آخرین اخبار

8. فروردين 1395 - 13:10   |   کد مطلب: 22325
یکى از زیارتگاه‏ هاى مشهور شهرستان تویسرکان، مرقد مطهّر امامزاده ناصر است، آستان امامزاده ناصر (علیه السلام) در بخش مرکزی شهرستان تویسرکان، 10 کیلومتری شهر تویسرکان، دهستان کرزان رود، در نزدیکی روستای زیوج، در بالای یک تپه قرار گرفته است.

به گزارش رودآور، امام‏زاده ناصر(ع) در نزدیکى قریه زیوج در کنار کرزان رود و در چهار کیلومترى شهر تویسرکان، واقع شده است، نسب این بزرگوار، به نقل از کتاب خطى «سرّالانساب» به امام على بن موسى الرضا(ع) مى‏ رسد و در محل به شاه‏زاده ناصر شهرت دارد. ایشان در سال 250 ه .ق به شهادت رسیده است. 

 
در واقع آستان امامزاده ناصر (ع) در بخش مرکزی شهرستان تویسرکان، 10 کیلومتری شهر تویسرکان، دهستان کرزان رود، در نزدیکی روستای زیوج، در بالای یک تپه قرار گرفته است. بنای ساختمان بقعه در سال 1369 بازسازی شده و نمای بیرونی کاملاً آجری بوده که در این دوره باقی مانده است.

مساحت بناى امام‏زاده حدود 300 متر مربع است و نماى خارجى آن از چهار جهت مشابه و یکسان است.

روستای کرزان، گل آباد و کلیجان و زیوج از صحن امامزاده قابل دیدن است، در داخل ضریح امامزاده سنگ قبری قرار دارد و کتیبه ای به این مضمون بر روی آن حجاری شده است: "لسم الله الرحمن الرحیم، احمد الله مبید الامم و محیی الرحم، این مکان مقدس مرقد مطهر نفس شریفه و روح زکیه و سلاله طاهر امامزاده لازم التعظیم حضرت ناصر بن موسی بن جعفر علیه الصلواه و السلام تاریخ 15/9/1370 اهدایی حاج سلمان اسماعیلی".

اصل بنا به صورت مربع و به ابعاد 20×20 متر می باشد که در هر جهت، دو اتاق کوچک به ابعاد تقریبی 3×4 متر طراحی شده است. فضای اصلی داخل حرم به صورت هشت ضلعی می باشد و چهار زوایه ی آن چهار متر و الباقی حدود دو متر است.

بر فراز بقعه، گنبدی هشت ضلعی با ساقه ای بلند به ارتفاع حدود دو متر قرار دارد که شش پنجره جهت نورگیری در آن تعبیه شده است.

تمام ازاره حرم به اندازه هشتاد سانتی متر با سنگ مرمر پوشش یافته و الباقی گچ اندود شده و نقاشی سبز و آبی دارد. فضای زیر گنبد، دارای چند طاق قوسی نیمکره به شکل 12 پَر تشکیل یافته و شبیه چتر است و از آن گنبد چتری یاد می کنند. نمای خارجی گنبد ایزوگام و با رنگ سبز نقاشی شده است.

در جنوب بقعه، ایوان و مدخل اصلی زیارتگاه قرار دارد. زمین زیارتگاه مجموعاً هفت هکتار است و صحن اصلی بقعه حدود دو هزار متر مربع می باشد و دارای پارکینگ و فضای سبز مناسب است. در ضلع غرب بقعه، پلکانی در حدود صد ردیف احداث شده است

در ضلع شرقی بقعه نیز راهی به سمت حرم باز می شود؛ اما راه اصلی حرم از سمت جنوب است که مقابل آن صحن بزرگی قرار دارد و به جهت شیب تند آن دوازده پلکان در آن احداث شده است.

چند سالی است که اداره اوقاف شهرستان تویسرکان با جدیت تمام در حال اجرای طرح توسعه ی این زیارتگاه است.

 ضریح هم اکنون ضریح فلزی زیبایی است که درسال 91تعویض شد.

ضریح چوبی قدیمی مشبکی به ابعاد 1/5×2/5 و به ارتفاع 2/30 متر بوده است که در بالای درب آن کتبیه ای به این مضون حکاکی بوده شده است: «بسم الله الرحمن الرحیم، بتاریخ شهر شعبان سنة 1104 صلاح شعارخان محمد ولد محمدرضا گماشته عالیقدر فضعلی بیگ مرقد منور امامزاده (علیه السلام) معجر نمود. عمل استاد نوری پیر خراطی.»

ارتفاع سنگ قبر حدود سی سانتی متر می باشد و کتیبه ای به این مضمون بر روی آن حجاری شده است: «بسم الله الرحمن الرحیم، احمدالله مبید الامم و محیی الرحم، این مکان مقدس مرقد مطهر نفس شریفه و روح زکیه و سلاله طاهر امامزده لازم التعظیم حضرت ناصر بن موسی بن جعفر علیه الصلوة و السلام تاریخ 1370/9/15 اهدایی حاج سلمان اسماعیلی.»

بیشترین زائر این مکان اهالی تویسرکان و روستاهای اطراف آن هستند و به طور عمده در فصل تابستان و بهار به زیارت مشرف می شوند.

مردم محل، ایشان را شاهزاده ناصرگویند و معتقدند که این امامزاده دارای کرامات و معجزات بسیاری بوده و بیماران بسیاری را تاکنون شفا داده است، بر اساس برخی روایات از اولاد و احفاد امام هشتم امام رضا (علیه السلام) است که به قریه کرزان و مزرعه کلنجان آمده است. بر اساس نوشته مؤلف کتاب آیینه تویسرکان ایشان برادر حضرت امام رضا (علیه السلام) هستند، بر اساس روایت صاحب سرالانساب؛ امامزاده شاهزاده ناصر در سال 250 هجری قمری به شهادت رسیده است.

روستاى زیوج در 9 کیلومترى شمال باختر تویسرکان واقع شده و رودخانه فصلى کرزان رود از خاور آبادى می گذرد. کوه چالاب در 5 کیلومترى شمال باختر و کوه سیاه در 3 کیلومترى شمال خاور آبادى قرار دارد. زیوج، درّه اى سرد و خشک است و شامل سه درّه به نام‏هاى گلنگان در شمال، درّه قوله در یک کیلومترى شمال باختر و درّه باغ شیخ در باختر آن است. کار و پیشه اهالى؛ کشاورزى، باغدارى و دامدراى است و فرآورده‏هاى آن؛ گندم، جو،پیاز، سیب زمینى، گردو، انگور، هلو و سنجد است.

در زیارت نامه ایشان آمده است:

السَّلامُ عَلَیکَ اَیُّهَا السَّیِّدُ الزَّکِیُّ، اَلطّاهِرُ الوَلِیُّ، وَالدّاعِی الحَفِیُّ؛ اَشهَدُ اَنَّکَ قُلتَ حَقّاً، حَقّاً، وَنَطَقتَ حَقّاً وَصِدقاً، وَدَعوتَ اِلی مَولایَ وَمَولاکَ، عَلانِیَةً وَسِرًّا، فازَ مُتَّبِعُکَ، وَنَجا مُصَدِّقُکَ، وَخابَ وَخَسِرَ مُکَذِّبُکَ، وَالمُتَخَلِّفُ عَنکَ، اَشهَد لی بِهذهِ الشَّهادَةِ، لِاَکونَ مَنَ الفائِزینَ بِمَعرِفَتِکَ وَطاعَتِکَ، وَتَصدیقِکَ وَاتِّباعَکَ، وَالسَّلامُ عَلَیکَ یا سَیِّدی وَابنَ سَیِّدی. اَنتَ بابُ اللهِ المُؤتی مَنهُ، وَالمَأخوذُ عَنهُ، اَتَیتُکَ زائِراً، وَحاجاتی لَکَ مُستَودِعةً، وَها اَنَا ذا اَستَودِعُکَ دینی وَاَمانَتی، وَخَواتیمَ عَمَلی، وَجَوامِعَ اَمَلی اِلی مُنتَهی اَجَلی، وَالسَّلامُ عَلَیکَ وَرَحمَةُ اللهِ وَبَرَکاتُه.

***

سلام بر تو ای آقای پاک و پاکیزه و سرور من و ای دعوت کننده (به حق) به مهربانی، گواهی دهم که تو حق گفتی و به حق و راستی سخن کردی و (مردم را) آشکارا و نهان بسوی مولای من و مولای خودت دعوت فرمودی رستگار شد پیرو تو و نجات یافت تصدیق کننده ات و نومید و زیانکار شد تکذیب کننده ات و آنکس که با تو مخالفت کرد گواه باش برای من این گواهی را تا من بوسیله معرفت و اطاعت تو و تصدیق و پیروی کردنت از زمره رستگاران باشم و سلام بر تو ای آقای من و ای فرزند آقای من توئی درگاه خدا که از آن درآیند و (معالم دین را) از آن بگیرند آمده ام به درگاهت برای زیارت و حاجت های خود را به تو سپرده ام و من اکنون به تو می سپارم دینم و امانتم و سرانجام کارهایم و همه آرزوهایم را تا پایان عمرم و بر تو باد سلام و رحمت خدا و برکاتش.

انتهای پیام/زنگنه

ایمیل: roodavar1@gmail.com سامانه پیامکی رودآور ۳۰۰۰۸۸۳۳۰۰۰۰۶۱
برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

صندوق خیریه
همدان پرس
آب و هوای تویسرکان