آخرین اخبار

25. بهمن 1397 - 2:59   |   کد مطلب: 26304
یک کاردان دامپزشکی در تویسرکان با بهره گیری از روش تلقیح مصنوعی برای دوقلوزایی دام ها زمینه اشتغال هشت نفر را فراهم کرده و معتقد است، این شهرستان ظرفیت و امکانات لازم برای اجرایی شدن چند قلوزایی گله‌ها به روش تلقیح مصنوعی دام را دارد.

به گزارش خبرنگار رودآور؛ این روزها حرف از اقتصاد مقاومتی بسیار است و در عمل آنان که باید به صحنه زمینه سازی برای تحقق این امر پا به میدان بگذارند، تاکنون آن طور که باید نگذاشته اند و اما در این میان هستند افرادی کارآفرین که به دور از همایش ها و تنها با بهره گیری از استعدادها، با وجود کمبود امکانات پا به عرصه گذاشته اند و نه تنها برای خود شغل ایجاد می کنند بلکه سبب ساز ایجاد اشتغال برای عده ای دیگر هم می شوند.

«عبدالله بیات» فردی است که در رشته دامپزشکی تحصیل کرده  و کاردان این رشته است، به محل کارش می رویم جایی که با استفاده از روش تلقیح مصنوعی دام به دنبال دوقلوزایی و چندقلوزایی آن ها در تویسرکان است.

بیات پس از آن که تحصیلاتش به اتمام می رسد یعی در سال 85 به دنبال شغل به هرکجا می رود و اما شغلی پیدا نمی کند و یا اینکه اگر هم برای مدتی مشغول به کار می شود دستمزدش را با تأخیر می دهند، باید چاره ای بیاندیشد و خرج و مخارج خانواده اش را هم تأمین کند از این رو با توجه به ظرفیت دامپروری در تویسرکان به این کار روی می آورد و برای توسعه امور اقتصادی خود بهترین روش را رفتن به سمت تلقیح مصنوعی دام می داند.

بیات اکنون در حدود 130 رأس دام دارد و اکنون از ظرفیت های تویسرکان و از دام و چراگاه ها می گوید و از مزیت های تلقیح مصنوعی، دوقلوزایی و چندقلوزایی برای دامداران.

آنجا که از روش های علمی برای بارور کردن میش ها به صورت همزمان خبر می دهد تا هم بتواند متناسب با بازار نابسامان دام در کشور ضرر نکند و هم اینکه میزان سقط جنین در میش ها را کاهش دهد.

او می گوید نژاد عمده میش ها دو قلو زا وچندقلو زا است و تک قلوزایی سابق بر این یا نبوده و یا کمتر بوده است اما بر اثر شرایط زمان چندقلوزایی در میش ها کاهش می یابد که با استفاده از روش های علمی و البته روز دنیا می توان این خصوصیت و ویژگی میش ها را با داروها، ویتامین ها و هورمون های مورد تأیید دامپزشکان برگرداند.

بیات ادامه می دهد: اگر فصل آبستن دام ها یکسان باشد برای جیره بندی و تأمین علوفه آنان بعد از زایمان مشکلات کمتر است چرا که همه دام ها همزمان با یک نوع علوفه تغذیه می شوند.

او بهره مند شدن از نژاد خوب گوسفند و همسان سازی نژادهای دام های متولد شده را از دیگر مزیت های روش تلقیح مصنوعی می داند.

این کاردان دامپزشکی معتقد است که دامداران با روی آوردن به سمت تلقیح مصنوعی به روش علمی سود بهتری نصیبشان می شود، از این رو با کمک بسیج سازندگی سپاه ناحیه تویسرکان تصمیم بر آن دارد تا بتواند دوره های آموزشی و توجیهی را برای دامداران سطح شهرستان برگزار کند و آنان را با مزایای این روش آشنا سازد.

بیات عنوان می کند که سقط جنین در برخی از دام ها شاید به دلیل عفونت رحم دام ماده باشد که با روش تلقیح مصنوعی به خوبی و به سرعت می توان عفونت موجود را تشخیص داد و برای درمان آن زودتر اقدام کرد.

وی تأمین هزینه های اولیه و نداشتن پول را از مشکلات و نگرانی های دیگر دامداران برای روی آوردن به این روش می داند و از مسئولان می خواهد با ارائه تسهیلات و یا اختصاص یارانه در راستای تشویق دامداران به تلقیح مصنوعی دام ها برای دامداران انگیزه ایجاد کنند.

بیات از به کارگیری این روش در روستای سوتلق هم خبر داد و گفت: از 11 گوسفند یکی از دامداران این روستا 22 بره متولد شد که نشان از موفق بودن روش تلقح مصنوعی دارد.

وی می گوید: مشکل مدیریتی یکی از معضلات دامداران است بدین ترتیب که آنان تصور می کنند که بره بعد از به دنیا آمدن در کمتر از یک هفته می تواند از علوفه و یا گل یونجه تغذیه کند در حالی که این گونه نیست و برای تقویت معده دام، بره باید تا 45 روز تنها از شیر مادرش بهره مند شود و بعد کم کم از کنجاله و دیگر علوفه های سبک بخورد تا از شرایط رشد مناسبی برخوردار باشد.

این کاردان دامپزشکی از ایجاد اشتغالزایی مستقیم برای دو نفر و اشتغالزایی غیر مستقیم برای 6 نفر هم گفت و عنوان کرد: سعی بر آن است تا با توسعه کار دامداری، اشتغالزایی بیشتری در شهرستان داشته باشیم.

وی وجود دام های قاچاق و قاچاقچیان دام را معضل اصلی بازار خرید و فروش دام دانست که متأسفانه تاکنون راهکاری اساسی از سوی مسئولان برای بسته شدن دستان دلالان و قاچاقیان دام اندیشده نشده است.

فاطمه زنگنه 

انتهای پیام/

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان