آخرین اخبار

11. آذر 1397 - 1:09   |   کد مطلب: 26714
یک جوان روستایی در تویسرکان با تفکر پویا کردن اقتصاد در روستاها، با ایجاد و توسعه کارگاه منبت کاری نه تنها برای خود بلکه برای سه خانواده دیگر نیز اشتغال ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار رودآور، شهرستان تویسرکان جایگاه نخست تولید مبل و منبت استان همدان را به خود اختصاص داده است.

«حبیب مومیوند» فرماندار تویسرکان، در این باره می گوید: در حدود هفت هزار منبت کار در  بیش از چهار هزار کارگاه مبل و منبت در این شهرستان فعالیت دارند.

وی توجه به ایجاد اشتغال در این حوزه را که یکی از اولویت های مسئولان عنوان کرده و می افزاید: تویسرکان می تواند به قطب اصلی تولید مبل و منبت غرب کشور تبدیل شود و هنوز ما در ابتدای کار هستیم.

گرچه به گفته «میثم الوندی» مدیر اداره میراث فرهنگی تویسرکان این شهرستان سابقه صادرات تولیدت مبل و منبت به عراق را در کارنامه خود دارد، اما به نظر می رسد این روزها بیشتر از گذشته حال و روز کارگاه های تولیدی تویسرکان چندان مساعد نیست و منبت کاران از عدم حمایت کامل مسئول با چالش هایی روبرو هستند.

"طرح های بیست گل"، "گلفروشی اسلیمی"، "کتیبه ای هخامنشی"، "چروکی گل ریز و گل درشت" و"دسته گلی"  از جمله طرح های مختلف منبت بر روی تولیدات مبلمان  تویسرکان است که مهمترین استیل تولید مبلمان با عنوان "طرح سلطنتی" در روستای اشترمل را می توان یکی از انحصاری ترین استیل مبلمان در کشور به حساب آورد.

می مطلب مسئولان بیش از پیش به رشد و ارتقاء جایگاه مبل و منت تویسرکانی نظری بیاندازند تا بدین ترتیب با ایجاد اشتغالزایی و مهاجرت معکوس همشهریان، توسعه اقتصادی شهرستان را شاهد باشیم.

با وجود این ناملایمتی ها، منبت کاران تویسرکانی از عدم وجود مکانی مناسب برای تجمیع کردن کارگاه هایشان در راستای توسعه این هنر که از مجموعه صنایع دستی است گلایه مند هستند.

و اما امروز به سراغ یکی از منبت کاران جوان تویسرکانی می رویم تا پای صحبت هایش بنشینیم.

«یعقوب ظهرابی» جوانی از اهالی روستای سید شهاب است که این روزها با پیگیری و اراده ای محکم و مصمم به توسعه کارگاه منبت خود روی آورده است.

و برای برنامه کاری خود 15 میلیون تومان تسهیلات اقتصاد مقاومتی از بسیج سازندگی سپاه ناحیه تویسرکان دریافت کرده است.

او را از جوانان کوشای سیدشهاب می دانند که با ایجاد و توسعه کارگاه منبت کاری نه تنها برای خود، بلکه برای سه خانواده دیگر نیز اشتغال ایجاد کرده است.

ظهرابی سه برادر دیگر هم دارد که از کودکی در کنار پدر خانواده در یک کارگاه کوچک در روستا فعالیت می کردند و  و هر کدام پس از تشکیل زندگی و ازدواج برای توسعه و درآمدسازی بیشتر وارد عرصه جدیدی شدند.

این جوان کارآفرین روستایی از عدم توجه مسئولان به خواسته هایشان گلایه مند است و می گوید: اگر تهدیداتی مانند دستگاه CNC که متوجه منبت کاری به روش دست است را برطرف نکنیم، در آینده شاهد تعطیلی و بیکاری بسیاری از شاغلین خواهیم شد.

ظهرابی تصریح کرد: این دستگاه برای منبت کاری استفاده می شود و تمام هنر دست منبت کاران را می تواند یک شبه بر باد دهد چرا که دیگر با استفاده از این دستگاه منبت کاری حول محور دستان نمی چرخد و هویت خود را از دست می دهد.

فاطمه زنگنه

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱
برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان