متعدد در سال های گذشته در نقاط مختلف بازار همدان، که جدیدترین آن به سال 92 بر می گردد حکایت از این نکته دارد که این کانون خطر باید بیشتر مورد توجه خود کسبه و بازاریان و همچنین مسوولان مرتبط قرار گیرد.
سابقه بازار همدان نشان می دهد که در سالیان گذشته این بازار به دلیل فرسودگی و کاربری های غیراستاندارد چندین بار طعمه حریق شده و نامناسب بودن دسترسی ها و ترافیک بازار موجب کند شدن عملیات های امداد رسانی و این امر منجر به خسارت های سنگین برای کسبه و بازاریان شده است و چه بسا در صورت وقوع حوادث غیر مترقبه و حوادث مشابه، فاجعه ای فراتر از ساختمان پلاسکو رخ خواهد داد. 
البته این فرسودگی و ایمن نبودن بازار تنها شامل شهر همدان نمی شود بلکه بیشتر بازارهای سراسر کشور و سایر مناطق استان همدان نیز با این مشکل مواجه هستند بسیاری از مغازه های تولیدی و فروش که ایمنی لازم را ندارند و چندین سال از ساخت آنها می گذرد که اگر سری به این فروشگاه ها بزنیم علاوه بر رعایت نکردن ایمنی کار توسط کارگران و کارفرمایان ، شاهد گاز کشی و برق کشی های غیر اصولی، دپو روزنامه و کارتن و همچنین مواد آتش زا هستیم که همانند یک بمب خاموش در مغازه ها وجود دارد که یک بی احتیاطی کوچک خطرات جبران ناپذیری را به وجود می آورد. 
حادثه پلاسکو گرچه تلخ و ناگوار بود و ملت ایران را عزادار کرد اما یک هشدار جدی و زنگ خطری بود برای همه مردم و مسوولان تا با یک برنامه ریزی نظام مند و ایجاد قوانینی شدید تر مانع از بروز چنین حوادثی شوند و تذکری بود برای افرادی که با ندانم کاری و کم کاری خود موجب به خطر افتادن جان عده ای از شهروندان و از بین رفتن سرمایه های زیادی می شوند که جبران آن یا غیر ممکن است و یا زمان زیادی را می طلبد. 
مجتمع تجاری پلاسکو در محدوده خیابان جمهوری تهران حدود ساعت 8 صبح روز پنجشنبه دچار حریق شد که پس از حدود سه ساعت، 15 طبقه ساختمان بطور کامل تخریب شد و فروریخت. 

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱
برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان